HIFI apparatuur
kwaliteit AG9014 en zijn opvolgers
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 nov 2011 17:59 - 27 nov 2011 18:25 #12143
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: kwaliteit AG9014 en zijn opvolgers
Ik kreeg vanmiddag nog dit commentaar van een autoriteit op hifi gebied.
Ben ik wel blij mee....(wat de opmerking over de AG9007 althans aangaat.
Betreffende de AG9014/9015 en 9018, dat zal wel persoonlijk zijn.
Ik begrijp in ieder geval dat ze flink gereviseerd moeten worden.
Technisch gepimpt zeg maar.
Deze versterkers zijn namelijk allemaal identiek met dien verstande, dat de 9015 en 9018 als extra uitgangstrafo's voor laagohmige speakers hebben naast de 800 Ohm uitgang, waardoor ze wat meer mogelijkheden hebben in de speakerkeuze…. Ze zijn dus alledrie even goed of slecht, hoe je het maar wil bekijken. Op 800 Ohm hebben ze het meeste vermogen en klinken ze ook op hun mooist. Aan de jongste, de 9018 zul je het minste werk hebben, omdat daar die verrekte teercondensatoren standaard niet meer in zitten. Bijzonder mooi vind ik ze echter geen van drieën klinken. Jouw mono installatie met de 9007 zal heel wat mooier klinken met die bijpassende hoekspeaker en satellieten 'ondanks' dat het geen stereo is.
Zelf heb ik met plezier enige tijd de AG9018 gehad, die René D nu bezit.
Hij heeft er ook veel betere luidsprekers op dan ik toen had.
Ik had er twee Grundig zuiltjes op, ook omdat ik die leuk in de kamer vond staan.
Beetje beperkt in de weergave en te min voor de versterker.
De B7X73A installatie in dezelfde kamer klonk dan ook veel beter.
:thumbsup:
Ben ik wel blij mee....(wat de opmerking over de AG9007 althans aangaat.
Betreffende de AG9014/9015 en 9018, dat zal wel persoonlijk zijn.
Ik begrijp in ieder geval dat ze flink gereviseerd moeten worden.
Technisch gepimpt zeg maar.
Deze versterkers zijn namelijk allemaal identiek met dien verstande, dat de 9015 en 9018 als extra uitgangstrafo's voor laagohmige speakers hebben naast de 800 Ohm uitgang, waardoor ze wat meer mogelijkheden hebben in de speakerkeuze…. Ze zijn dus alledrie even goed of slecht, hoe je het maar wil bekijken. Op 800 Ohm hebben ze het meeste vermogen en klinken ze ook op hun mooist. Aan de jongste, de 9018 zul je het minste werk hebben, omdat daar die verrekte teercondensatoren standaard niet meer in zitten. Bijzonder mooi vind ik ze echter geen van drieën klinken. Jouw mono installatie met de 9007 zal heel wat mooier klinken met die bijpassende hoekspeaker en satellieten 'ondanks' dat het geen stereo is.
Zelf heb ik met plezier enige tijd de AG9018 gehad, die René D nu bezit.
Hij heeft er ook veel betere luidsprekers op dan ik toen had.
Ik had er twee Grundig zuiltjes op, ook omdat ik die leuk in de kamer vond staan.
Beetje beperkt in de weergave en te min voor de versterker.
De B7X73A installatie in dezelfde kamer klonk dan ook veel beter.
Laatst bewerkt 27 nov 2011 18:25 door brcf01.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 nov 2011 17:54 - 27 nov 2011 17:55 #12142
door brcf01
ah, sorry.
Mooie luidsprekers lijkt me.
Is Herman wel toevertrouwd, goede kwaliteit.
Alleen nog een kleurtje.
Staan ze los van de vloer? Lijkt me wel verstandig.
Ik kom zeker nog eens luisteren.
Mooie luidsprekers lijkt me.
Is Herman wel toevertrouwd, goede kwaliteit.
Alleen nog een kleurtje.
Staan ze los van de vloer? Lijkt me wel verstandig.
Ik kom zeker nog eens luisteren.
Laatst bewerkt 27 nov 2011 17:55 door brcf01.
27 nov 2011 17:46 #12141
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: kwaliteit AG9014 en zijn opvolgers
René
Ik denk dat je het verkeerd begrepen heb
de bombardon zit onderin de box bij mij de 9710 er boven en in de hoek een tweeter
de 9710 is in diverse varianten tot ver in de jaren 70 leverbaar geweest
als AD9710
Grt René Daemen
Ik denk dat je het verkeerd begrepen heb
de bombardon zit onderin de box bij mij de 9710 er boven en in de hoek een tweeter
de 9710 is in diverse varianten tot ver in de jaren 70 leverbaar geweest
als AD9710
Grt René Daemen
René Daemen
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 nov 2011 17:26 #12139
door brcf01
Hoi René
De bombardon is toch niet hetzelfde als de AF9710?
Volgens mij is de bombardon de opvolger van de AD9710 in de jaren 60.
Heb ik tenminste van Max begrepen.
In zijn F9X zitten ook bombardons, maar dat zijn geen AD710'ers.
De bombardon is toch niet hetzelfde als de AF9710?
Volgens mij is de bombardon de opvolger van de AD9710 in de jaren 60.
Heb ik tenminste van Max begrepen.
In zijn F9X zitten ook bombardons, maar dat zijn geen AD710'ers.
27 nov 2011 16:44 #12137
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: kwaliteit AG9014 en zijn opvolgers
Hallo Frank,
dat ik met hoge output elementjes werk is dat de versterker eigenlijk bedoelt is voor hougeoutput MD elementen
10 tot soms 20 mv
voor mijn 9018 heb ik de Shure M44-7 en die klinkt behoorlijk goed destijd zaten ze ook in dual spelers
de XV 15 van pickering is meer bedoelt voor transistor versterkers die met 3 a 5 mv voldoende is
Om de versterker op 245v te zetten zet ikvraag tekens bij bij een te lage gloeispanning werkt de buis niet optimaal
buis heeft toch 6,3 volt nodig meet nu maar eens of die spanning er is ik denk dat hij te laag is
zet de kieser op 220v een afwijking van 10 a 15% kan geen kwaad daar is bij de fabriek rekening meegehouden
want in de jaren 60 was er al een afwijking van het lichtnet en nu is het ong 230volt
De boxen zijn laag ohmig en betaat uit de bombardon de 9710 en een tweeter
maar klinkt fantastisch.
Grt René Daemen
dat ik met hoge output elementjes werk is dat de versterker eigenlijk bedoelt is voor hougeoutput MD elementen
10 tot soms 20 mv
voor mijn 9018 heb ik de Shure M44-7 en die klinkt behoorlijk goed destijd zaten ze ook in dual spelers
de XV 15 van pickering is meer bedoelt voor transistor versterkers die met 3 a 5 mv voldoende is
Om de versterker op 245v te zetten zet ikvraag tekens bij bij een te lage gloeispanning werkt de buis niet optimaal
buis heeft toch 6,3 volt nodig meet nu maar eens of die spanning er is ik denk dat hij te laag is
zet de kieser op 220v een afwijking van 10 a 15% kan geen kwaad daar is bij de fabriek rekening meegehouden
want in de jaren 60 was er al een afwijking van het lichtnet en nu is het ong 230volt
De boxen zijn laag ohmig en betaat uit de bombardon de 9710 en een tweeter
maar klinkt fantastisch.
Grt René Daemen
René Daemen
27 nov 2011 10:44 - 27 nov 2011 10:50 #12120
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Re: kwaliteit AG9014 en zijn opvolgers
Hoi René D,
Mijn AG9015 is dusdanig gereviseerd dat div composiet weerstanden zijn vervangen, zeker die in de eindversterker.
Daar draait het in dit ontwerp ook om. Ik ben ook zeker de roosterweerstanden van 1M niet vergeten.
De mosterdcondensatoren zijn bij mij wel gebleven, ik kan zo vlug ook geen betere bedenken, wel even goed bv jukebox revival. De eindbuizen waren wel vernieuwd en alle spanningen en stromen waren ook gekontroleerd tav instellingen eindtrap.
De elko's zijn wel de originele gebleven maar dat is bij de andere versterkers ook zo.
Maar een verbetering zal het beslist wel zijn als alle elko's ook worden vernieuwd.
Maar die gelegenheid heb ik nog, de AG9015 is er nog steeds.
De AG9014 was daarentegen helemaal niet gereviseerd en had nog alle slechte onderdelen erin zitten.
Ik heb zelf het idee dat de EL86 in de 9015 te zwaar wordt belast.
Wat het elementje betreft, zo de Shure M44 of de stanton buiten meer afgifte ook beter klinken dan de XV15?
Wat heb je trouwens allemaal in die box zitten naast de Bombardon? Moet wel een laagohmige box zijn gezien de tweetr.
Alle verdere suggesties en ideeen neem ik graag ter harte, daar worden we allen beter van, leuk toch die fora?
groet Frank
Mijn AG9015 is dusdanig gereviseerd dat div composiet weerstanden zijn vervangen, zeker die in de eindversterker.
Daar draait het in dit ontwerp ook om. Ik ben ook zeker de roosterweerstanden van 1M niet vergeten.
De mosterdcondensatoren zijn bij mij wel gebleven, ik kan zo vlug ook geen betere bedenken, wel even goed bv jukebox revival. De eindbuizen waren wel vernieuwd en alle spanningen en stromen waren ook gekontroleerd tav instellingen eindtrap.
De elko's zijn wel de originele gebleven maar dat is bij de andere versterkers ook zo.
Maar een verbetering zal het beslist wel zijn als alle elko's ook worden vernieuwd.
Maar die gelegenheid heb ik nog, de AG9015 is er nog steeds.
De AG9014 was daarentegen helemaal niet gereviseerd en had nog alle slechte onderdelen erin zitten.
Ik heb zelf het idee dat de EL86 in de 9015 te zwaar wordt belast.
Wat het elementje betreft, zo de Shure M44 of de stanton buiten meer afgifte ook beter klinken dan de XV15?
Wat heb je trouwens allemaal in die box zitten naast de Bombardon? Moet wel een laagohmige box zijn gezien de tweetr.
Alle verdere suggesties en ideeen neem ik graag ter harte, daar worden we allen beter van, leuk toch die fora?
groet Frank
Laatst bewerkt 27 nov 2011 10:50 door Franc.