Skip to main content
Televisie tot 1970

Zwart-wit tv lichtstip

Meer
28 jul 2024 15:23 #99820 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Zwart-wit tv lichtstip
Lijkt wel of B11T iets met beeld mute te maken heeft, ook vaag die C 123 vanuit het gloei- circuit.
Met instel potmeter H kan je dus lichtnetbrom richting G4 sturen of zie ik het weer verkeerd?
Dit wordt niet vermeld in deze doc (bron NVHR)
Zal wel te maken hebben met st/by-quickstart.

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 jul 2024 12:19 #99819 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Zwart-wit tv lichtstip
Ben toch wel benieuwd waar je die nu weer vandaan hebt... In ieder geval effe het schema aan elkaar geplakt:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Er zijn drie verdachten. De kathodespanning, C108 en C111. Ik begrijp dat ééntje al is vervangen (C109) maar die heeft er niet zoveel mee van doen. Meet eens wat er op k, g1 en g2 gebeurt bij uitschakelen.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
28 jul 2024 11:46 #99818 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Zwart-wit tv lichtstip

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Cees- pa1dba

Meer
28 jul 2024 10:19 #99817 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Zwart-wit tv lichtstip
Ik kan nergens een schema vinden, kan je een link geven of hem posten?

Die lichtstiponderdrukking heeft twee opties: de eerste is g2 negatief forceren waardoor de lichtstip wordt onderdrukt totdat de kathode koud is. De tweede door g2 positief te forceren (of de kathode naar nul) waardoor tijdens de wegvallende afbuiging de helderheid maximaal wordt waardoor de anodespanning inkakt en de straalstroom te laag wordt om een stip te maken. Dit soort TV's heeft de tweede optie (jeugdherinnering) dus daar moet de fout worden gezocht.

Tjerk, 9ZZ

Meer
27 jul 2024 16:58 #99812 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Zwart-wit tv.

Maar helaas, de stip blijft nog een hele tijd aanwezig.
Die stip moet weg, zeker als-ie klein is. Voor je het weet heb je een zwarte punt midden op je beeldscherm. Vraag niet hoe ik dat weet. Zal het schema eens bestuderen hoe die stiponderdrukking werkt.

Tjerk, 9ZZ

Meer
27 jul 2024 11:01 #99811 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Zwart-wit tv.
Ik verwacht niet dat een extra capaciteit aan de beeldbuis anode dit verbetert, de nalicht-stip zal dan juist langer duren, omdat de anode spanning langer aanwezig blijft.

Cees- pa1dba

Gemaakt door Kunena