Televisie tot 1970
Zwart-wit tv lichtstip
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2024 10:10 #99810
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Zwart-wit tv.
Ik had al zo'n vermoeden dat deze condensator werd bedoeld bij tips en trucs.
Het was zo'n teerexemplaar, en die was inmiddels al vervangen door een modernere bedoeld voor 1000 volt en 18Khz.
Maar helaas, de stip blijft nog een hele tijd aanwezig.
Alle omringende weerstanden, ook de hoogohmige zijn goed.
Wat me ook opvalt is dat de hs-kabel relatief kort is, en geen geaarde afscherming heeft terwijl dit wel op het schema wordt aangegeven.
Zou zoiets ook nog van invloed kunnen zijn?
Het was zo'n teerexemplaar, en die was inmiddels al vervangen door een modernere bedoeld voor 1000 volt en 18Khz.
Maar helaas, de stip blijft nog een hele tijd aanwezig.
Alle omringende weerstanden, ook de hoogohmige zijn goed.
Wat me ook opvalt is dat de hs-kabel relatief kort is, en geen geaarde afscherming heeft terwijl dit wel op het schema wordt aangegeven.
Zou zoiets ook nog van invloed kunnen zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
26 jul 2024 23:46 #99808
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Zwart-wit tv.
C109 kan verantwoordelijk zijn voor de uitschakel stip, bij het wegvallen van +3
wordt g4 naar massa gedwongen, en helderheid is 0
wordt g4 naar massa gedwongen, en helderheid is 0
Cees- pa1dba
- Robert Gribnau
- []
-
26 jul 2024 20:45 #99804
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Zwart-wit tv.
Gefeliciteerd! Moet wel erg goed voelen om tot dit resultaat te komen.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 jul 2024 18:45 - 26 jul 2024 19:54 #99803
door Doktordirk
Zwart-wit tv. werd gestart door Doktordirk
Ja!! het kan dus toch!
Ben met tussenpozen bezig met een Philips 23TX511A.
Dat ik het toestel jaren geleden mocht hebben was waarschijnlijk omdat reparatie me toen niet gelukt was.
De hoogspanning had het begeven, en zonder (dure) onderdelen doe je niet veel.
Een tijd terug op de beurs een gelijkende trafo gevonden (nieuw in doos!), en toen werkte het weer .
Maar na zo'n 10 minuten was het alweer over met de pret, ook deze stuk.
Op een gegeven moment de trafo gedemonteerd, en een poging tot overwikkelen gedaan.
De eerste poging was duidelijk te snel, en met te dunne isolatie gedaan wat enige rook en lichteffecten tot gevolg had.
Nu kortgeleden een hernieuwde poging gedaan met dikkere isolatie, en iets minder breed gewikkeld.
Dit leek er duidelijk meer op.
Nu kwam de hoogspanning wel op, maar nog veel te laag, en de topspoel begon wat te roken.
Ik had er een paar liggen, en dit was dus duidelijk een defect exemplaar, had hem natuurlijk eerst moeten testen!
Met een andere spoel lukte het wel, er was weer hoogspanning.
Ook dit duurde niet zo lang, de PL504 werd erg licht van binnen, waarna niets meer.
De oorzaak was een c van 100nano in het gloeidraad circuit, deze had ik al preventief vervangen door een dacht ik goed exemplaar.
Er is helemaal niets aan te zien, volkomen gaaf, maar wel volledig in sluiting.
De bovenste is het, zou eerst de rechthoekige plaatsen, maar heb toch nog een ander 1000 volt exemplaar gevonden en die doet het voorlopig wel
Na verloop van tijd was de volgende aan de beurt, de PY begon af en toe te vonken, heb er nog genoeg, dus vervangen.
Ondertussen een paar buisjes in het hf-circuit vervangen wat ik achteraf beter niet had kunnen doen, maar dat later.
Er was weer rook, ditmaal van een kabelboom die tegen een weerstand aan zat, gevolg : geen uhf meer.
Weerstand van een ander chassis gesoldeerd (was ook stuk, waarom bewaren we ook zo veel!?), maar toch nog een goede gevonden..
Hierna allen een wit beeld en nagenoeg geen ruis op zowel vhf als uhf.
Na heel lang zoeken en buizen testen blijkt de vervangen EF183 stuk te zijn in horizontale toestand, op een buizentester (vertikaal) prima, maar in het toestel niet meer.
Als er op pen 8 35volt gezet werd kwam er weer sneeuw, wat weer verdween na een tikje op de buis, ook stuk dus, het zit niet altijd mee.
Nu zitten er al weerenkele speeluren op, en tot nu toe geen problemen meer..
Wat me nog wel op valt i9s een heldere witte punt als het toestel uitgezet wordt.
Er staat wel iets bij tips en trucs, maar heb er nog geen oplossing voor gevonden.
Misschien heeft een meelezende technicus nog een gouden tip
Dirk.
ps, nog even een stukje beeldbuis-circuit toegevoegd.
Ben met tussenpozen bezig met een Philips 23TX511A.
Dat ik het toestel jaren geleden mocht hebben was waarschijnlijk omdat reparatie me toen niet gelukt was.
De hoogspanning had het begeven, en zonder (dure) onderdelen doe je niet veel.
Een tijd terug op de beurs een gelijkende trafo gevonden (nieuw in doos!), en toen werkte het weer .
Maar na zo'n 10 minuten was het alweer over met de pret, ook deze stuk.
Op een gegeven moment de trafo gedemonteerd, en een poging tot overwikkelen gedaan.
De eerste poging was duidelijk te snel, en met te dunne isolatie gedaan wat enige rook en lichteffecten tot gevolg had.
Nu kortgeleden een hernieuwde poging gedaan met dikkere isolatie, en iets minder breed gewikkeld.
Dit leek er duidelijk meer op.
Nu kwam de hoogspanning wel op, maar nog veel te laag, en de topspoel begon wat te roken.
Ik had er een paar liggen, en dit was dus duidelijk een defect exemplaar, had hem natuurlijk eerst moeten testen!
Met een andere spoel lukte het wel, er was weer hoogspanning.
Ook dit duurde niet zo lang, de PL504 werd erg licht van binnen, waarna niets meer.
De oorzaak was een c van 100nano in het gloeidraad circuit, deze had ik al preventief vervangen door een dacht ik goed exemplaar.
Er is helemaal niets aan te zien, volkomen gaaf, maar wel volledig in sluiting.
De bovenste is het, zou eerst de rechthoekige plaatsen, maar heb toch nog een ander 1000 volt exemplaar gevonden en die doet het voorlopig wel
Na verloop van tijd was de volgende aan de beurt, de PY begon af en toe te vonken, heb er nog genoeg, dus vervangen.
Ondertussen een paar buisjes in het hf-circuit vervangen wat ik achteraf beter niet had kunnen doen, maar dat later.
Er was weer rook, ditmaal van een kabelboom die tegen een weerstand aan zat, gevolg : geen uhf meer.
Weerstand van een ander chassis gesoldeerd (was ook stuk, waarom bewaren we ook zo veel!?), maar toch nog een goede gevonden..
Hierna allen een wit beeld en nagenoeg geen ruis op zowel vhf als uhf.
Na heel lang zoeken en buizen testen blijkt de vervangen EF183 stuk te zijn in horizontale toestand, op een buizentester (vertikaal) prima, maar in het toestel niet meer.
Als er op pen 8 35volt gezet werd kwam er weer sneeuw, wat weer verdween na een tikje op de buis, ook stuk dus, het zit niet altijd mee.
Nu zitten er al weerenkele speeluren op, en tot nu toe geen problemen meer..
Wat me nog wel op valt i9s een heldere witte punt als het toestel uitgezet wordt.
Er staat wel iets bij tips en trucs, maar heb er nog geen oplossing voor gevonden.
Misschien heeft een meelezende technicus nog een gouden tip
Dirk.
ps, nog even een stukje beeldbuis-circuit toegevoegd.
Laatst bewerkt 26 jul 2024 19:54 door Doktordirk.