Skip to main content
Televisie tot 1970

imploderen tv

Meer
26 jun 2022 18:13 - 26 jun 2022 18:25 #94978 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic imploderen tv
Dank voor beide reacties.

Tjerk, wat bedoel je met veiligheidsglas?
Veiligheidsglas is officieel gelaagd glas, maar ik denk niet dat beeldbuizen van gelaagd glas werden gemaakt, ze zijn immers gegoten en de vorm maakt denk ik veiligheidsglas (is dus gelaagd glas) onmogelijk(?). 
Ik heb wel eens een Philips K6 gehad en daar was de beeldbuis op enkele plekjes beschadigd, er waren stukjes uit de oppervlakte van het glas doordat er kennelijk een hard voorwerp tegenaan was gekomen (voor mijn tijd dat ik hem had). Was de beeldbuis van gehard glas geweest, dan had deze bij die klap gegarandeerd gesprongen. Een voorwerp van gehard glas kan absoluut niet tegen beschadigingen. Dat staat ook in de omschrijvingen (heb ik opgezocht); geen snijden, zagen, boren enzovoorts. Gehard glas is een vaste vorm en je kan er verder niks mee dan waar het voor gemaakt is.
Het kan kennelijk wel bekrast raken, want de eerder getoonde salontafel van mij uit 1955 heeft een hardglazen blad, maar dat zit door het lange gebruik ervan vol met krassen als je er bij een bepaalde lichtval langs kijkt. Op beide kanten. 
Op het internet kijkende zijn er in principe drie soorten glas: gewoon glas, gehard glas en veiligheids(gelaagd)glas. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 26 jun 2022 18:25 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jun 2022 17:11 #94976 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic imploderen tv
De reden van de glasplaat is simpel. Oude beeldbuizen waren niet van veiligheidsglas. Als dat om wat voor reden ook implodeerde vloog het glas alle kanten op. Het glazen scherm gaat er dan ook aan maar omdat de energie van de rondvliegende brokken glas wordt geabsorbeerd door de brekende glasplaat wordt dat min of meer tegengehouden. Helemaal 100% is dat zeker niet maar een implosie is dan ook erg zeldzaam.

Als de hals afbreekt, wat Kees hierboven dus wel heeft meegemaakt, blaast de instromende lucht het fosfor van het scherm, vandaar die ster/roos.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
26 jun 2022 16:53 - 26 jun 2022 16:56 #94975 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic imploderen tv
In de tijd dat ik zwart wit TV's repareerde, zag ik ook geïmplodeerde beeldbuizen. Je zag dan een grijze roos in het midden van de fosforlaag. Wat vaak gebeurd was, is dat de hals gebroken was. Het was dus niet zo dat de beeldbeeld in stukken lag. Er zat niks anders op dan het vervangen van de beeldbuis. De glasplaat had ook geen extra bescherming. Sommige glasplaten hadden wel een tint, zoals bij de Philips 23TX372A.

Totaan de AW59-91 zag je een glasplaat voor de TV of was deze overtrokken met een dikke kunststof laag. Vanaf de A59-11W noemde Philips dit de Direct Vision beeldbuizen en was de glasplaat niet meer nodig. Opvallend is dan ook dat de fosforlaag een donkere groene kleur heeft.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 26 jun 2022 16:56 door Kees van Dijke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
26 jun 2022 15:41 - 26 jun 2022 15:47 #94974 door RR1957
Hoi Huub
Dat klopt zonder meer wat je verteld, denk ik.
Op het NFOR is er een ruime discussie geweest over het onschadelijk maken van beeldbuizen.
In dit geval gaat het om gewoon gebruik van de vintage televisies in het verleden (ouder dan 30 jaar volgens info op het internet) en of er dan ooit 'spontaan' een beeldbuis is geïmplodeerd. Ik heb daar geen voorbeeld van kunnen vinden. De angst leek veel groter te zijn dan de praktijk... 
Ook kreeg ik van een aardige heer een link naar een Philips onderzoek hoe of wat van het imploderen van gasgevulde glazen objecten (heel uitgebreid en in het Engels). Ook bijvoorbeeld gloeilampen, aan de illustraties te zien. 

Laatst bewerkt 26 jun 2022 15:47 door RR1957.

Meer
26 jun 2022 14:52 - 26 jun 2022 14:56 #94973 door Huub
Beantwoord door Huub in topic imploderen tv
Ik heb veel ouede TV,s gesloopt
en gef gewoon met een hamer achter op de steel
bij de pennen een TIKJE met de hamer
En vervolg Sissen bij de pennen klein tijdje wachten
En het was voor bij Dus geen PROBLEEM klein Sisje meer niet
ook de kleuren BB. gewoon een Tikje bij de Pennen
Tja de Hals er af slaan DAN is het IS het Mis
Dat zal men ook niet zo doen ..EN men zal ook het doen als de BB nog in de kast zit
 en er ook niet voor staan  maar op zij van de kast 
 Is de bB al uit de kast stop hem dan in een kartonnen doos met de steel er wat uit 
of jutte zak MAAR ook  ALTIJD van je af gericht 
huub
Laatst bewerkt 26 jun 2022 14:56 door Huub.

Meer
26 jun 2022 14:28 - 26 jun 2022 14:34 #94972 door RR1957
Leuke reactie, dank. 

Kortom de beeldbuis was niet geïmplodeerd. 
Dat de voorruit kleine stukjes werden blijkt daaruit dat die ook van gehard glas was. 
En dan hebben we het dus al over 62/63. 

Alleen veiligheidsglas zou het effect van imploderen tegenhouden. 
Maar veiligheidsglas werd kennelijk dus niet gebruikt. 
Als een beeldbuis zou imploderen ontstaan er scherpe stukken glas. 
Als die (ook) tegen de geharde glasplaat aankomen, springt die geheid. 
Want dat is de kenmerk van gehard glas, er staat spanningen op (te zien met 
een polaroid bril) en met een scherpe punt springt dat glas in duizenden
overigens ongevaarlijke stukjes. 
Dat zou dus betekenen dat een geharde glasplaat voor een beeldbuis niet 
diende om de toeschouwers te beschermen als de beeldbuis zou imploderen. 
Wat waarschijnlijk bij gewoon gebruik nooit is gebeurd. 
De glasplaat diende naar mijn idee om de kostbare beeldbuis te beschermen. 

Laatst bewerkt 26 jun 2022 14:34 door RR1957.

Gemaakt door Kunena