Televisie tot 1970
imploderen tv
05 aug 2022 15:43 - 05 aug 2022 15:44 #95299
door maarten
Beantwoord door maarten in topic imploderen tv
Bij mijn weten werd bij beeldbuizen zonder spanband hetzelfde glas gebruikt als bij beeldbuizen met spanband. Gewoon loodglas. Het verschil is dat de spanband voorkomt dat het brekende glas alle kanten op vliegt door een naar binnen gerichte tegenkracht te bieden, zodat de losse glasplaat niet meer nodig was. Die was inderdaad nodig om de energie van het rondvliegende glas op te vangen, niet persé om heel te blijven.
Ik vermoed dat hij uit één geheel gemaakt was om zoveel mogelijk licht door te laten (behoudens de getinte varianten). In latere toestellen zoals de genoemde Matchline monitoren, was de glasplaat vooral voor de sier en misschien soms voor het contrast. Pas in plasmatelevisies kreeg hij weer een functie: afscherming van RF storing en verhoging van het contrast. Plasmapanelen waren zelf vaak lichtgekleurd, dus glas met een metaallaagje erop verhielp dat probleem ook meteen.
Ik vermoed dat hij uit één geheel gemaakt was om zoveel mogelijk licht door te laten (behoudens de getinte varianten). In latere toestellen zoals de genoemde Matchline monitoren, was de glasplaat vooral voor de sier en misschien soms voor het contrast. Pas in plasmatelevisies kreeg hij weer een functie: afscherming van RF storing en verhoging van het contrast. Plasmapanelen waren zelf vaak lichtgekleurd, dus glas met een metaallaagje erop verhielp dat probleem ook meteen.
Laatst bewerkt 05 aug 2022 15:44 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 aug 2022 13:00 #95295
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic imploderen tv
Omdat het elders niet kan bij deze even de opmerking dat ik voorzien ben.
Ik kreeg al tijdens de zoektocht naar een dergelijke glasplaat meerdere
vriendelijke reacties, waarvoor dank aan de vier heren.
Ik kreeg al tijdens de zoektocht naar een dergelijke glasplaat meerdere
vriendelijke reacties, waarvoor dank aan de vier heren.
27 jun 2022 06:24 #94988
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic imploderen tv
Zou kunnen. Latere beeldbuizen hebben ook iets donkerder glas omdat het licht wat óp de fosfor valt twee keer wordt verzwakt dan het licht wat uit de fosfor komt. Overigens had mijn Matchline monitor ook een glasplaat maar die was helder. Ik vond hem storend qua reflecties en heb hem verwijderd destijds. Moest ik wel vaker de beeldbuis boenen.Kan het zijn dat dit van invloed is waardoor het beeld prettiger is om naar te kijken?
Tjerk, 9ZZ
27 jun 2022 00:14 #94986
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic imploderen tv
Dat de glasplaat voor de beeldbuis van de oudere ZW TV’s ter bescherming zijn tegen imploderen geloof ik niet zo in.
Wat mij wel opvalt is dat de fosfor laag van de TV’s met glasplaat lichter (groen) van kleur is dan bij de latere TV’s zonder glasplaat voor de beeldbuis.
Deze glasplaat uit een 17TX180U liet René op het buurforum zien.
Deze heeft een lichtgroene uitstraling aan de zijkant zie pijl.
Kan het zijn dat dit van invloed is waardoor het beeld prettiger is om naar te kijken?
Wat mij wel opvalt is dat de fosfor laag van de TV’s met glasplaat lichter (groen) van kleur is dan bij de latere TV’s zonder glasplaat voor de beeldbuis.
Deze glasplaat uit een 17TX180U liet René op het buurforum zien.
Deze heeft een lichtgroene uitstraling aan de zijkant zie pijl.
Kan het zijn dat dit van invloed is waardoor het beeld prettiger is om naar te kijken?
Mvg.
Bert
26 jun 2022 19:37 - 26 jun 2022 19:45 #94983
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic imploderen tv
Leuk voorbeeld, dank daarvoor.
Maar uiteraard ook een uitzonderlijk geval.
Mij gaat het er om wat als een beeldbuis implodeert bij gewone gebruikssituaties.
Want daar dient volgens bartjes de bescherming voor.
Kees heeft nu als enige zijn ervaringen hierin uitgewisseld, maar het imploderen geschiedde
in zijn beschrijving geheel anders; aan de achterkant, waar de glazen beeldbuizen het dunst
zijn, dus niet aan de voorkant. Iets breekt natuurlijk daar waar het het zwakst is. De achterkant.
Maar waarom gebeurde het imploderen?
Als de voorkant veel te sterk is om stuk te gaan bij het imploderen, heeft de glasplaat ervoor
kennelijk niet die functie gehad wat altijd beweerd wordt.
Ik begin toch te vermoeden dat de geharde glasplaat eerder bedoeld was om de kostbare
beeldbuis te beschermen tegen oneigenlijke behandelingen door de toen nog zeer onkundige
gebruikers. In die tijd (de jaren vijftig) was de televisie nog een wereldwonder.
Maar uiteraard ook een uitzonderlijk geval.
Mij gaat het er om wat als een beeldbuis implodeert bij gewone gebruikssituaties.
Want daar dient volgens bartjes de bescherming voor.
Kees heeft nu als enige zijn ervaringen hierin uitgewisseld, maar het imploderen geschiedde
in zijn beschrijving geheel anders; aan de achterkant, waar de glazen beeldbuizen het dunst
zijn, dus niet aan de voorkant. Iets breekt natuurlijk daar waar het het zwakst is. De achterkant.
Maar waarom gebeurde het imploderen?
Als de voorkant veel te sterk is om stuk te gaan bij het imploderen, heeft de glasplaat ervoor
kennelijk niet die functie gehad wat altijd beweerd wordt.
Ik begin toch te vermoeden dat de geharde glasplaat eerder bedoeld was om de kostbare
beeldbuis te beschermen tegen oneigenlijke behandelingen door de toen nog zeer onkundige
gebruikers. In die tijd (de jaren vijftig) was de televisie nog een wereldwonder.
Laatst bewerkt 26 jun 2022 19:45 door RR1957.
26 jun 2022 18:33 - 26 jun 2022 18:33 #94980
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic imploderen tv
Dit is glas wat speciaal is bedoeld voor beeldbuizen. Ik weet niet (meer) hoe dat "officieel" wordt genoemd maar omdat er nogal een kracht op dat glas wordt uitgeoefend was het destijds een forse technische uitdaging. Het is in ieder geval geen gehard of gelaagd glas zoals bijvoorbeeld in autoruiten wordt gebruikt. Dat mag juist wel breken maar mag geen scherpe splinters maken. Beeldbuisglas heeft die beperking niet maar die mag juist zo min mogelijk fragmenteren. Kijk bijvoorbeeld naar het filmje van OK Go (2:40):Tjerk, wat bedoel je met veiligheidsglas?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 26 jun 2022 18:33 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG