Skip to main content
Televisie tot 1970

Philips 21TX370a defect

Meer
13 sep 2021 15:57 #92123 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Philips 21TX370a defect
Ik ben zo ver dat ik de C19 vervangen heb. Aangezien deze deel is van een 4 delige buselco heb ik de draad er vanaf gehaald en er een losse elco van 200uf bij gezet. Met het chassis nog op de werktafel heb ik hem aangezet via de gloeilamp. Deze brand nu heel even fel en daarna heel zwak, bijna niet te zien. Ik ga er dus voorzichtig van uit dat de sluiting er nu uit is. Ik ga deze week het chassis terug bouwen. En zal ik zonder de DY87 de tv weer opstarten en zien wat er gebeurd. En de resultaten zal ik weer laten weten. Groeten Leon

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 sep 2021 10:36 #92085 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 21TX370a defect
Wat belangrijk is bij deze oude toestellen
is de ratelcondensator wegknippen  ligt vaak insluiting als hij al doorgeslagen is teerknol
of gaat zekerdoen .
je kan een X2 type plaatsen of weglaten .
verder de condensator teer op de PL36 vervangen anders kost je iedere keer een PL36 en neem de gloeidraden mee van andere buizen 
en de Boostercondensator in de kooi vervangen anders 1 seconde beeld en weg kan je lijntrafo kosten .
Bij opstarten de deflectie plug op de hoogspannings kooi losnemen 
en tv met variac opstarten.
het komt niet vaak voor dat voedings elko defect zijn  zijn goede elko van philips andere geven de brui aan . Maar even sectie losnemen en een losse elko nemen .
oude elko eerst formeren . Vaak met philips komt dat goed  niet altijd .kan een rotte elko inzitten
sommige vervangen meteen de voedings elko met goedkope chinese elko die zijn binnen een jaar kaduuk.
maar bij opstarten zonder afbuigplug in de kooi start je zover alles op behalve hoospanning en raster trafo je krijgt wel ruis te horen . Dan tv uit plug erin en voorzichtig opstarten.
als de raster trafo gaat ratelen start ook de hoogspanning op dan moet iets van beeld te zien zijn.
kijk eerst je voedings lijn na 

succes met de tv

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Meer
06 sep 2021 14:59 #92071 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 21TX370a defect
@leon,
Mocht het nodig zijn kan ik je wel aan een gebruikte (getest) helpen.

Cees- pa1dba

Meer
06 sep 2021 12:15 #92069 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 21TX370a defect
Ik heb een soortgelijke fout gehad bij mijn 17TD259A die bij het formeren van de elco's veel te veel stroom trok (Ik gebruikte hierbij een variac en een serie weerstand na de gelijkrichtdiodes; gloeidraadcircuit uitgeschakeld). Hier bleek ook een elco van 200 uF zeer lage weerstand te hebben. Of de sectie van 200 uf loskoppelen en aparte elco plaatsen of proberen een vervanger te vinden voor de combi-elco. Dat laatste zal moeilijk worden. Ik heb hem op verschillende NVHR beurzen niet gevonden. Wel de latere iets kleine uitvoering NOS, maar die laat zich met een opvulstukje gemakkelijk monteren.

Jan

Meer
06 sep 2021 11:57 #92068 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Philips 21TX370a defect
Hoi Peter dat klopt, als Z3 doorslaat gaat de gloeilamp minder fel branden. Die C19 maakt deel uit van een buselco met 4 verschillende waardes. C19 t/m C22 en daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niks mee gedaan maar ik zal hem er uit halen en testen. En t.z.t. het resultaat laten weten. Bedankt! Groeten Leon

Handtekening

Meer
06 sep 2021 09:36 #92067 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 21TX370a defect
Als Z3 doorslaat zou er sluiting kunnen zitten in de +3 lijn. Echter het meest waarschijnlijk is dat C19 defect is, deze is 200 uF. 
Wat doet de gloeilamp als Z3 doorslaat? Gaat deze dan minder fel branden?
Het feit dat de gloeilamp meteen fel brandt, wijst al op sluiting. Er blijft dan te weinig spanning over om de buizen te laten gloeien.
Die 200 W. geldt als het toestel vol in bedrijf is. Daar er geen buizen (zichtbaar) gloeien, zullen deze ook nauwelijks stroom opnemen.
Controleer eerst maar eens alle voedingselco’s. Die zullen door dat lange stilstaan er niet beter op geworden zijn.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena