header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Televisie tot 1970

Philips 21TX370a defect

Lees meer
05 sept 2021 23:31 #92065 door Bergmans
Philips 21TX370a defect werd gestart door Bergmans
Beste radiovrienden,Ik heb jullie hulp (alweer) nodig, en deze keer gaat het om een TV n.l. Philips 21TX370aIk zal eerst een korte anekdote vertellen van hoe ik er aangekomen ben. Als jongetje van 11 jaar heb ik deze tv gekregen van een monteur die werkzaam was bij Bernard Janssen in Etten-Leur. Mijn vader was bevriend met hem en zodoende dus had ik een tv op mijn kamer. Dat was in 1976 als ik het goed heb. Na een aantal jaren tikte ik een gebruikte kleuren tv op de kop en de zwart/wit tv verhuisde naar de zolder. Gelukkig was ik zo wijs om er een oude deken omheen te doen en een stuk zijl, en zo heeft hij de afgelopen 40 jaar gestaan.Ongeveer 3 jaar geleden heb ik het van zolder gehaald want mijn moeder ging verhuizen naar een appartement.  De tv doet het niet meer, dus heb ik hem open gemaakt. Er was te zien dat er al eerder aan gewerkt was maar dat is dan al heel lang geleden. Zelf heb ik de teercondensatoren vervangen en de electrolieten (met Nichicons) De schakelcontacten van de diverse schuifschakelaars heb ik ingespoten met contactspray. De buizen heb ik getest en een paar heb ik vervangen ze zijn nu allemaal 80% of beter. De tv heb ik aangezet via een gloeilamp in serie met de tv. De lamp brand fel en dat blijft ook zo ook na 5 minuten. Wat op valt is dat de buizen niet gloeien. Dat is vreemd want volgens het schema zijn de gloeidraden in serie met elkaar en zijn direct gevoed. Het stroomverbruik is dan rond de 50w en dat is weinig want dat zou zo rond de 200w moeten zijn. Vervolgens brand na een tijdje zekering Z3 (250ma) door.  Er zit dus een sluiting in de tv volgens mij.Mijn kennis is te beperkt om hier verder onderzoek naar te kunnen doen dus wil ik vragen of er iemand is die hier heil in ziet om de tv te repareren? Ik heb hier max. 100 euro voor over. Mocht dat niet lukken mag je de tv houden voor onderdelen om e.v.t. je eigen tv mee in stand te kunnen houden.GroetenLeon

Handtekening
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 sept 2021 09:31 #92066 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 21TX370a defect
Met een gloeilamp in serie gaan de buizen nooit gloeien want de TV trekt veel teveel stroom daarvoor. Als je hem niet zelf wilt fixen zou ik hem op MP zetten. Z3 is wel raar, zal wel een elco zijn die over het hoofd is gezien.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 sept 2021 09:36 #92067 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 21TX370a defect
Als Z3 doorslaat zou er sluiting kunnen zitten in de +3 lijn. Echter het meest waarschijnlijk is dat C19 defect is, deze is 200 uF. 
Wat doet de gloeilamp als Z3 doorslaat? Gaat deze dan minder fel branden?
Het feit dat de gloeilamp meteen fel brandt, wijst al op sluiting. Er blijft dan te weinig spanning over om de buizen te laten gloeien.
Die 200 W. geldt als het toestel vol in bedrijf is. Daar er geen buizen (zichtbaar) gloeien, zullen deze ook nauwelijks stroom opnemen.
Controleer eerst maar eens alle voedingselco’s. Die zullen door dat lange stilstaan er niet beter op geworden zijn.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 sept 2021 11:57 #92068 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Philips 21TX370a defect
Hoi Peter dat klopt, als Z3 doorslaat gaat de gloeilamp minder fel branden. Die C19 maakt deel uit van een buselco met 4 verschillende waardes. C19 t/m C22 en daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niks mee gedaan maar ik zal hem er uit halen en testen. En t.z.t. het resultaat laten weten. Bedankt! Groeten Leon

Handtekening

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 sept 2021 12:15 #92069 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 21TX370a defect
Ik heb een soortgelijke fout gehad bij mijn 17TD259A die bij het formeren van de elco's veel te veel stroom trok (Ik gebruikte hierbij een variac en een serie weerstand na de gelijkrichtdiodes; gloeidraadcircuit uitgeschakeld). Hier bleek ook een elco van 200 uF zeer lage weerstand te hebben. Of de sectie van 200 uf loskoppelen en aparte elco plaatsen of proberen een vervanger te vinden voor de combi-elco. Dat laatste zal moeilijk worden. Ik heb hem op verschillende NVHR beurzen niet gevonden. Wel de latere iets kleine uitvoering NOS, maar die laat zich met een opvulstukje gemakkelijk monteren.

Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 sept 2021 14:59 #92071 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 21TX370a defect
@leon,
Mocht het nodig zijn kan ik je wel aan een gebruikte (getest) helpen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • B8X75A-33
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: Philips B8X75A
  • Downloads: 0
  • IMG_0141
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips AG9006
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips mono HIFI versterker uit 1956 met hoogohmige uitgang van 1200 Ohm.
  • Advertenties en ander promotie materiaal_63
  • Fotograaf: Philips
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 22
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen
  • na schoonmaak 3
  • Fotograaf: Geen Data
  • Categorie: Philips 895X
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips revisie

JoomTreeview

JoomSearch