Skip to main content
Televisie tot 1970

Restauratie TX500U

Meer
20 dec 2015 19:41 - 20 dec 2015 19:43 #57659 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Restauratie TX500U
Als verrassing vond ik voorin in het toestel verborgen onder het stof, een TWEEDE origineel netsnoer...

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 20 dec 2015 19:43 door buisje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom, v1ncent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 dec 2015 18:44 - 20 dec 2015 19:26 #57656 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Restauratie TX500U

Nieuw doek op voorfront... Strak, zonder een nietje...

Nog een paar foto's...




Werking toestel.
Toestel werkt naar behoren, vooral wanneer men bedenkt dat de opvolgers de 14TX1720/14TX100..enz een betere en uitgebreidere lijn eindtrap / synchronisatie (scheider) hebben..
Wederom is in deze serie een goed werkende AGC (Automatic Gain Control) van belang omdat het video gedeelte en synchronisatie erg afhankelijk zijn van een constant aangeboden signaal wat echt binnen het regelbereik moet blijven..
Groet, Hans..




Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 20 dec 2015 19:26 door buisje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: v1ncent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 dec 2015 18:07 - 20 dec 2015 21:34 #57655 door buisje
Restauratie TX500U werd gestart door buisje
Op een na het laatste toestel wat mijn aandacht krijgt...Voorlopig althans.
Als laatste komt de 17 TX ?? van Cees aan de beurt met de 90 graden BB..
:)

Vol contrast, zonder BB coating...

Chassis geheel gereed en spelend, met links de uitgans trafo uit een Etherkruiser (EL41) .
Zat ook te denken om een ingegoten print trafo te gebruiken, maar vond dit toch wat origineler.. :lol: :lol:

In dit topic beschrijf ik de restauratie van mijn onlangs verworven TX500U.
De twee eerdere toestellen (14TX100 / TX1720) die ik hiervoor deed, waren er beter aan toe dan dit exemplaar.
Buiten alle teerknollen en diverse weerstanden, was de audio uitgangs trafo primair onderbroken, deze heb ik vervangen door een exemplaar van een Etherkruiser en functioneert goed..
Van de lijn uitgangs trafo was de verbinding los naar de HSP gelijkrichter, en moest ik de isolatie rondom los maken en op zoek gaan naar het uiteinde van ongeveer 0,1 mm draaddikte !! :woohoo:

Kanalen kiezer ( de eerste versie met afstem C voor band 1 - 3 ) was verre van origineel, heb deze met behulp van het schema weer origineel gemaakt en ontdaan van gammele schuif contacten en uiteraard geheel gereinigd en heeft weer tot op het hoogste kanaal(12) in band 3 sneeuw. De AGC regelt G1 van de EF 80 netjes terug tot - 0,2 volt, zonder signaal waardoor hij de hoogst mogelijke gain maakt.
Ook de parallel geschakelde buis C's (oscillator) waren in de loop der jaren 40.000 keer op en neer gedraaid en waren gammel..
Deze kiezers zijn voor die tijd, best complex te noemen, alleen de constructie al, met 4 los te solderen punten in de bovenplaat.
Een schuif schakelaar voor omschakeling van band 1-3 met wel een zeer aparte constructie !! Nog nooit eerder zoiets gezien..!!
Raad ook een ieder aan die geen of weinig ervaring heeft met dergelijke kiezers, hier niet de vingers aan te branden, omdat de afstelling van de veercontacten alleen al enige precisie vereist..

Beeldbuis coating...
Waar deze voor is, weet ik niet, wat ik wel weet is, dat deze NIET dient om een contrastrijker beeld te creëren, beeld is n.l. het zelfde als voor de demontage.. Had n.l. eerst het toestel aan de praat gemaakt, voor de reiniging / demontage.

Denk toch dat dit een geleidende laag bevat waardoor er minder harmonischen vanaf de HSP/Anode BB een radio ontvanger bereikten...
In tegenstelling tot nu, was men niet gewend van storingen op radio ontvangers, hooguit van een TL verlichting, die toen nog maar in beperkte mate werden toegepast. Ook stond de radio vaak in de buurt van de tv ontvanger.
Tegenwoordig ergeren we ons aan geschakelde voedingen die werken met een blok op 50 kHz..... 1 mHz. of hoger en die een halve buurt plat leggen..

De foto's...


Aanzicht bij binnenkomst..


Het begin...attachment=22602]IRS20151220_170112.jpg[/attachment]
Hoogspanningsspoel hersteld, daarna met een grote druppel verzegeld...



Afstem gedeelte kanalenkiezer met omschakel contacten spoelen set voor band 1 - 3, deze verende contacten verzorgen ook de contactdruk in de schuif schakelaar..
Kanalenkiezer...

Bovenplaat kanalen kiezer, zichtbaar een weerstand met een reeds ruim verstreken terminale fase... attachment=22606]IRS20151220_165617.jpg[/attachment]
.
Alle toestellen worden na reparatie / restauratie 12 uur op duurproef gezet (oude gewoonte) om er zeker van te zijn dat alles naar behoren functioneert. Het ligt niet in de bedoeling om de 5 minuten e.e.a. bij te moeten stellen...

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 20 dec 2015 21:34 door buisje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: v1ncent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena