- Berichten: 4349
Televisie tot 1970
Restauratie TX500U
08 jan 2016 23:52 #58258
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Restauratie TX500U
@ Buisje,
Ja, als er geen roest aan het chassis zit dan is het heel mooi schoon en
netjes te krijgen.
Het leuke van die oude techniek is dat je veel delen er af kunt
demonteren. Dan heb je de ruimte om alles tot in de "hoekjes en gaten"
schoon te kunnen maken.
Daarna kan dan alles weer mooi en netjes worden opgebouwd.
Kost wat tijd en moeite, maar dat is nou juist het leuke van de hobby.
Cees.
Ja, als er geen roest aan het chassis zit dan is het heel mooi schoon en
netjes te krijgen.
Het leuke van die oude techniek is dat je veel delen er af kunt
demonteren. Dan heb je de ruimte om alles tot in de "hoekjes en gaten"
schoon te kunnen maken.
Daarna kan dan alles weer mooi en netjes worden opgebouwd.
Kost wat tijd en moeite, maar dat is nou juist het leuke van de hobby.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 jan 2016 11:19 #58227
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic Restauratie TX500U
Was er even niet, vandaar deze late reactie..
Zandstralen kan ook Marco, maar ben dan wel bang dat er niet veel meer overblijft.
Mf gedeelte moet je niet veel aan solderen/demonteren.
Hoogspanning kan er zo uit, trafo zit maar met een paar draadjes verbonden.
Tja... Het is wel wat werk, maar ziet er daarna ook weer beter uit toch..
Zandstralen kan ook Marco, maar ben dan wel bang dat er niet veel meer overblijft.
Mf gedeelte moet je niet veel aan solderen/demonteren.
Hoogspanning kan er zo uit, trafo zit maar met een paar draadjes verbonden.
Tja... Het is wel wat werk, maar ziet er daarna ook weer beter uit toch..
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 dec 2015 01:24 #57925
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Restauratie TX500U
Hallo Hans,
dat is duidelijk
Ja dat van die KTV's ben ik met je eens. Ik heb er geen (recente) ervaring mee, maar het restaureren van zo'n oud grijswaarden bakje lijkt me mooi.
Het mooi schoonmaken van een frame lijkt me een hele opgave. Ik dacht aan zandstralen maar dat is ogenschijnlijk helemaal niet nodig!
Dank voor de info, groeten Marco.
dat is duidelijk
Ja dat van die KTV's ben ik met je eens. Ik heb er geen (recente) ervaring mee, maar het restaureren van zo'n oud grijswaarden bakje lijkt me mooi.
Het mooi schoonmaken van een frame lijkt me een hele opgave. Ik dacht aan zandstralen maar dat is ogenschijnlijk helemaal niet nodig!
Dank voor de info, groeten Marco.
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2015 00:51 - 24 dec 2015 02:07 #57813
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic Restauratie TX500U
Ha die Marco.. alles goed daar?
Ja, probeer voor een ieder in begrijpelijke taal alles uit te leggen, omdat er vaak te ver wordt nagedacht over een probleem wat veel dichterbij ligt.
Ik kan hier vlug van 0.1 tot 200 mHz. alles doorfluiten met een bandbreedte die ik zelf kan instellen,
zie dan op mijn scherm wat er aan het eind uitkomt.. Het betere werk doe ik met een HP spectrum 8591A Analyser, maar moet dan eerst van 50 Ohm naar meestal een hogere in en uitgangs impedantie wat niet altijd makkelijk is, moet de HP met 50 Ohm aanpassen, anders komt er iets uit wat niet strookt met de werkelijkheid.
Gebruik dan ook meestal mijn simpele blauwe doosje de MiniVna.. werkt perfect !
Reinigen doe ik met een opgelost vaatwasser tablet in 80c water, met de water vacuüm zuiger er meteen bij.. werkt perfect..
Hou van schone werkplekken !! Met een kleine kwast rond om de onderdelen een keer of twee.. je hebt dan een schuim oplossing die niet naar beneden loopt omdat je het ook meteen weer opzuigt..
Wel uitkijken dat er geen vocht de trafo's in loopt !! Effe demonteren dus..
Kleuren tv's, nee niet echt mijn ding, zitten ook meestal pijpen in die ver van de oorspronkelijke emissie waarden af zijn. Jammer van de tijd die je er in steekt. Heb vroeger genoeg K 7, 8,9 hersteld, (kan het nog met de ogen dicht) waarvan de pijp ver heen was, nee geen zin in !! Apparaat moet na restauratie weer FUNCTIONEEL en bruikbaar zijn, is mijn stelling..
Maar een ieder is vrij daarin een andere mening te hebben natuurlijk..
Kijk, die kleine z/w tv's (14 inch) hebben over het algemeen goede pijpjes waarna je met genoegen kunt kijken, wanneer ik kleur wil zien zet ik mijn 1.20 mtr. Sharp wel aan.. Het beleven van hoe men vroeger in de begin periode tv keek, is het mooie ervan... Maar dat vind ik....
Wanneer ik weer aan deze ktv's / glascontainers terug denk, krijg ik weer pijn in mijn rug...Pffff :woohoo:
Ja, probeer voor een ieder in begrijpelijke taal alles uit te leggen, omdat er vaak te ver wordt nagedacht over een probleem wat veel dichterbij ligt.
Ik kan hier vlug van 0.1 tot 200 mHz. alles doorfluiten met een bandbreedte die ik zelf kan instellen,
zie dan op mijn scherm wat er aan het eind uitkomt.. Het betere werk doe ik met een HP spectrum 8591A Analyser, maar moet dan eerst van 50 Ohm naar meestal een hogere in en uitgangs impedantie wat niet altijd makkelijk is, moet de HP met 50 Ohm aanpassen, anders komt er iets uit wat niet strookt met de werkelijkheid.
Gebruik dan ook meestal mijn simpele blauwe doosje de MiniVna.. werkt perfect !
Reinigen doe ik met een opgelost vaatwasser tablet in 80c water, met de water vacuüm zuiger er meteen bij.. werkt perfect..
Hou van schone werkplekken !! Met een kleine kwast rond om de onderdelen een keer of twee.. je hebt dan een schuim oplossing die niet naar beneden loopt omdat je het ook meteen weer opzuigt..
Wel uitkijken dat er geen vocht de trafo's in loopt !! Effe demonteren dus..
Kleuren tv's, nee niet echt mijn ding, zitten ook meestal pijpen in die ver van de oorspronkelijke emissie waarden af zijn. Jammer van de tijd die je er in steekt. Heb vroeger genoeg K 7, 8,9 hersteld, (kan het nog met de ogen dicht) waarvan de pijp ver heen was, nee geen zin in !! Apparaat moet na restauratie weer FUNCTIONEEL en bruikbaar zijn, is mijn stelling..
Maar een ieder is vrij daarin een andere mening te hebben natuurlijk..
Kijk, die kleine z/w tv's (14 inch) hebben over het algemeen goede pijpjes waarna je met genoegen kunt kijken, wanneer ik kleur wil zien zet ik mijn 1.20 mtr. Sharp wel aan.. Het beleven van hoe men vroeger in de begin periode tv keek, is het mooie ervan... Maar dat vind ik....
Wanneer ik weer aan deze ktv's / glascontainers terug denk, krijg ik weer pijn in mijn rug...Pffff :woohoo:
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 24 dec 2015 02:07 door buisje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2015 23:00 #57810
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Restauratie TX500U
Hans, prachtig werk. Ik heb genoten van het lezen van dit verslag.
Hoe heb je het frame zo mooi schoon gekregen? En heb je een meetzender?
Vroeger zelf ook veel (kleuren) buizen TV's gerepareerd en begin dit wel weer interessant te vinden!
Hoe heb je het frame zo mooi schoon gekregen? En heb je een meetzender?
Vroeger zelf ook veel (kleuren) buizen TV's gerepareerd en begin dit wel weer interessant te vinden!
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 dec 2015 02:18 - 22 dec 2015 02:24 #57721
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Restauratie TX500U
@ Buisje,
Toch mooi beeld geworden, zonder die (giftige) laag op het beeld schermpje.
Respect voor het mooie werk wat jij hebt gedaan.
Die TV van mij zal dan ook zeker wel goed gaan komen onder jouw handen.
Ik hoor of lees wel wanneer je hem in het nieuwe jaar komt ophalen.
Ik kom er niet meer aan toe en bij jouw is hij in goede handen.
De buurman die hem aan mij heeft gegeven, vond het zonde om
hem weg te gooien en vroeg aan mij of ik er iemand voor kon vinden.
Leuk als die buurman zijn TV op dit forum kan bekijken.
Heeft die TV toch weer een mooi plaatsje gekregen.
Cees.
P.S: In de advertentie staat hij nu als gereserveerd.
Toch mooi beeld geworden, zonder die (giftige) laag op het beeld schermpje.
Respect voor het mooie werk wat jij hebt gedaan.
Die TV van mij zal dan ook zeker wel goed gaan komen onder jouw handen.
Ik hoor of lees wel wanneer je hem in het nieuwe jaar komt ophalen.
Ik kom er niet meer aan toe en bij jouw is hij in goede handen.
De buurman die hem aan mij heeft gegeven, vond het zonde om
hem weg te gooien en vroeg aan mij of ik er iemand voor kon vinden.
Leuk als die buurman zijn TV op dit forum kan bekijken.
Heeft die TV toch weer een mooi plaatsje gekregen.
Cees.
P.S: In de advertentie staat hij nu als gereserveerd.
Laatst bewerkt 22 dec 2015 02:24 door Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.