Televisie tot 1970
Beeldbuis MW 22 - 16
Minder
Meer
16 dec 2015 09:01 #57559
door Jac Janssen
.
Beantwoord door Jac Janssen in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Tjerk,
Misschien is het een MW31-74?
De coating is uitsluitend voor contrast-verbetering bedoeld.
Jac
Misschien is het een MW31-74?
De coating is uitsluitend voor contrast-verbetering bedoeld.
Jac
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 dec 2015 07:34 #57556
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Meestal werd voor het scherm getint glas gebruikt, wist niet dat de TX500U een coating had. Het was me wel opgevallen dat-ie donkerder is dan die van m'n TX400U. Ik geloof niet dat die coating voor afscherming is bedoeld.
Tjerk, 9ZZ
16 dec 2015 03:17 - 16 dec 2015 03:47 #57552
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beeldbuis MW 22 - 16 werd gestart door buisje
In mijn te restaureren TX500U zit een Beeldbuis MW 22 - 16.
Tijdens het reinigen daarvan met warm water, blijkt dat er op de voorkant een donkere coating laag is aangebracht.
Helaas heb ik deze helemaal moeten verwijderen omdat deze al gedeeltelijk opgelost was.
Mijn vraag is, heeft iemand hier ook ervaring mee...
Kan er natuurlijk een andere op aanbrengen, maar kijk straks eerst wat hij zonder deze donker grijze coating doet..
Neem aan dat deze laag bedoeld is voor een beter contrast / helderheid verhouding, maar heb ook ergens gelezen dat tv's uit deze periode nogal klachten veroorzaakten op de radio ivm lijnfrequentie en dat in latere toestellen e.e.a. is aan aangepast.
Het zou dus ook een een coating kunnen zijn met geleidend materiaal er in voor een betere afscherming..
Ik heb van deze en nog van andere beeldbuizen uit die periode alle data en spec's in mijn 7 delige Philips hand boeken reeks staan, maar kan daar niets over terug vinden..
Heb voor demontage eerst het toestel hersteld om er zeker van te zijn dat de BB in goede conditie verkeerde.
Tijdens deze herstel werkzaamheden kwam het ene na het andere aan het licht, maar daarover later meer..
Tijdens het reinigen daarvan met warm water, blijkt dat er op de voorkant een donkere coating laag is aangebracht.
Helaas heb ik deze helemaal moeten verwijderen omdat deze al gedeeltelijk opgelost was.
Mijn vraag is, heeft iemand hier ook ervaring mee...
Kan er natuurlijk een andere op aanbrengen, maar kijk straks eerst wat hij zonder deze donker grijze coating doet..
Neem aan dat deze laag bedoeld is voor een beter contrast / helderheid verhouding, maar heb ook ergens gelezen dat tv's uit deze periode nogal klachten veroorzaakten op de radio ivm lijnfrequentie en dat in latere toestellen e.e.a. is aan aangepast.
Het zou dus ook een een coating kunnen zijn met geleidend materiaal er in voor een betere afscherming..
Ik heb van deze en nog van andere beeldbuizen uit die periode alle data en spec's in mijn 7 delige Philips hand boeken reeks staan, maar kan daar niets over terug vinden..
Heb voor demontage eerst het toestel hersteld om er zeker van te zijn dat de BB in goede conditie verkeerde.
Tijdens deze herstel werkzaamheden kwam het ene na het andere aan het licht, maar daarover later meer..
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 16 dec 2015 03:47 door buisje.