Televisie tot 1970
Beeldbuis MW 22 - 16
22 dec 2015 17:25 - 22 dec 2015 17:38 #57738
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Heb vroeger ooit een 2 meter machtiging gehaald, maar mijn interesse lag alleen bij omroepzenders met de daarbij behorende frequenties. Vlak voor ik aan boord ging van de Mi Amigo, kreeg ik een brief van de HTTP dat ze vernomen hadden dat... Heb daarna alles in de zelfde envelop retour gedaan en bedankt voor de eer...
Nee niets voor mij.. Moet morgen ook weer gaan kijken bij een 10 KW systeem waar problemen zijn.. Het echte werk dus...
Wanneer ik zo kijk naar ontwerpen van buizen eindtrappen bij de heren amateurs, is er sinds 1945 nog steeds niets veranderd, alles nog het zelfde, alles wordt nog 1:1 nagebouwd.. Nooit wordt er eens wat bedacht om er wat meer rendement uit te trekken, terwijl mijn Harris BC -10H al eind 1970 ruim 90% HF efficiency had...
Nee niets voor mij.. Moet morgen ook weer gaan kijken bij een 10 KW systeem waar problemen zijn.. Het echte werk dus...
Wanneer ik zo kijk naar ontwerpen van buizen eindtrappen bij de heren amateurs, is er sinds 1945 nog steeds niets veranderd, alles nog het zelfde, alles wordt nog 1:1 nagebouwd.. Nooit wordt er eens wat bedacht om er wat meer rendement uit te trekken, terwijl mijn Harris BC -10H al eind 1970 ruim 90% HF efficiency had...
Laatst bewerkt 22 dec 2015 17:38 door buisje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 dec 2015 17:04 #57737
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Beeldbuis MW 22 - 16
't Was kanaal 30 (543.25 MHz). 100 W ERP heb je zo met zo'n hark w00t
Maar ja, met dat soort vermogens ben je natuurlijk wel snel de lul. Bij mij moesten ze vele uren in de rondte rijden voordat ze signaal oppikten. Maar intussen wel ruisvrij kleur op de kabel. Mijn boete was overigens "maar" vier meier, maar ik verdiende er dan ook geen fuck mee... Zat volgens mij op WDR3, die ging er ook vroeg uit destijds.
Maar ja, met dat soort vermogens ben je natuurlijk wel snel de lul. Bij mij moesten ze vele uren in de rondte rijden voordat ze signaal oppikten. Maar intussen wel ruisvrij kleur op de kabel. Mijn boete was overigens "maar" vier meier, maar ik verdiende er dan ook geen fuck mee... Zat volgens mij op WDR3, die ging er ook vroeg uit destijds.
Tjerk, 9ZZ
22 dec 2015 16:36 - 22 dec 2015 17:17 #57735
door buisje
Ik woonde toen in Venlo, en uiteraard ging NL3 daar via Roermond de kabel op, maar omdat deze zender( een Franse 5 KW torrendoos) nog al eens kuren had, werd er ook een groep antennes op Lopik gericht, wanneer er dan problemen waren, keek het systeem automatisch of daar wel signaal stond. ( Lopik had voor NL 2,3 een Pye drie dubbel gestapelde Cavity ( 10 KW per set. 2 parallel voor Kan.27 had 20 KW sync out..).
En heel toevallig ging dat Lopik antennepark wat op 10 KM afstand van mijn huis stond recht over de stad heen waar ik woonde
Met een 12 elements pootje op kanaal (dacht 31) en met zo'n 100 Watt ERP werd er getest...
NL 3 ging toen al om 22.30 -23.00 de ether uit, was dus erg gewild !!
Toen alles gereed was, gewacht tot NL3 er uit ging, zender aan, sync er op en... ja hoor...pik zwart beeld :woohoo:
Ik woonde boven een kroeg.. Elke woensdagavond was het raak, eerst een actiefilm met daarna een Hopje !!(op verzoek !!)
De cafe eigenaar had in middels twee tv's in de zaak hangen en elke woensdag zat de tent tot in het gangpad vol... Ik kreeg 50 Gulden voor de goede omzet.. Maar na twee maanden opeens een grote ME bus vol ME'ers... De hele kroeg in rep en roer, maar ik werd met handboeien afgevoerd... Na een uur was ik weer thuis... zender, video recorder weg
.. Jaar daarna, boete van 900 Gulden..
Maar had een voorgemonteerde video band op mijn Beta systeem liggen, met daarop tussendoor reclame voor plaatselijke ondernemers, dus die 900 Gulden had ik er al dubbel en dwars uit...
Ja dat waren tijden... daarna nog iets gemaakt met een 2C39 in een cavity waar vlot 30 Watt sync uit kwam...
En heel toevallig ging dat Lopik antennepark wat op 10 KM afstand van mijn huis stond recht over de stad heen waar ik woonde
Met een 12 elements pootje op kanaal (dacht 31) en met zo'n 100 Watt ERP werd er getest...
NL 3 ging toen al om 22.30 -23.00 de ether uit, was dus erg gewild !!
Toen alles gereed was, gewacht tot NL3 er uit ging, zender aan, sync er op en... ja hoor...pik zwart beeld :woohoo:
Ik woonde boven een kroeg.. Elke woensdagavond was het raak, eerst een actiefilm met daarna een Hopje !!(op verzoek !!)
De cafe eigenaar had in middels twee tv's in de zaak hangen en elke woensdag zat de tent tot in het gangpad vol... Ik kreeg 50 Gulden voor de goede omzet.. Maar na twee maanden opeens een grote ME bus vol ME'ers... De hele kroeg in rep en roer, maar ik werd met handboeien afgevoerd... Na een uur was ik weer thuis... zender, video recorder weg
Maar had een voorgemonteerde video band op mijn Beta systeem liggen, met daarop tussendoor reclame voor plaatselijke ondernemers, dus die 900 Gulden had ik er al dubbel en dwars uit...
Ja dat waren tijden... daarna nog iets gemaakt met een 2C39 in een cavity waar vlot 30 Watt sync uit kwam...
Laatst bewerkt 22 dec 2015 17:17 door buisje.
22 dec 2015 06:32 #57723
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Zal die VBI blanker wel efe scannen. Qua peak sync klop ik je niet, wel qua tijd. In 1980 maakte ik al CATV systemen onveilig met Pong. Later opgepakt daarmee, dat was minder. Ze moesten wel een heleboel moeite doen want ik zat op grote afstand van de kabelboer. Overigens zal in 1988 de pret ook niet lang hebben geduurd omdat toen de kabelboeren verplicht waren het net op slot te doen na afloop van de reguliere uitzendingen. De Klote PTT Nederland had zelfs een landelijk systeem hiervoor. Ging ook wel eens mis... w00t
Tjerk, 9ZZ
21 dec 2015 22:42 - 21 dec 2015 22:53 #57710
door buisje
En wat zit er allemaal in?
Effe denken.. 1988.. Zaten wij met een omgekeerde antenne versterker van 128DB/mv elke woensdag op een Cai antenne systeem in te stralen na afloop NL 2 op 519.25 mHz.. (Kanaal 27)
Daarna met een BLW 98 er achter... bijna 5 Watt peak sync.. :woohoo:
Was super lineair, maar trok wel 800 Ma bij 25 volt...
Effe denken.. 1988.. Zaten wij met een omgekeerde antenne versterker van 128DB/mv elke woensdag op een Cai antenne systeem in te stralen na afloop NL 2 op 519.25 mHz.. (Kanaal 27)
Daarna met een BLW 98 er achter... bijna 5 Watt peak sync.. :woohoo:
Was super lineair, maar trok wel 800 Ma bij 25 volt...
Laatst bewerkt 21 dec 2015 22:53 door buisje.
21 dec 2015 22:42 #57709
door buisje
Zou leuk zijn, moet wel zoiets hebben.
Heb al zitten meten, maar alles klopt aan de TX500, ga er ook niks aan veranderen.
Maar mocht de coating van de TX500 bij iemand anders beschadigen... Gewoon er af halen...
Het beeld van de TX500 geeft een warme tint, de 14TX 100 is meer hard zwart wit, maar contrast is gelijk..
Heb al zitten meten, maar alles klopt aan de TX500, ga er ook niks aan veranderen.
Maar mocht de coating van de TX500 bij iemand anders beschadigen... Gewoon er af halen...
Het beeld van de TX500 geeft een warme tint, de 14TX 100 is meer hard zwart wit, maar contrast is gelijk..