Skip to main content
Televisie tot 1970

Beeldbuis MW 22 - 16

Meer
16 dec 2015 20:14 - 17 dec 2015 09:12 #57579 door admin
Beantwoord door admin in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Het is al geschreven, De coating is niet geleidend. In een Philips zakboekje uit vervlogen tijden wordt alleen de MW 22-18 (=MW 22-17) aangegeven met een geleidende laag.

De MW31-17 heeft ook een geleidende laag en de MW 31-74 met filterscherm. Over de aanwezige coating van de MW 22-16 is geen informatie te vinden.

EDIT, dubbel op.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 17 dec 2015 09:12 door admin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 dec 2015 20:00 - 16 dec 2015 20:27 #57578 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Moet er eerlijkheidshalve wel effe bij vermelden niet vreemd te zijn met dergelijke apparaten.
Aantal jaren bij Sony consumentenelektronica gedaan en laatstelijk bij een Sharp service depot nog kunsten mogen vertonen.
Ben altijd wel nieuwsgierig naar foutjes die collega's niet lokaliseren... tegenwoordig wordt er vlug gezegd... Koop maar een nieuwe.

Zal ook nog eens kijken in de databoeken die ik heb van deze serie BB's, had er nog niets over zien staan...
Maar de BB zal zonder coating ook wel goed beeld geven, alleen ben ik bang dat mooie zwarte passages iets anders zullen zijn.
Heb voor de schoonmaak, eerst het toestel spelend gemaakt en weet dus wat voor beeld er in zit.
We wachten af, ga in ieder geval experimenteren met en zonder voorzet, er zit voldoende licht en contrast in, experimenteren moet mogelijk zijn.. ook al is het maar om eens te kijken wat het doet...
Heb bij de plaatselijke automaterialen zaak een rol ruiten folie gehaald van de lichtste tint zwart... Wordt vervolgd...

Dacht toch van niet alledaagse data boeken in bezit te zijn, maar er staat niets over in... wel al het andere aangaan spanningen enz...
Bij de MW 31-74 staat het al meteen in het begin aangegeven..
Zo zie je maar weer eens, dat er in die tijd toch nog veel geëxperimenteerd werd met toestellen die al in de productie waren.

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 dec 2015 20:27 door buisje.

Meer
16 dec 2015 19:38 - 16 dec 2015 20:13 #57577 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Beeldbuis MW 22 - 16
Dat rep. bedrijfje dan maar bedenkelijk als zo iets standaard niet meer te repareren is...
TX500 buis.
In mijn toestel huidig zit huidig ook zo'n buis en heeft een miniem krasje en zo doende ontdekte ik de coating-afblijven en niet krasje wegpoetsen...
Mijn org buis had zover ik herinner niet zo'n coating.
Viel mij verschil in zicht bij uitstaan toestel al op. die met coating is wat donkerder aan de voorkant.
Mogelijk bedoeld om contrast wat op te halen.
Toestel moet zonder ook prima werken.

-Ik vind bv in de tekst van een CRM71 CRT:
"The screen is coated with a compound giving substantially a BLACK and White Picture"

Nog een tekst gevonden:
The face plate, on the other hand, must have a minimum of lead oxide to prevent a discoloration phenomenon known as electron or x-ray browning.
Neodymium oxide may be used on the face plate to enhance the contrast of the viewed picture.

Read more: www.madehow.com/Volume-2/Cathode-Ray-Tube.html#ixzz3uVpGDcFo

En wat dat is Neodymium - wordt veel voor glas kleuringen gebruikt dus.
Lees: Opmerkelijke eigenschappen:
nl.wikipedia.org/wiki/Neodymium
Laatst bewerkt 16 dec 2015 20:13 door MauriceH.

Meer
16 dec 2015 18:59 - 16 dec 2015 19:18 #57576 door buisje
Onderstaande bijdrage hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, wil het toch effe vermelden..gewoon voor de fun..

De coating laag aangebracht op de voorkant van de BB, schijnt een chroomlaag te bevatten, voor de licht doorlaat, werd mij verteld door een professionele autospuit inrichting... Daarmee toch nog een bewerkelijke klus, zo bleek...
Het plaatselijke tv/audio reparatie centrum had een idee om met een van de voorzetlagen van een LCD te experimenteren, en bood mij voor 5 Euro een 32 inch Sony LCD aan voor de sloop, deze was onreparabel, door een niet opstartende voeding.
Tijdens het testen van het geheel, kwam een voor mij bekend opstart probleem tevoorschijn.
Na vervanging van twee kleine Elko's en een weerstand in het primaire deel van de voeding, heb ik nu een werkende LCD tv erbij, maar dus nog steeds geen oud LCD scherm, om mijn experiment uit te voeren.. :woohoo:

Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 dec 2015 19:18 door buisje.

Meer
16 dec 2015 12:04 - 16 dec 2015 14:14 #57561 door buisje
( Dit ook even voor lieden, die niet of nauwelijks onderlegt zijn in deze materie)

Heb er nu in totaal 4 gedaan, bij twee dacht ik ook van, oh,oh....Slechte bb, maar na het controleren van spanningen en de scoop plaatjes was het resultaat aan het eind toch goed.. Ook deze TX500 heeft veel licht en contrast, alleen is er toen der tijd een ombouw geweest van een 4 naar 10 kanalenkiezer, zo te zien. Ook deze kiezer werkt met een echte afstem C, had daarvoor alleen nog maar " Wals kiezers" gezien..

Ook de 1720 die ik hiervoor gedaan heb, heeft uitstekend beeld na het herstellen van enige fouten en afregeling van het mf deel. >>Mf sectie, staat er vaak niet ver langs<< !! Onscherp beeld wordt vaak veroorzaakt door het niet juist afgestemd zijn op het kanaal, of zijband. Ook de video verwerking / contrast / helderheid/ slecht werkende AGC, kan hiervan de oorzaak zijn... Maar

Meten is weten!! Met een goedkope scoop tot 10 mHz. , kan men alle in het schema aangegeven meetpunten controleren...
Zelf gebruik ik naast mijn 100 mHz. scoop, een uit de jaren 70 stammende Telequipment D61A (triggering tot 20 Mhz.)
Lekker groot en scherp beeld en doet voor deze werkzaamheden niets af aan een scoop van 2000 Euro !!

Afregeling MF sectie..
Maak wel meteen even de opmerking; eerst alle C's /weerstanden die het mf deel ontkoppelen of daarin zijn opgenomen, te controleren / vervangen ( door de juiste waarde) alvorens hier aan te sleutelen, daarbij moet ook de AGC spanning een vast ingestelde waarde hebben.. Afregelen zonder de daarvoor benodigde apparatuur waaronder een spectrum analyser, is Russische roulette, >>>>Omdat de combinatie van ALLE mf kringen, aan het eind ervan, de juiste doorlaatkromme bewerkstelligen.<<<< Een eventuele aanwezige 5.5 mHz. audio sperkring in de kathode van b.v. de video eindbuis PL83 alsmede het 5.5 mHz. audio gedeelte kan men met in achtneming van de AGC spanning en met enige ervaring ook visueel/gehoor afregelen...

Groet, Hans..

Het wederom totaal gereinigdeTX500 chassis op kastdeel, until now... Daarnaast het vertrouwde werkpaard de Telequipment D61A

Hieronder gedeelte chassis voor de " Make Over"

Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 dec 2015 14:14 door buisje.

Meer
16 dec 2015 09:18 #57560 door v1ncent
Beantwoord door v1ncent in topic Beeldbuis MW 22 - 16
In de doc die ik heb van de tx500 staat dat de coating zeker niet verwijderd mag worden, verder niet waarom. Contrastreden is opzich logisch.

In mijn niet slecht spelende tx500 is de beeldbuis verzakt, ik durf m alleen niet eruit te halen en er weer in te zetten. :)

P.E.C. olé

Gemaakt door Kunena