Televisie tot 1970
Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
09 feb 2015 19:21 #50559
door v1ncent
P.E.C. olé
Beantwoord door v1ncent in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Hoi Frank en Margreet,
Welkom op het forum, Bjorn kan jullie zeker goed helpen dus die tv's gaan wel weer spelen binnenkort! :thumbsup:
Nou heb ik zelf ook een 17tx210 en ook met uhf ontvanger ingebouwd. Deze uitbreiding ziet er bij mij een stukje anders uit van de buitenkant dan die van jullie, ik ben wel eens benieuwd hoe deze 'er van binnen' uitziet. Overigens is bij mijn 17tx210 alleen de booster c vervangen en de tv speelt prima (hoewel, weinig contrast.. moet de potmeters eens nakijken/vervangen)
Ik kijk alvast uit naar het topic over de revisie/restauratie van deze mooie tv's!
Welkom op het forum, Bjorn kan jullie zeker goed helpen dus die tv's gaan wel weer spelen binnenkort! :thumbsup:
Nou heb ik zelf ook een 17tx210 en ook met uhf ontvanger ingebouwd. Deze uitbreiding ziet er bij mij een stukje anders uit van de buitenkant dan die van jullie, ik ben wel eens benieuwd hoe deze 'er van binnen' uitziet. Overigens is bij mijn 17tx210 alleen de booster c vervangen en de tv speelt prima (hoewel, weinig contrast.. moet de potmeters eens nakijken/vervangen)
Ik kijk alvast uit naar het topic over de revisie/restauratie van deze mooie tv's!
P.E.C. olé
De volgende gebruiker (s) zei dank u: frank/margreet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 feb 2015 18:25 #50554
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Een scheidingstrafo word gebruikt bij het repareren van apparaten waar geen voedingstrafo in zit.
"Serietoestellen" noemt men dat. Daar onder vallen óók onder de direct uit het lichtnet gevoede TV's
en de zogenaamde "U" radiotjes.
Een scheidingstrafo scheid, zoals de naam al zegt, het lichtnet af van het daarop aangesloten te
repareren apparaat. Het is een 1:1 trafo, dus hij transformeert niet omhoog of omlaag.
Dus primair 230Volt in en Secundair 230Volt uit. Die trafo dient er dus alleen voor om het net van
de te repareren TV te isoleren. Ten opzichte van de grond kan er zo dus geen spanning staan.
Bij een direct op het lichtnet aangesloten TV staat er spanning tussen de grond en alle metalen
delen die in de TV zitten. En dat levert dus gevaar op, tijdens het meten in de TV.
Vr gr Cees.
"Serietoestellen" noemt men dat. Daar onder vallen óók onder de direct uit het lichtnet gevoede TV's
en de zogenaamde "U" radiotjes.
Een scheidingstrafo scheid, zoals de naam al zegt, het lichtnet af van het daarop aangesloten te
repareren apparaat. Het is een 1:1 trafo, dus hij transformeert niet omhoog of omlaag.
Dus primair 230Volt in en Secundair 230Volt uit. Die trafo dient er dus alleen voor om het net van
de te repareren TV te isoleren. Ten opzichte van de grond kan er zo dus geen spanning staan.
Bij een direct op het lichtnet aangesloten TV staat er spanning tussen de grond en alle metalen
delen die in de TV zitten. En dat levert dus gevaar op, tijdens het meten in de TV.
Vr gr Cees.
09 feb 2015 18:15 #50552
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Welkom op ons forum en jullie hebben een leuke hobby gekozen. Bjorn kan jullie prima verder helpen met revisie van de TV toestellen. Een scheidingstrafo, variac en andere hulpmiddellen zijn alleen nodig tijdens het werken aan een toestel.
Henk van 't Kruis
- frank/margreet
- [frank/margreet]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 feb 2015 18:03 #50550
door frank/margreet
Beantwoord door frank/margreet in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Hoi Cees,
Hartelijk bedankt voor de informatie.
Zo'n scheidingstrafo wat moeten we ons daarbij voorstellen?
En is die alleen noodzakelijk bij het repareren?
Kort om wil je ons hier meer over vertellen?
Groetjes frank en margreet
Hartelijk bedankt voor de informatie.
Zo'n scheidingstrafo wat moeten we ons daarbij voorstellen?
En is die alleen noodzakelijk bij het repareren?
Kort om wil je ons hier meer over vertellen?
Groetjes frank en margreet
09 feb 2015 17:43 #50547
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Frank en Margreet,
Welkom op dit forum.
Let er wel op dat alle metalen delen in een TV de netspanning voeren.
Belangrijk i.v.m de veiligheid is om eerst een scheidingstrafo aan te
schaffen, alvorens met de reparatie begonnen word.
Een TV is bepaald geen ding om als beginneling mee te beginnen.
De deskundige leiding waar jullie om vragen is dan ook heel verstandig.
Vr gr en succes, Cees.
Welkom op dit forum.
Let er wel op dat alle metalen delen in een TV de netspanning voeren.
Belangrijk i.v.m de veiligheid is om eerst een scheidingstrafo aan te
schaffen, alvorens met de reparatie begonnen word.
Een TV is bepaald geen ding om als beginneling mee te beginnen.
De deskundige leiding waar jullie om vragen is dan ook heel verstandig.
Vr gr en succes, Cees.
Minder
Meer
09 feb 2015 16:01 #50546
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Hallo,
Ik heb je een pm gestuurd.
Gr Bjorn
Ik heb je een pm gestuurd.
Gr Bjorn