Televisie tot 1970
Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
- frank/margreet
- [frank/margreet]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 feb 2015 01:11 #50937
door frank/margreet
Beantwoord door frank/margreet in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Hartelijk bedankt voor deze informatie.
Als kleine jongen heb ik vroeger 'n tv gehad {ook 'n buizen tv} waarbij 1 van de 6 voorkeuze zenders afgebroken was {van die mooie stiften die je moest indrukken} zelf was ik slechts 1 keer op het onzalige idee gekomen deze toets in te drukken toen het toestel aan stond.
En inderdaad dit heb ik gevoeld {'t metaal in de pin staat immers ook verbonden met 't chassis}.
Nadat ik dit wist was ik des tijds wel zo'n ettertje die schoolvriendjes die kwamen spelen altijd vroeg om kanaal 6 in te schakelen.
Natuurlijk wist ik niet dat er daadwerkelijk levensgevaarlijke spanning op stond en vond 't gewoon grappig als ze schrokken.
Maar inderdaad ik ben heel blij dat ik hulp heb gekregen om de tv's aan de praat te krijgen .
Want zelf heb ik verder totaal geen verstand van dit soort techniek.
Groetjes frank
Als kleine jongen heb ik vroeger 'n tv gehad {ook 'n buizen tv} waarbij 1 van de 6 voorkeuze zenders afgebroken was {van die mooie stiften die je moest indrukken} zelf was ik slechts 1 keer op het onzalige idee gekomen deze toets in te drukken toen het toestel aan stond.
En inderdaad dit heb ik gevoeld {'t metaal in de pin staat immers ook verbonden met 't chassis}.
Nadat ik dit wist was ik des tijds wel zo'n ettertje die schoolvriendjes die kwamen spelen altijd vroeg om kanaal 6 in te schakelen.
Natuurlijk wist ik niet dat er daadwerkelijk levensgevaarlijke spanning op stond en vond 't gewoon grappig als ze schrokken.
Maar inderdaad ik ben heel blij dat ik hulp heb gekregen om de tv's aan de praat te krijgen .
Want zelf heb ik verder totaal geen verstand van dit soort techniek.
Groetjes frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 feb 2015 23:21 - 24 feb 2015 23:31 #50935
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Beste Frank,
Even betreft voeding in oude apparaten met name deze 17TX210A TV.
Ik heb even stukje schema er bij gepakt van deze tv.
In de tekening zijn de genoemde massa aansluitingen of wel de 0 Volt lijn van de voeding getekend als
horizontale dikke liggende streepjes.
Dat hebben ze gedaan om de tekening overzichtelijk te maken.
Dus al die liggende dikke streepjes zitten in werkelijkheid allemaal met elkaar verbonden.
Dan speciefiek in vaak oude buizen apparatuur zijn al deze lijnen verbonden met al het IJZER -of wel chassis - van de TV.
Nu kijk je naar de tekening hieronder, ik heb met rode pijllijn aangegeven de stekker welke je in het stopcontact steekt.
Als je die lijn volgt kom je bij de aan/uit schakelaar terecht, vervolgens zie je daar staan
de bewuste dikke korte streep.
Dit houd in dat simpel 1 poot van je netstekker DIRECT aan al het ijzer vast zit van je TV.
Als ik je nu vraag - steek eens 1 vinger in het stopcontact - dan denk je die is niet wijs, begin ik niet aan.
Welnu
Zie hier dat je als de stekker er in zit en de TV aan staat het redelijk onverstandig is om ook maar met 1 vinger dat ijzer van de TV aan te raken.
Vandaar dat je een transformator moet gebruiken die niet van 220V naar bv 9V gaat maar van 220V weer 220V maakt.
Hiermee ben je los van het stopcontact.
DAT ER NOG ALTIJD spanning op dat ijzer staat dat BLIJFT ZO,
echter IETSJES veiliger is het wel.
NAH Kijk zelf maar op schema, krijg er geen foto bijgeplaatst.
Jammer
Even betreft voeding in oude apparaten met name deze 17TX210A TV.
Ik heb even stukje schema er bij gepakt van deze tv.
In de tekening zijn de genoemde massa aansluitingen of wel de 0 Volt lijn van de voeding getekend als
horizontale dikke liggende streepjes.
Dat hebben ze gedaan om de tekening overzichtelijk te maken.
Dus al die liggende dikke streepjes zitten in werkelijkheid allemaal met elkaar verbonden.
Dan speciefiek in vaak oude buizen apparatuur zijn al deze lijnen verbonden met al het IJZER -of wel chassis - van de TV.
Nu kijk je naar de tekening hieronder, ik heb met rode pijllijn aangegeven de stekker welke je in het stopcontact steekt.
Als je die lijn volgt kom je bij de aan/uit schakelaar terecht, vervolgens zie je daar staan
de bewuste dikke korte streep.
Dit houd in dat simpel 1 poot van je netstekker DIRECT aan al het ijzer vast zit van je TV.
Als ik je nu vraag - steek eens 1 vinger in het stopcontact - dan denk je die is niet wijs, begin ik niet aan.
Welnu
Zie hier dat je als de stekker er in zit en de TV aan staat het redelijk onverstandig is om ook maar met 1 vinger dat ijzer van de TV aan te raken.
Vandaar dat je een transformator moet gebruiken die niet van 220V naar bv 9V gaat maar van 220V weer 220V maakt.
Hiermee ben je los van het stopcontact.
DAT ER NOG ALTIJD spanning op dat ijzer staat dat BLIJFT ZO,
echter IETSJES veiliger is het wel.
NAH Kijk zelf maar op schema, krijg er geen foto bijgeplaatst.
Jammer
Laatst bewerkt 24 feb 2015 23:31 door MauriceH.
- frank/margreet
- [frank/margreet]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 feb 2015 20:36 #50932
door frank/margreet
Beantwoord door frank/margreet in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Hoi hoi
Zoals eerder op het forum al beloofd hier de foto's van de binnenkant.
We hebben doelbewust gekozen voor de foto waar je het meest aan hebt omtrent de schakeling VHF/UHF.
groetjes Frank en Margreet
Zoals eerder op het forum al beloofd hier de foto's van de binnenkant.
We hebben doelbewust gekozen voor de foto waar je het meest aan hebt omtrent de schakeling VHF/UHF.
groetjes Frank en Margreet
09 feb 2015 22:28 #50564
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Hoi Frank en Margreet,
Welkom op het forum.
Binnenkort tv kijken
Welkom op het forum.
Binnenkort tv kijken
Mvg.
Bert
- frank/margreet
- [frank/margreet]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 feb 2015 20:02 #50561
door frank/margreet
Hoi allemaal
Alvast bedankt voor al jullie adviezen we zullen deze zeker ter harten nemen.
Ook zullen we op kort termijn foto's van de binnenkant maken en plaatsen.
En zodra de toestellen spelen brengen we uiteraard ook uitgebreid verslag wederom met foto's en indien mogelijk eventueel een filmpje.
Groetjes Frank en Margreet
Alvast bedankt voor al jullie adviezen we zullen deze zeker ter harten nemen.
Ook zullen we op kort termijn foto's van de binnenkant maken en plaatsen.
En zodra de toestellen spelen brengen we uiteraard ook uitgebreid verslag wederom met foto's en indien mogelijk eventueel een filmpje.
Groetjes Frank en Margreet
Minder
Meer
09 feb 2015 19:42 #50560
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Hulp gezocht voor het mee spelend te maken van 2 tv's
Dat gaat helemaal goed komen!
Die tv's uit de overgangsperiode zoals ik ze noem ( en bedoel dan niet van zw/w naar kleur) vind ik het fijnste om aan te werken.
Hiemee bedoel ik de toestellen vlak voor ze op gedrukte bedrading over stapte , tx210 tx250 tx180 e.d.
Eenmaal goed aan het spelen geven ze een super beeld!
En ik hoop dat Frank en Margriet de goede raad opvolgen die hier gegevan word m.b.t. veiligheid.
Een tv kan je op verschillende manieren goed te grazen nemen!
Ook voor de tv zelf is het beter als de stekker niet meteen in het stopcontact gaat en ingeschakeld word.
Gr Bjorn
Die tv's uit de overgangsperiode zoals ik ze noem ( en bedoel dan niet van zw/w naar kleur) vind ik het fijnste om aan te werken.
Hiemee bedoel ik de toestellen vlak voor ze op gedrukte bedrading over stapte , tx210 tx250 tx180 e.d.
Eenmaal goed aan het spelen geven ze een super beeld!
En ik hoop dat Frank en Margriet de goede raad opvolgen die hier gegevan word m.b.t. veiligheid.
Een tv kan je op verschillende manieren goed te grazen nemen!
Ook voor de tv zelf is het beter als de stekker niet meteen in het stopcontact gaat en ingeschakeld word.
Gr Bjorn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: frank/margreet