Skip to main content
Televisie tot 1970

kleuren tv gespot op een foto. wie weet het merk?

Meer
10 okt 2014 15:57 #47180 door PE9ZZ
Inderdaad. Types die met A67 beginnen zijn doorgaans RCA, zo ondervond ik online. Je hebt ook nog de A56-120X, daar is materiaal van Mullard van.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 okt 2014 14:34 - 10 okt 2014 14:42 #47179 door maarten

PE9ZZ schreef :

Cees schreef : Maar...Philips had weer wel een mooier contrast rijker kleuren beeld

Hoe kan dat nou? Deze TV heeft dezelfde fles (A63-120X) als de K7! Ik roep: broodje aap. Hm. Begint wel een beetje afgezaagd te worden...

Edit: is dat trouwens wel zo? K6 had een A63-11X, en de opvolger daarvan was A66-120X, dus niet de A63-120X. Moet eens op onderzoek uit...

Edit2: en dan had je ook nog A67-120X. Aaaagh!

Gelukkig kan je die laatste meteen weer vergeten; met 67cm aangeduide buizen waren geïmporteerde dunnehalsbuizen volgens Amerikaans en Japans ontwerp. Rotzooi, en bij mijn weten nooit door Philips gebruikt. Later is de kwaliteit nog wel wat verbeterd richting "acceptabel" en werden ze ook door diverse Europese fabrikanten gemaakt maar dat valt buiten dit onderwerp.

Opvolger van de A63-11X was wel degelijk de A63-120X, waarvan A65-120X en A66-120X grotere (nieuwere) varianten waren.
Laatst bewerkt 10 okt 2014 14:42 door maarten.

Meer
10 okt 2014 13:07 #47176 door PE9ZZ
Eigenlijk moeten we NU het topic gaan splitsen, want nu gaat het over het kwaliteitsverschil tussen Duitse TV's (alle merken en modellen) en die van Philips (alle modellen). Is dit niet iets te breed? Enne, een rooie wand met een wit raampje is nog altijd geen testsignaal. Het Philips PM5544 testbeeld heeft wel een signaal om vastlopende kleurverschilversterkers op te sporen: het rood-gele stuk onderin de cirkel.

Ik ben nooit weg geweest van de praktijk om de beeldbuis te gebruiken als kleurenmatrix. Het schema van de T1110 kan ik niet vinden, maar volgens mij deden ze dat daar ook. Omdat het toen gangbaar was...

Tjerk, 9ZZ

Meer
10 okt 2014 09:27 - 10 okt 2014 09:37 #47172 door Huub
Ja zoo heb ik ook wel in duitsland in winkels
TV gezien op grote rijen met beeld
Maar als er een philips tussen stond met beeld
Dan was het beeldminder ....Dus minder best ingesteld doel matig
Zoo dat men kon zien wat beter was naar hun begrippen doel matig
Zoo is het ook soms wel in niet zoo philips landen..
Hier in krommenie was ook een winkel met GEEN philips produkten
Wel een platen speler en MFB boxen er tussen om er op te spugen bedoelt
Er werd wel een wat laten spelen tussen de klanten maar weer gouw uitgezet .Rommel
Zoo gezegt met slegt beeld en geluid .MAAR het WAS anders
Waarkon men beter aan verdienen en anderen merken verkopen .
En er waren Speciaal philips winkels in de nabijen buurt
. zoo is het nou eenmaal .Maar philips heeft minder maar ook heeeel goed
voor goed beeld en geluid. maar dat minder is met meer merken zoo
Huub
Laatst bewerkt 10 okt 2014 09:37 door Huub.

Meer
10 okt 2014 08:30 #47170 door peter1952
Ik ben nooit zo weg van Duitse t.v. toestellen geweest, zowel zwart/wit als kleur. Aan de beeldbuis lag het vaak niet, ik heb vaak beeldbuizen uit Duitse toestellen overgezet naar Philips en daarin gaven ze vaak een aanmerkelijk mooier beeld. Ik praat nu over het zwart/wit tijdperk, met kleuren beeldbuizen heb ik me nooit bezig gehouden.

Toen ik nog bij Rens & Rens op school zat, moest ik met de trein pendelen en in Utrecht overstappen. In Hoog Catharijne was toon Krebbers & Jaarsma. Daar ging ik vaak kijken.
Er stond daar een wand vol kleuren t.v.'s, veelal Duitse makelij. Er stond één Philips t.v. tussen.
Op het beeld was een roodachtige wand te zien met daarin een wit raampje. Op bijna alle t.v.'s scheen het rood door op het raampje.
Alleen op de Philips was het raampje echt scherp afgebeeld in de wand. Het viel heel erg op.
Ik praat nu over de periode rond 1972.

Het is ook wel eens leuk om t.v.'s te vergelijken als ze enkele jaren oud zijn. Dan vallen de kwaliteitsverschillen heel erg veel op.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
10 okt 2014 05:35 - 10 okt 2014 05:55 #47165 door PE9ZZ

Cees schreef : Maar...Philips had weer wel een mooier contrast rijker kleuren beeld

Hoe kan dat nou? Deze TV heeft dezelfde fles (A63-120X) als de K7! Ik roep: broodje aap. Hm. Begint wel een beetje afgezaagd te worden...

Edit: is dat trouwens wel zo? K6 had een A63-11X, en de opvolger daarvan was A66-120X, dus niet de A63-120X. Moet eens op onderzoek uit...

Edit2: en dan had je ook nog A67-120X. Aaaagh!

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 10 okt 2014 05:55 door PE9ZZ. Reden: A67-120X

Gemaakt door Kunena