Skip to main content
Televisie tot 1970

kleuren tv gespot op een foto. wie weet het merk?

Meer
14 okt 2014 23:51 - 14 okt 2014 23:53 #47293 door Cees
Philips,Kuba Imperial pasten die erg snel slijtende buis, PL802 toe.
De voet en de print bij de PL802 werden erg heet. Vaak was de print bij de voet van die buis
zelfs verkoold. Echt een min punt van de Philips, K7 en K8.
Grundig maakte (toen Philips de K7 en K8, met erg veel buizen er in) al gebruik van torren.
Ook het print materiaal van de Grundig's was wat degelijker als van Philips.
Toen de eerste Philips all transistor KTV, K9 en later K11 kwamen maakte Philips gebruik van hetzelfde decoder principe als hun voorgangers K6, K7 en K8.
Wat mij op viel toen de K12 kwam, dat de K12, hoewel ook die een mooi contrastrijk Philips
kleurenbeeld gaf, een wat minder scherp beeld had dan de K9 en K11 hadden.
De K9 en K11 hadden erg scherpe beelden. Erg degelijke KTV's, die erg oud konden worden.
Het principe van de K12, voor de BB aansturing was anders als van zijn voorgangers.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 14 okt 2014 23:53 door Cees. Reden: taal fout gekorrigeerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 okt 2014 11:09 #47282 door PE9ZZ
<OT>
Het nadeel was natuurlijk dat je ongelijkheid had met de luminantie en chroma. Daarvan zijn ze dus afgestapt. Een belangrijke reden zou kunnen zijn dat ze met alleen kathodesturing niet voldoende voltage swing konden maken. Daarom was dan dus ook die vermaledijde PL802 nodig om drie kathoden te kunnen aansturen.
</OT>

Tjerk, 9ZZ

Meer
14 okt 2014 10:15 - 14 okt 2014 10:18 #47280 door maarten
@PE9ZZ: Dat de beeldbuis in de decoder gebruikt werd, lijkt me niet meer dan logisch. Je komt er niet echt omheen om er eentje te gebruiken dus dan ga je geen extra buizen inzetten voor dezelfde functie, zeker ook omdat er behoorlijke eisen aan gesteld worden. Stel je voor: PL802's vervangen in een 3 keer zo hoog tempo en alsnog de schakeling erachter nodig dus die buizen zijn echt extra.
Laatst bewerkt 14 okt 2014 10:18 door maarten.

Meer
13 okt 2014 23:26 #47276 door Cees
@Tjerk,
Ja, lekker eigenwijs: "Ik handhaaf mijn broodje aap".
Ook al zijn die KTV's nu al heel oud, je kunt ze ook nu nog wel degelijk met elkaar vergelijken. Ten zij de BBuizen versleten zijn.
Goed opgeknapte KTV's, waar nog echt goede BB inzitten en waarvan oude elco's en andere
verlopen onderdelen van zijn vervangen, kunnen ook nu nog een beeld geven dat vergelijkbaar is
met nieuwstaat. Uit die begintijd van de KTV in Europa, stak Philips wat betreft contrast en
kleur met kop en schouders uit boven al die andere merken.
Zelfs de Telefunken KTV's konden er nog niet aan tippen.
Duitse inruilers van ca 3 jaar oud brachten toen nog maar amper 4 tot 5 honderd gulden op.
Grundig, Wega, Saba, Telefunken, Blauwpunkt. Kuba Imperial, bracht nihil geld op, alleen
nog goed voor de sloop.
Een goede K7 Philips bracht nog ca F1000,- op.
Waarom? Vanwege de beeld kwaliteit.De mensen keken naar het beeld en op grond daarvan
beslisten zij. Er was zelfs een tijd, dat er meer tweedehands kopers voor waren, als Philips
KTV's. Ook de latere K9 en K11 waren erg gewild, zelfs tot ver in de jaren '80.

Maar nu gaat het er om: "Welk merk is die KTV"?On Topic.
Ik denk dat het een Grundig is, die niet door de Importeur Siverding is geïmporteerd.
Siverding wilde daar ook geen service aan verlenen en dus ook geen onderdelen voor leveren.
Vr gr Cees.

Meer
13 okt 2014 17:46 #47271 door PE9ZZ
Peter heeft het over zwart-wit TV's. Zowel Grundig als Philips hadden de RGB matrix in de beeldbuis. Nooit begrepen wat daar nu het nut van was. Later is men daar dan ook mee gekapt. Mijn probleem is dat het een subjectieve observatie is. "Men" wilde graag een Philips omdat die nu eenmaal een betere naam had. Daar is toch niks tegen in te brengen? Hedentendage een vergelijking uitvoeren is vrij lastig omdat alles is verlopen en/of verouderd. Ik handhaaf mijn "broodje aap". Ik heb wel meer van dat soort stokpaardjes. Misschien een tic van me...

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 okt 2014 16:28 #47266 door Cees
@ tjerk,
Broodje aap verhaal? Ik heb in die tijd heel veel merken kleuren TV's gezien.
En er was maar één merk dat de Rolls Roise onder was wat beeld betreft, contrast en kleur
en dat was Philips. Ook de toen nog kleine Sony, hoewel zeer scherp en contrastrijk, had niet
de getrouwe kleuren weergave die de Philips KTV's hadden.
Lees even de bijdrage van Peter. Zelf heb ik veel kleuren BB uit andere merken dan Philips
over gebouwd in toen al oud geworden Philips K7 KTV's.
En waarom dat? Nou, om de doodeenvoudige reden dat een goede Philips K7 veel beter te verkopen
viel als een oude KTV van een ander merk. Het is de Philips schakeling rondom de BB die
bepaald hoe het beeld is.
Kwestie van persoonlijk opgedane ervaring. Geen broodje aap verhaal dus.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Gemaakt door Kunena