- Berichten: 4349
Televisie tot 1970
Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
01 jan 2013 22:53 #26396
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
Nico H,
In '72 werden dat soort BB niet meer nieuw geleverd.
Dus de oude BB zal wel de originele zijn geweest.
Als die nog o.k is dan zou ik die er zelf, na goed schoonmaken
er weer in willen hebben.
Die zal dan ook weer netjes in het masker moeten passen.
Nu je dat al gedaan hebt is het de tweede keer in een half uurtje klaar.
Succes met de TV en vr gr Cees.
In '72 werden dat soort BB niet meer nieuw geleverd.
Dus de oude BB zal wel de originele zijn geweest.
Als die nog o.k is dan zou ik die er zelf, na goed schoonmaken
er weer in willen hebben.
Die zal dan ook weer netjes in het masker moeten passen.
Nu je dat al gedaan hebt is het de tweede keer in een half uurtje klaar.
Succes met de TV en vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2013 22:36 #26393
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
Hoi Peter en Roland,
Ik had voor de wisselactie de veiligheidsbril inderdaad weer opgezocht.
Ik weet dat deze beeldbuis zelf niet is voorzien van veiligheidsglas, dus vandaar.
Ik heb inderdaad eerst de vleugelmoeren ruimte gegeven, de rest wees eigenlijk zichzelf.
De staven waren uit te nemen nadat ik een vergrendelschuifje omhoog heb gedaan.
Het glas was veel smeriger dan verwacht, hoewel niet gerookt, zat er een lichte waas op zowel de beeldbuis als de glasplaat. Gelukkig voor mij zat de boel verder niet gelijmd.
De beeldbuis die uit het toestel kwam zal vermoedelijk toch wel in orde zijn, de verminderde beeldkwaliteit moet van het vuil gekomen zijn. Licht en kontrast zit er nog meer dan genoeg in.
Toch maar de andere buis geplaatst, ik was nu toch zover. Ik kreeg deze net even wat minder mooi in het masker uitgelijnd dan gehoopt. Links, boven en onder zit ze perfect op gelijke afstand, rechtsboven loopt de belijning net wat weg. Ik ben bang dat dit toch in de beeldbuis zelf zit, een zwarte rand die net niet perfect was aangebracht. Niks aan te doen, maar toch wel een beetje jammer.
Het beeld is werkelijk prachtig. Licht genoeg, en een prachtige scherpte (was goed af te stellen). De geometrie is prima voor zo'n oud beestje, na wat afstelwerk ben ik tevreden.
Al met al duurde het klusje toch een paar uur, maar vooral ook omdat ik wat herstelwerk moest doen.
Wat nieuwe "leukoplast" aangebracht op diverse plekken in de draadboom waar deze los was.
Het gekke is trouwens dat de originele? beeldbuis uit 1962 (zat een twee in het serienummer van de buis, kan dus ook 1972 zijn), een "modern" rechthoekige groen met wit typeplaatje heeft.
De vervangbeeldbuis die uit een toestel van 1963 komt, heeft nog het oude stickertje, ook groen met wit. Bovendien een heel laag serienummer, terwijl de buis uit mijn toestel een heel hoog nummer had. Je zou dus verwachten dat deze tv ooit een nieuwe pijp erin gekregen heeft, ware het niet dat het stickertje met het serienummer van het tv chassis, ook op de bb zat. Bovendien heb ik geen aanwijzingen dat de bb ooit eruit was geweest.
Wat een recherchewerk
Ik ben trouwens zo gemeen geweest om nu het chassisserienummer over te plakken op de nieuwe buis 
Groet,
Nico.
Ik had voor de wisselactie de veiligheidsbril inderdaad weer opgezocht.
Ik weet dat deze beeldbuis zelf niet is voorzien van veiligheidsglas, dus vandaar.
Ik heb inderdaad eerst de vleugelmoeren ruimte gegeven, de rest wees eigenlijk zichzelf.
De staven waren uit te nemen nadat ik een vergrendelschuifje omhoog heb gedaan.
Het glas was veel smeriger dan verwacht, hoewel niet gerookt, zat er een lichte waas op zowel de beeldbuis als de glasplaat. Gelukkig voor mij zat de boel verder niet gelijmd.
De beeldbuis die uit het toestel kwam zal vermoedelijk toch wel in orde zijn, de verminderde beeldkwaliteit moet van het vuil gekomen zijn. Licht en kontrast zit er nog meer dan genoeg in.
Toch maar de andere buis geplaatst, ik was nu toch zover. Ik kreeg deze net even wat minder mooi in het masker uitgelijnd dan gehoopt. Links, boven en onder zit ze perfect op gelijke afstand, rechtsboven loopt de belijning net wat weg. Ik ben bang dat dit toch in de beeldbuis zelf zit, een zwarte rand die net niet perfect was aangebracht. Niks aan te doen, maar toch wel een beetje jammer.
Het beeld is werkelijk prachtig. Licht genoeg, en een prachtige scherpte (was goed af te stellen). De geometrie is prima voor zo'n oud beestje, na wat afstelwerk ben ik tevreden.
Al met al duurde het klusje toch een paar uur, maar vooral ook omdat ik wat herstelwerk moest doen.
Wat nieuwe "leukoplast" aangebracht op diverse plekken in de draadboom waar deze los was.
Het gekke is trouwens dat de originele? beeldbuis uit 1962 (zat een twee in het serienummer van de buis, kan dus ook 1972 zijn), een "modern" rechthoekige groen met wit typeplaatje heeft.
De vervangbeeldbuis die uit een toestel van 1963 komt, heeft nog het oude stickertje, ook groen met wit. Bovendien een heel laag serienummer, terwijl de buis uit mijn toestel een heel hoog nummer had. Je zou dus verwachten dat deze tv ooit een nieuwe pijp erin gekregen heeft, ware het niet dat het stickertje met het serienummer van het tv chassis, ook op de bb zat. Bovendien heb ik geen aanwijzingen dat de bb ooit eruit was geweest.
Wat een recherchewerk
Groet,
Nico.
Nico H
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2013 22:31 #26392
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
Die Radium Beeldbuizen gaven al als ze nieuw waren een beeld als of ze al een jaar of 5
oud waren. Ik sleutelde dan ook liever een nog goede Philips of Valvo BB uit een "sloper"
over als een nieuwe Radium BB er in te sleutelen.
En dat scheelde de klant dan meteen een flink bedrag aan geld goedkoper.
Vr gr Cees.
oud waren. Ik sleutelde dan ook liever een nog goede Philips of Valvo BB uit een "sloper"
over als een nieuwe Radium BB er in te sleutelen.
En dat scheelde de klant dan meteen een flink bedrag aan geld goedkoper.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2013 22:00 #26391
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
Ik heb dat inderdaad ook eens gezien, die gelijmde rand. ik dacht dat de AW59-91 dat niet had, het genoemde toestel van mijn ouders werd later ook voorzien van een AW59-91 en dat paste zondermeer.
Ik heb ook eens gehad dat de voorzetruit er vast op was gelijmd.
Als e.e.a. bij dit toestel ook zo is zou de "nieuwe" beeldbuis dat ook moeten hebben.
Ik wilde met mijn verhaal de firma Radium natuurlijk niet afkraken, echter het bedoelde toestel was toen 7 a 8 jaar oud en ik vond het frappant dat die van mijn ouders niet voor dat toestel onderdeed.
Enkele jaren later echter was de beeldbuis van ons toestel ook versleten. Toevallig kwam de vervangende beeldbuis uit precies zo'n toestel als de vragensteller.....
Groeten,
Peter
Ik heb ook eens gehad dat de voorzetruit er vast op was gelijmd.
Als e.e.a. bij dit toestel ook zo is zou de "nieuwe" beeldbuis dat ook moeten hebben.
Ik wilde met mijn verhaal de firma Radium natuurlijk niet afkraken, echter het bedoelde toestel was toen 7 a 8 jaar oud en ik vond het frappant dat die van mijn ouders niet voor dat toestel onderdeed.
Enkele jaren later echter was de beeldbuis van ons toestel ook versleten. Toevallig kwam de vervangende beeldbuis uit precies zo'n toestel als de vragensteller.....
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 274
01 jan 2013 16:59 #26382
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
@ Nico
Wellicht ten overvloede, maar zet wel een veiligheidsbril op...
Niet alle buizen uit die tijd zijn implosieveilig. Zeker als ik hoor
dat er geen metalen band met oren omheen zit.
Er zijn ook 59cm beeldbuizen geweest met een glasvezelmat op de achterkant verlijmd.
Dit doet min of meer hetzelfde als de gelijmde metalen band.
@ Peter,
Die Radium mensen zijn wel druk bezig geweest in die jaren.
Ik heb inmiddels toch aardig wat van hun buizen in toestellen
gezien en zelfs nog nieuw (dus vernieuwd) in de radium doos.
Één keer heb ik een TX400 gehad waarbij er ook een gereviseerde
beeldbuis in zat. Helaas bleek bij het spelen dat de fosforlaag
op diverse plekken was weggewaaid/beschadigd... Dus dan had je op
die plekken minder lichtopbrengst. Erg lelijk....
Als het toestel uit stond zag je dat echter niet.
Ik denk ook dat het reviseerbedrijf dit nooit geweten heeft.
Of dit óók radium is geweest durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Groeten, Roland
Wellicht ten overvloede, maar zet wel een veiligheidsbril op...
Niet alle buizen uit die tijd zijn implosieveilig. Zeker als ik hoor
dat er geen metalen band met oren omheen zit.
Er zijn ook 59cm beeldbuizen geweest met een glasvezelmat op de achterkant verlijmd.
Dit doet min of meer hetzelfde als de gelijmde metalen band.
@ Peter,
Die Radium mensen zijn wel druk bezig geweest in die jaren.
Ik heb inmiddels toch aardig wat van hun buizen in toestellen
gezien en zelfs nog nieuw (dus vernieuwd) in de radium doos.
Één keer heb ik een TX400 gehad waarbij er ook een gereviseerde
beeldbuis in zat. Helaas bleek bij het spelen dat de fosforlaag
op diverse plekken was weggewaaid/beschadigd... Dus dan had je op
die plekken minder lichtopbrengst. Erg lelijk....
Als het toestel uit stond zag je dat echter niet.
Ik denk ook dat het reviseerbedrijf dit nooit geweten heeft.
Of dit óók radium is geweest durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Groeten, Roland
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2013 15:24 #26381
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...
Beste Nico,
Dat er uit lichten viel wel mee. Eerst één voor aan de hoeken voelen of de buis los ligt. Daarna kruislings gepakt en naar boven er uit getild. Met zijn tweeen gaat het makkelijker. Als ik mij goed herinner moet je eerst de moeren aan de achterkant losdraaien en zitten er aan de binnenkant vleugelmoeren. Daarmee druk je als het ware de band naar binnen en de buis klem tegen het masker.
Ik heb dit voor het eerst gedaan met de t.v. van mijn ouders omdat er een grote bruine vlek op de glasplaat en beeldbuis zat. Na de boel schoongemaakt te hebben leek het wel of er een nieuwe beeldbuis in zat!
Nog een aardige anekdote: Dit zelfde toestel stond op de firato (ik dacht in 1967 of 1968) met een nieuwe beeldbuis. Dit was een demotoestel om de Radium vernieuwde beeldbuis te demonsteren. Er stond ook een bord naast om dat aan te geven en de vertegenwoordiger van Radium stond er trots bij om nog extra te benadrukken dat een Radium vernieuwde beeldbuis net zo'n goed beeld gaf als een nieuwe.
Hij vond het dan ook niet zo leuk dat ik hem vertelde dat de T.V. van mijn ouders met de originele beeldbuis net zo'n mooi beeld gaf......
Noot: Radium was dus een fabriek die o.a. versleten beeldbuizen voorzag van een nieuw electronenkanon.
Groeten,
Peter
Dat er uit lichten viel wel mee. Eerst één voor aan de hoeken voelen of de buis los ligt. Daarna kruislings gepakt en naar boven er uit getild. Met zijn tweeen gaat het makkelijker. Als ik mij goed herinner moet je eerst de moeren aan de achterkant losdraaien en zitten er aan de binnenkant vleugelmoeren. Daarmee druk je als het ware de band naar binnen en de buis klem tegen het masker.
Ik heb dit voor het eerst gedaan met de t.v. van mijn ouders omdat er een grote bruine vlek op de glasplaat en beeldbuis zat. Na de boel schoongemaakt te hebben leek het wel of er een nieuwe beeldbuis in zat!
Nog een aardige anekdote: Dit zelfde toestel stond op de firato (ik dacht in 1967 of 1968) met een nieuwe beeldbuis. Dit was een demotoestel om de Radium vernieuwde beeldbuis te demonsteren. Er stond ook een bord naast om dat aan te geven en de vertegenwoordiger van Radium stond er trots bij om nog extra te benadrukken dat een Radium vernieuwde beeldbuis net zo'n goed beeld gaf als een nieuwe.
Hij vond het dan ook niet zo leuk dat ik hem vertelde dat de T.V. van mijn ouders met de originele beeldbuis net zo'n mooi beeld gaf......
Noot: Radium was dus een fabriek die o.a. versleten beeldbuizen voorzag van een nieuw electronenkanon.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.