Skip to main content
Televisie tot 1970

Beeldbuis vervangen 23 TX 344. Info gezocht...

Meer
01 jan 2013 13:32 #26374 door Nico H
Hoi Peter,

Dat klinkt toch simpeler als het eruit ziet.
Had jij veel problemen met het uitrichten van de buis terug in het masker?
Ik wil ze natuurlijk wel netjes en precies erin hangen.
Maar als ik dit zo van je lees, klinkt het toch niet al te spannend.
Inderdaad zitten er wat kleine vlekjes aan de achterzijde van de glasplaat, en mede daarom wordt ook meteen de beeldbuis maar gewisseld. Omdat die perfecte er toch ligt, kan ik die ook meteen maar het beste gebruiken. Echt persé nodig is het niet.

Bedankt voor je reactie,

Groet,

Nico.

Nico H

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jan 2013 13:10 #26371 door peter1952
Ik heb lang geleden wel eens de beeldbuis uit dit soort toestellen gedemonteerd om schoon te maken of te vervangen. De beeldbuis hangt inderdaad in een band die met 4 stangen in de kast is opgehangen.

Het makkelijkste is om de kast helemaal leeg te maken, dan heb je de ruimte. De moet eerst de 4 stangen losmaken, eerst de moeren achterin kast en daarna kun je ze van de oren losschroeven die aan de klemband zitten. Daarna kun je de beeldbuis met klemband en al uit de kast nemen. Als het goed is blijft de glasplaat in de kast achter. Er zit dus geen kit tussen.
Nu de klemband losmaken van de beeldbuis en overzetten op de nieuwe.

Succes!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jan 2013 12:29 #26369 door Nico H
Allereerst een goed nieuwjaar voor iedereen :)

En om meteen maar met de hobby te starten, heb ik besloten de net niet perfecte beeldbuis in mijn oude Philips zwart witje toch maar te wisselen voor een vrijwel nieuw exemplaar.
Het "probleem" waar ik meteen tegenaan loop is toch wel een gebrek aan ervaring met de Abraham uit 1962. De oudste beeldbuizen die ik voor mijn werk heb gewisseld waren K9's, en dit oude beestje zit voor mij wat vreemd in elkaar.

De AW5991 beeldbuis heeft om te beginnen al niet de vier bekende "oren" wat al vreemd overkomt.
Er lijkt een soort van klemband omheen te horen, die aangespannen zit. Ik heb de oude beeldbuis nog niet eruit gehaald verder. Ook zit voor de beeldbuis het bekende veiligheidsglas, in deze tv loopt die plaat bol mee. De klemband lijkt opgehangen met hele lange bouten in de kast van de tv.

Heeft iemand nog ervaringen uit die tijd, of suggesties hoe dit het beste aan te pakken?
Zit die glasplaat er los voor, en is dit aan de randen nog afgedicht met kit of zo?

Iedere nuttige tip is welkom, ik wil dit even netjes doen...

Alvast bedankt,

Groet,

Nico den Haak.

Nico H

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena