Televisie tot 1970
vervolg raparatie tx701
Minder
Meer
30 jan 2011 20:23 #1670
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: vervolg raparatie tx701
Maak eens de pennetjes schoon op de UL 44
De Rimlock buisjes staan bekent om hun zwarte pennetjes
even met een glasfiberpen of een ander voorwerp afkrabben
hier door kunnen rare stromen over de aansluitingen gaan.
Ps is er aan de lijn trafo's gesoldeert of bij de EY51 buis
daar mogen géén puntige soldeer lassen zijn dan kan de boel sproeien
of overslag geven soldeer moet mooi rond zijn
Mvg René Daemen
De Rimlock buisjes staan bekent om hun zwarte pennetjes
even met een glasfiberpen of een ander voorwerp afkrabben
hier door kunnen rare stromen over de aansluitingen gaan.
Ps is er aan de lijn trafo's gesoldeert of bij de EY51 buis
daar mogen géén puntige soldeer lassen zijn dan kan de boel sproeien
of overslag geven soldeer moet mooi rond zijn
Mvg René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bjorn Kusters
- [Bjorn Kusters]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 jan 2011 18:29 #1659
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Re: apparaat heeft zn eerste beeld gegeven
Hallo Roland
Ik zal er morgen weer verder naar kijken ik krijg zo bezoek.
Die probe zal ik de komende beurs in driebergen eens op letten.
Zou jij ook voor me willen kijken , want jij herkent een geschikte probe sneller als ik.
Gr Bjorn
Ik zal er morgen weer verder naar kijken ik krijg zo bezoek.
Die probe zal ik de komende beurs in driebergen eens op letten.
Zou jij ook voor me willen kijken , want jij herkent een geschikte probe sneller als ik.
Gr Bjorn
Minder
Meer
30 jan 2011 18:17 - 30 jan 2011 18:20 #1656
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic Re: apparaat heeft zn eerste beeld gegeven
Hoi Bjorn,
Hij zou zonder die DAF41 buis inderdaad geen licht mogen geven.
Indien er toch mankementen in zitten kun je dit krijgen.
Ik meende trouwens dat er bij de eerste series een fout
in de schakeling zat welke in latere types gemodifiteerd is.
Ik weet het niet helemaal zeker, ik zou dat uit moeten zoeken.
(of iemand moet het hier kunnen bevestigen)
Jac bedoelt zo'n probe:
link.marktplaats.nl/409377540
voor 20 euro heb je zo'n ding 2e hands... Kijk eens in emmen op de beurs.
Overslag heb ik vaker gezien bij die UL44 buisjes.
Alleen dat was tijdens het opstarten en niet tijdens bedrijf...
Groeten, Roland
Hij zou zonder die DAF41 buis inderdaad geen licht mogen geven.
Indien er toch mankementen in zitten kun je dit krijgen.
Ik meende trouwens dat er bij de eerste series een fout
in de schakeling zat welke in latere types gemodifiteerd is.
Ik weet het niet helemaal zeker, ik zou dat uit moeten zoeken.
(of iemand moet het hier kunnen bevestigen)
Jac bedoelt zo'n probe:
link.marktplaats.nl/409377540
voor 20 euro heb je zo'n ding 2e hands... Kijk eens in emmen op de beurs.
Overslag heb ik vaker gezien bij die UL44 buisjes.
Alleen dat was tijdens het opstarten en niet tijdens bedrijf...
Groeten, Roland
Laatst bewerkt 30 jan 2011 18:20 door Roland Huisman.
- Bjorn Kusters
- [Bjorn Kusters]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 jan 2011 15:47 #1648
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Re: apparaat heeft zn eerste beeld gegeven
Zeker heb ik er iets aan hoor.
Ik was ook van plan nu stap voor stap te gaan werken , maar wilde wel graag even weten wat ie wel en niet zou doen.
Als eerste wilde ik inderdaad de hoogspanning aanpakken.
En inderdaad zo'n probe zou toch wel eens handig zijn.
Zou het fijn vinden als je een fototje zou willen maken van jou zelfbouw exemplaar.
En natuurlijk pas ik op , ben en blijf bang voor de hoogspanning op een gezode manier zodat ik er wel voor waak.
Met wat hulp kom ik er wel.
Gr Bjorn
Ik was ook van plan nu stap voor stap te gaan werken , maar wilde wel graag even weten wat ie wel en niet zou doen.
Als eerste wilde ik inderdaad de hoogspanning aanpakken.
En inderdaad zo'n probe zou toch wel eens handig zijn.
Zou het fijn vinden als je een fototje zou willen maken van jou zelfbouw exemplaar.
En natuurlijk pas ik op , ben en blijf bang voor de hoogspanning op een gezode manier zodat ik er wel voor waak.
Met wat hulp kom ik er wel.
Gr Bjorn
30 jan 2011 15:28 #1646
door Jac Janssen
.
Beantwoord door Jac Janssen in topic Re: apparaat heeft zn eerste beeld gegeven
Hallo Bjorn,
De TX701 is een wat moeilijker toestel dan de TX400U.
Ik zou eens beginnen met een mogelijkheid te zoeken om de hoogspanning te kunnen meten, want zo is het alleen maar speculeren wat er aan de hand zou kunnen zijn. En er zijn vast meer factoren tegelijk die een rol spelen.
Je kunt een kant-en-klare meter kopen (die zijn vrij duur, maar hun geld zeer zeker waard), of een hoogspanningsprobe kopen die je in combinatie met een (digitale) multimeter kunt gebruiken. Die zijn wat beter betaalbaar.
Of je kunt zelf een probe maken. Dat heb ik indertijd zelf ook gedaan, omdat ik geen betaalbare meter of probe kon vinden.
Je maakt een spanningdeler met veel hoogohmige weerstanden in een goed geisoleerde pijp of zo.
Als je er aan wilt beginnen, wil ik wel eens een fotootje van mijn probe proberen te maken (ik weet zo even niet in welke doos ik hem verstopt heb).
Wel voorzichtig zijn; het zijn allemaal behoorlijk vervelende spanningen.
De trafo zou best eens gewoon goed kunnen zijn. Meestal doet hij of heel weinig, of het werkt gewoon redelijk (of goed).
Er bestaan 2 verschillende trafo's voor, maar ik veronderstel dat dit gewoon de originele is die altijd op het chassis heeft gezeten.
De UL44's ijn zeker een probleem. Mijn ervaring is dat niet alle UL44's het goed doen in deze voeding. Er zijn er nogal wat bij die prima meten op een buizentester, maar door de erg hoge spanningen toch overslag geven. En daardoor natuurlijk niet goed kunnen werken.
Ik zou eerst eens de hoogspanningsunit los in orde proberen te maken. Dan loop je ook geen risico voor de beeldbuis.
Zodanig belasten dat hij wel een kleine stroom moet leveren. En dan kijken of de hoogspanning goed is.
En dan weer verder kijken.
Niet zomaal alles aansluiten en hopen dat het allemaal ineens werkt en heel blijft en ook niet met tussenoplossingen de zaak proberen draaiend te krijgen. De spanning is te hoog om onvoorzichtige dingen te doen. Proberen om het in alle rust systematisch op te lossen.
En lukt het even niet, gewoon laten bezinken en in alle rust over nadenken. JE doet het niet om je kost mee te verdienen.
De röntgenstraling is er alleen als je ook helderheid hebt. Als je zorgt dat er een vrij flauw beeld op het scherm van de beeldbuis ontstaat, is er niets aan de hand. Bij hoge helderheid is het niet veilig.
Hopelijk heb je er iets aan.
Jac
De TX701 is een wat moeilijker toestel dan de TX400U.
Ik zou eens beginnen met een mogelijkheid te zoeken om de hoogspanning te kunnen meten, want zo is het alleen maar speculeren wat er aan de hand zou kunnen zijn. En er zijn vast meer factoren tegelijk die een rol spelen.
Je kunt een kant-en-klare meter kopen (die zijn vrij duur, maar hun geld zeer zeker waard), of een hoogspanningsprobe kopen die je in combinatie met een (digitale) multimeter kunt gebruiken. Die zijn wat beter betaalbaar.
Of je kunt zelf een probe maken. Dat heb ik indertijd zelf ook gedaan, omdat ik geen betaalbare meter of probe kon vinden.
Je maakt een spanningdeler met veel hoogohmige weerstanden in een goed geisoleerde pijp of zo.
Als je er aan wilt beginnen, wil ik wel eens een fotootje van mijn probe proberen te maken (ik weet zo even niet in welke doos ik hem verstopt heb).
Wel voorzichtig zijn; het zijn allemaal behoorlijk vervelende spanningen.
De trafo zou best eens gewoon goed kunnen zijn. Meestal doet hij of heel weinig, of het werkt gewoon redelijk (of goed).
Er bestaan 2 verschillende trafo's voor, maar ik veronderstel dat dit gewoon de originele is die altijd op het chassis heeft gezeten.
De UL44's ijn zeker een probleem. Mijn ervaring is dat niet alle UL44's het goed doen in deze voeding. Er zijn er nogal wat bij die prima meten op een buizentester, maar door de erg hoge spanningen toch overslag geven. En daardoor natuurlijk niet goed kunnen werken.
Ik zou eerst eens de hoogspanningsunit los in orde proberen te maken. Dan loop je ook geen risico voor de beeldbuis.
Zodanig belasten dat hij wel een kleine stroom moet leveren. En dan kijken of de hoogspanning goed is.
En dan weer verder kijken.
Niet zomaal alles aansluiten en hopen dat het allemaal ineens werkt en heel blijft en ook niet met tussenoplossingen de zaak proberen draaiend te krijgen. De spanning is te hoog om onvoorzichtige dingen te doen. Proberen om het in alle rust systematisch op te lossen.
En lukt het even niet, gewoon laten bezinken en in alle rust over nadenken. JE doet het niet om je kost mee te verdienen.
De röntgenstraling is er alleen als je ook helderheid hebt. Als je zorgt dat er een vrij flauw beeld op het scherm van de beeldbuis ontstaat, is er niets aan de hand. Bij hoge helderheid is het niet veilig.
Hopelijk heb je er iets aan.
Jac
.
- Bjorn Kusters
- [Bjorn Kusters]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 jan 2011 14:56 - 30 jan 2011 14:59 #1645
door Bjorn Kusters
Hallo
Inmiddels staat het toestel weer in elkaar.
De buis zoals ie op de foto staat , zit ook zo in het toestel gemonteerd.
Dus er is duidelijk iets mis met de lijnafbuiging.
Of het afbuig juk zou 90 graden verdraaid zitten.
Maar dat kan bij dit toestel niet , hier kan de het afbuigjuk alleen in stappen van 120 graden gedraaid worden.
En hij zit net zo gemonteerd als in Fig. 9 van de servicedoc.
Dus dit lijkt me eigenlijk sterk
Ook de UL44's hebben nog steeds last van vonkoverslag.
Ik dacht dat het weg is maar het blijkt er toch nog te zijn.
Nu was ik net aan het denken of het niet de hoogspanning kan zijn die te hoog is.
Maar dan word het beeld verticaal ook kleiner.
dus ik hou het op de lijnafbuiging.
Wat denken jullie?
Ik schakel het toestel nu niet meer in tot ik alles compleet heb en dan ga ik volgende week eens de weerstanden nameten.
En ik heb gezien dat bij deze , in tegenstelling tot mijn tx400 , een paar composietweerstanden zitten.
Deze haal ik er ook meteen uit.
En wat betreft die vonkoverslag.
Ik heb de teerknollen in het hsp chassis vervangen en de weerstanden gecontrolleerd.
Deze waren allemaal nog goed voor zo ver ik me herinner.
Maar ook dit zal ik nog eens controlleren.
als dat maar niet door de hsp trafo of wat dan ook in dat blik veroorzaakt word.
Gr bjorn
Inmiddels staat het toestel weer in elkaar.
De buis zoals ie op de foto staat , zit ook zo in het toestel gemonteerd.
Dus er is duidelijk iets mis met de lijnafbuiging.
Of het afbuig juk zou 90 graden verdraaid zitten.
Maar dat kan bij dit toestel niet , hier kan de het afbuigjuk alleen in stappen van 120 graden gedraaid worden.
En hij zit net zo gemonteerd als in Fig. 9 van de servicedoc.
Dus dit lijkt me eigenlijk sterk
Ook de UL44's hebben nog steeds last van vonkoverslag.
Ik dacht dat het weg is maar het blijkt er toch nog te zijn.
Nu was ik net aan het denken of het niet de hoogspanning kan zijn die te hoog is.
Maar dan word het beeld verticaal ook kleiner.
dus ik hou het op de lijnafbuiging.
Wat denken jullie?
Ik schakel het toestel nu niet meer in tot ik alles compleet heb en dan ga ik volgende week eens de weerstanden nameten.
En ik heb gezien dat bij deze , in tegenstelling tot mijn tx400 , een paar composietweerstanden zitten.
Deze haal ik er ook meteen uit.
En wat betreft die vonkoverslag.
Ik heb de teerknollen in het hsp chassis vervangen en de weerstanden gecontrolleerd.
Deze waren allemaal nog goed voor zo ver ik me herinner.
Maar ook dit zal ik nog eens controlleren.
als dat maar niet door de hsp trafo of wat dan ook in dat blik veroorzaakt word.
Gr bjorn
Laatst bewerkt 30 jan 2011 14:59 door Bjorn Kusters.