Skip to main content
Televisie tot 1970

vervolg raparatie tx701

Meer
31 jan 2011 13:59 #1687 door Bjorn Kusters
Hallo

De weerstanden in het hoogspanningschassis nogmaals gecontroleerd.
Nu is me ook weer duidelijk waarom ik een beetje zwaardere weerstand van 22o ohm heb besteld.
R285 was 2,3K i.p.v. 220ohm.

De rest van de weerstanden had een afwijking tot max 10% , dus dat is wel ok.

Toen heb ik R285 (gloeidraadketen) vervangen en toen even alleen de HSP unit laten lopen , de 1e 30 seconde vonkoverslag in de buizen maar dan word het rustig en vond er geen vonkoverslag meer plaats.

Ik weet niet of ik vandaag nog aan het ontvanger chassis verder ga , en anders morgen is nog een dag.

Gr Bjorn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 jan 2011 12:22 #1685 door Bjorn Kusters
Jac.

Wat betreft het volgende:

Wat de UL44's betreft: als ze niet geschikt zijn is er overslg binnne in de bui, niet aan de buitenkant.
Het is we een goed advies om de buitenkant en buisvoet goed schoon te maken.

De overslag vind plaatst ergens binnen in de buis , ik kan echter niet goed zien waar.
Maar in ieder geval tussen de buitenste lagen.
Dus ik vermoed of tussen de roosters , of rooster-anode of zo.

Gr Bjorn

Meer
31 jan 2011 09:00 - 31 jan 2011 09:03 #1681 door Jac Janssen
Hallo Bjorn,

Hierbij wat foto's die ik voor je heb gemaakt zodat je weet waar je naar uit zou kunnen kijken voor een hoogspanningsmeter/probe.

De (inmiddels behoorlijk oude) zelfbouw:

hij is o.a. opgebouwd uit 100 10 MOhm goede weerstanden die een elk hoge spanning kunnen hebben:

Later heb ik eens een Fluke 80K40 gekocht. Je ziet op de steker, die in de universeelmeter moet, ook nog een paar weerstanden om de aanwijzing voor mijn Fluke meter precies goed te krijgen:

Een meter die ik tegenwoordig altijd gebruik is een wat professionelere, maar wel heel handig in het gebruik:

Een betrouwbare stabiele belastingsweerstand is ook handig.
Ik heb eens wat gemaakt met speciale hoospannings-hoogvermogen-weerstanden. Er zitten ook een paar 1 nF condensators op als afvlak-C. Met een krokodillesnoertje kan ik wat in serie of parallel zetten om verschillende lasten te krijgen. De weerstanden zijn 47 MOhm per stuk.
Ik heb ook nog een losse om het nog wat meer te kunnen variëren:

Wat de UL44's betreft: als ze niet geschikt zijn is er overslg binnne in de bui, niet aan de buitenkant.
Het is we een goed advies om de buitenkant en buisvoet goed schoon te maken.

Marcel, Ik hoop dat het niet te ver afwijkt van de doelstellingen van het forum. Anders verwijder je het maar gerust hoor.

Jac Janssen

.
Laatst bewerkt 31 jan 2011 09:03 door Jac Janssen.

Meer
30 jan 2011 21:21 #1673 door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Re: vervolg raparatie tx701
Hallo Henk

Die UL44's zijn geen nieuwe.

En René

Ik zal morgen eens de buispennen schoonmaken.

En dan natuurlijk ook nog even voor de zekerheid de weerstanden controleren , maar ik verwacht niks geks meer eigenlijk wat betreft de HSP unit dan.

En zeer waarschijnlijk zal , als mijn lichaam dat nu al aan kan vanwege de operatie , morgen ook de composietweerstanden uit het ontvanger chassis vervangen en de andere controlleren.

Mijn grootste angst , een defecte lijn/raster/HSP trafo is gelukkig niet zo.

Gr Bjorn

Meer
30 jan 2011 20:45 #1672 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: vervolg raparatie tx701
Henk
verklaar dat eens nader ik dacht meer aan de zwarte pennen door ouderdom
dat problemen gaf ??
Grt René Daemen

René Daemen

Meer
30 jan 2011 20:33 #1671 door henkk
Nieuwe UL 44's staan altijd te vonken in het begin,niets van aantrekken dus,gaat vanzelf over.:)

Gemaakt door Kunena