Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Hi-Q radio installaties blijven bijzonder

• Ruud Achterberg
  • [Ruud Achterberg]
Meer
06 jan 2019 10:09 #75363 door Ruud Achterberg
Beantwoord door Ruud Achterberg in topic Hi-Q radio installaties blijven bijzonder
Dank voor de info. Had er nog nooit van gehoord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jan 2019 09:25 - 05 jan 2019 09:27 #75346 door RR1957
Gisteren een muziek- en luisterexpert en tevens een aardige vent op bezoek gehad,
speciaal om eens te komen luisteren naar de B7X73A. Een aardige vent, maar zeker
ook iemand die een eerlijk oordeel geeft, ook als iets hem bij de weergave niet zou
zijn bevallen. Een persoon die stil gaat zitten luisteren om muziek optimaal te ervaren.
We hebben naar klassieke muziek en jazz geluisterd, zowel op de radiozenders als met
behulp van vinylplaten. Een gevarieerd repertoire.
De bezoeker was zeer onder de indruk van de weergave. Fraai helder, met diepgang
en een strakke niet overheersende lage weergave. Een evenwichtig geheel.
En uiteraard is het nog wel eens genoemde 'gat in het midden' totale onzin te noemen.
Ik kaartte dat even aan of hij dat ervoer, maar daar was uiteraard geheel geen sprake van.
Het was een prima middag waarbij ook veel over het onderwerp historische (jaren 50)
radio's en installaties gesproken werd. Maar ook modernere installaties passeerde
de revue en de keuzes die men maakt.
Kortom een fijne en muzikale middag.
Overigens niet de eerste keer dat ik iemand op bezoek heb, speciaal om naar de Hi-Q
radio-installatie te komen luisteren. Ik nodig graag mensen uit om de mono-set eens te
komen ervaren.
Tot nu toe -in al die jaren- heb ik nog nooit een negatief oordeel, hoe klein ook, mogen
ontvangen. Alleen maar positieve reacties en vooral verbazing dat een dergelijke meer
dan 60 jaar oude radio-installatie uitstekend muziek kan weergeven.
Dat is uiteraard mede te danken aan de professionele technische restauratie van mijn
goede vriend Huub Peters van Vintage Electronica.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 05 jan 2019 09:27 door RR1957.

Meer
23 dec 2018 13:36 - 23 dec 2018 13:47 #75092 door RR1957
Een van mijn eerste bewust gekozen mono platen (jaren negentig), al is het een re-issue uit de vorige eeuw (gelukkig en daarom analoog -en mono- gebleven). De opname is uit 1957.
En dan is het qua succes en genot in luisteren meteen raak! Wat een geweldige plaat en wat een opname!
Als je bezoekers (of gewoon jezelf) wilt verbazen met de weergave van je hifi set (ongeachte welke) dan zal je deze plaat kunnen laten beluisteren. Geheid altijd succes.
Bij mij in ieder geval het bewijs dat een historische Hi-Q set als de B7X73A (maar ook al mijn vorige Hi-Q's) naar volle tevredenheid kunnen klinken om te genieten van de fraaie warme tonen van Ben Webster. De begeleiding is ook zeer goed en het lijkt wel of de bassist met zijn contrabas in de kamer staat. Geldt natuurlijk ook voor Ben Webster. Een (zeer) stevige bas (in de opname) dus in de luisterruimte en de Fideliscoop geeft dan ook al snel enige waarschuwingen. Mooi dat er toonregeling is.
Een fijne plaat om op een manier ernaar te luisteren zoals men dat in de jaren vijftig als goede weergave ervoer, want daar gaat het om bij historische installaties: genieten zoals men dat toen kon. Als men zich dat niet kan inleven, moet je geen historische set aanschaffen en technisch (laten) restaureren, maar gewoon een moderne installatie aanschaffen. Het gaat juist om het plezier in gebruik van een historische radio of installatie omdàt het historisch is. Beslist niet de beste of maximaal haalbare methode om qua weergave te bereiken, maar daar gaat het helemaal niet om bij een historische set. Des te meer verbaas je je er over hoe goed de ingenieurs in hun laboratoria toentertijd bezig waren en ze heel goed wisten waarmee; om het maximale met de toenmalige technieken te bereiken (altijd binnen een bepaald budget uiteraard). Dan blijf je je verbazen -en genieten- bij elke plaat met een geweldige opname als deze. Want de opnametechnici wisten het toen ook best wel hoor.

Dit zijn de platen waar je het zeker voor doet in de hobby van historische apparatuur.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 dec 2018 13:47 door RR1957.

Meer
22 dec 2018 17:59 #75070 door Cees
@ René R,
Klopt, er zijn ook van deze hoek kasten gemaakt met één laag ohmige
breedband dubbel conus 9710 speaker.
Werden toen aangeboden in advertenties in de radio bulletin.
Ook die waren op de zelfde manier af gedempt.
Daar zullen er maar weinig van zijn gemaakt.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
22 dec 2018 17:49 #75069 door Cees
@ Jan,
Ik heb totaal 3 van deze bas kasten gehad en alle 3 zijn zo als op de foto's
van René R.
En ze zijn ook alle 3 van spaanplaat, net als de kast van de radio die er bij
hoort.
Deze constructie is origineel. De 9710 word door deze constructie
gedempt, waardoor een evenwichtige laag en laag/midden uit deze
kast komt en er geen "gat"ontstaat tussen de weergave van het midden
dat uit de boxjes komt en de bas box.
Een evenwichtig frequentie verloop dus van laag naar hoog.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
22 dec 2018 15:06 - 22 dec 2018 15:30 #75066 door RR1957
In 2012 kreeg ik deze foto's waarbij het achterwandje bij de
9710A even is verwijderd. Dit is een 'open' plaat met de vier vakken.
Wat je als vulling ziet is papier wat op het isolatiemateriaal zit.
Zit trouwens, zie ik nu achteraf, een 9710M in, tot mijn verbazing.
Geen idee meer waarom. Misschien voor een laag-ohmige versie
omgebouwd (mogelijk vandaar opengemaakt).
Wel de originele bedrading.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 22 dec 2018 15:30 door RR1957.

Gemaakt door Kunena