- Berichten: 7698
Hi-Q apparatuur
Groeiende belangstelling voor mono buizenbakken.
28 apr 2017 18:51 #66645
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Groeiende belangstelling voor mono buizenbakken.
Toen ik in de jaren zeventig in een broek met wijde pijpen, haar tot op mijn schouders en een ghettoblaster op mijn schouder rondliep verklaarde ze mij ook voor gek.
Terwijl ik die blaster niet eens voluit zette :radioluiste
Het was toen al van de jeugd van vandaag en oh hoe slecht dit alles wel niet was.
Mijn ouders waren net zo.
Ja precies doen zoals de oude garde het deed en wilde dan was je goed bezig.
Maar goed dat ze toen niet alles wat ik uitvrat hebben meegekregen.
Later op een verjaardag wel en dan konden ze er alleen maar om lachen.
Terwijl ik die blaster niet eens voluit zette :radioluiste
Het was toen al van de jeugd van vandaag en oh hoe slecht dit alles wel niet was.
Mijn ouders waren net zo.
Ja precies doen zoals de oude garde het deed en wilde dan was je goed bezig.
Maar goed dat ze toen niet alles wat ik uitvrat hebben meegekregen.
Later op een verjaardag wel en dan konden ze er alleen maar om lachen.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 apr 2017 17:01 #66643
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Groeiende belangstelling voor mono buizenbakken.
Bert dan heb jij heb meer over geen
Kennis van zaken wat btr buizen apperatuur
sommige jonge mensen willen dat ook niet
Dat spul is ook voor de ouderen die dat wel begrijpen
en de jongeren wil alleen maar pouwer zo als in de auto,s
ze worden ook doof en kunnen onze radio,s helemaal niet meer horen stokdoof
en het begint bij de toon hoogten met doof geworden die zijn er nu al legio
huub
Kennis van zaken wat btr buizen apperatuur
sommige jonge mensen willen dat ook niet
Dat spul is ook voor de ouderen die dat wel begrijpen
en de jongeren wil alleen maar pouwer zo als in de auto,s
ze worden ook doof en kunnen onze radio,s helemaal niet meer horen stokdoof
en het begint bij de toon hoogten met doof geworden die zijn er nu al legio
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 apr 2017 16:03 #66642
door Bert Kn
Huub,
Het merendeel zal daarvoor kiezen.
Maar daar gaat mijn bijdrage niet om.
In mijn directe omgeving en dat zal niet alleen bij mij zo zijn merk ik dat er meer belangstelling voor is ontstaan of er mogelijk al was.
Wat ik vooral merk is dat men er niet mee opgegroeid is en me regelmatig benaderen van hoe dit hoe dat hoe zus en hoe zo.
Het begint meestal met een radio toestel en dan ontdekt men dat er nog meer is.
Om een paar voorbeelden te geven.
De vraag werd mij gesteld waarom speelt mijn AG9015 versterker wel goed met een CD speler en tuner en waarom heel zacht met de platenspeler.
De jonge man wist niet dat er keramische en MD elementen zijn de oplossing laat zich raden de schakelaar aan de achterzijde stond niet op dyn.
Een jukebox kennis van me kocht via MP eens een AG9007 versterker zonder kap, deze had hij voor een prikkie overgenomen.
Deze heb ik toen voor hem gereviseerd.
Heb daar HIER toen wat over geschreven.
Wat hij niet in de gaten had was dat daar nog een AG9004 bij moest en hoog ohmige speakers en dat best kostbaar zou zijn de zin was toen over.
De AG9007 heb ik toen van hem overgenomen.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Groeiende belangstelling voor mono buizenbakken.
Tja Bert mijn buurman heeft een nieuwe
setje gekocht Sony met kleine boxen en geheel metalen
Tuner versterker
Huub,
Het merendeel zal daarvoor kiezen.
Maar daar gaat mijn bijdrage niet om.
In mijn directe omgeving en dat zal niet alleen bij mij zo zijn merk ik dat er meer belangstelling voor is ontstaan of er mogelijk al was.
Wat ik vooral merk is dat men er niet mee opgegroeid is en me regelmatig benaderen van hoe dit hoe dat hoe zus en hoe zo.
Het begint meestal met een radio toestel en dan ontdekt men dat er nog meer is.
Om een paar voorbeelden te geven.
De vraag werd mij gesteld waarom speelt mijn AG9015 versterker wel goed met een CD speler en tuner en waarom heel zacht met de platenspeler.
De jonge man wist niet dat er keramische en MD elementen zijn de oplossing laat zich raden de schakelaar aan de achterzijde stond niet op dyn.
Een jukebox kennis van me kocht via MP eens een AG9007 versterker zonder kap, deze had hij voor een prikkie overgenomen.
Deze heb ik toen voor hem gereviseerd.
Heb daar HIER toen wat over geschreven.
Wat hij niet in de gaten had was dat daar nog een AG9004 bij moest en hoog ohmige speakers en dat best kostbaar zou zijn de zin was toen over.
De AG9007 heb ik toen van hem overgenomen.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 apr 2017 09:38 - 28 apr 2017 09:41 #66639
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Groeiende belangstelling voor mono buizenbakken.
Tja Bert mijn buurman heeft een nieuwe
setje gekocht Sony met kleine boxen en geheel metalen
Tuner versterker moet je eens horen hoe of dat speelt
pracht geluid en compact .. 600 E
en aller er op en er aan .Zo zal het wel meer gaan
in de moderne tijd .. met meer mensen gewoon ..
dus pas je zelf ook iets aan niet met alles
het is voor jou gewoon een hobby kan daar wel inkomen ,
Huub
setje gekocht Sony met kleine boxen en geheel metalen
Tuner versterker moet je eens horen hoe of dat speelt
pracht geluid en compact .. 600 E
en aller er op en er aan .Zo zal het wel meer gaan
in de moderne tijd .. met meer mensen gewoon ..
dus pas je zelf ook iets aan niet met alles
het is voor jou gewoon een hobby kan daar wel inkomen ,
Huub
Laatst bewerkt 28 apr 2017 09:41 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 apr 2017 23:46 - 27 apr 2017 23:50 #66635
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Groeiende belangstelling voor mono buizenbakken. werd gestart door Bert Kn
Ik merk dat er de laatste tijd steeds meer (met name bij de jongeren) animo is voor de (Philips) mono buizenversterkers.
Vandaar dat ik deze de AG9004/9007 hier weer even onder de aandacht breng.
Geen technisch verhaal maar informatief op een zo begrijpelijk mogelijke manier voor de beginnende gebruikers.
Eerst wat begrippen.
Een voorversterker is een elektronische schakeling die bedoeld is om zeer kleine elektrische signalen van bijvoorbeeld een microfoon of een platenspeler zodanig te versterken dat het signaalniveau bruikbaar wordt voor verder gebruik, bijvoorbeeld door een eindversterker.
De eindversterker levert het vermogen dat wordt doorgestuurd naar de luidsprekers
De luidspreker zet elektrische signalen om in (luchttrillingen) geluid.
Kristal / keramische pickup elementen.
Deze elementen met hoge output kunnen direct op een line-ingang van een versterker worden aangesloten. (Aux, Tuner, tape-in, line enz.)
De kwaliteit van de weergave is bij dit soort over het algemeen beperkt zodat er niet altijd van ware HiFi-kwaliteit kan worden gesproken.
Magneto Dynamische (MD) pickup elementen.
Deze elementen met lage output zijn vereweg de meest huidige voorkomende pickup elementen.
Indien een platenspeler met een Magneto Dynamisch (MD) element op een versterker wordt aangesloten dient deze versterker een speciale MD pickup ingang te hebben of dient de platenspeler te worden aangesloten middels een externe MD voorversterker op een van de eerder genoemde line-ingangen .
De AG9004 HIFI voorversterker geïntroduceerd in 1957.
Deze voorversterker beschikt over de volgende ingangen.
De eerste vijf toetsen zijn voor de ingangen.
Twee eigenlijk drie Pickup ingangen (pickup dynamisch en pickup kristal/keramisch).
De stand pickup dynamisch eerste toets heeft twee ingangen, een ingang voor MD elementen met een output van plus minus 5 mV en een voor kristal elementen.
De stand pickup kristal/keramisch tweede toets is bedoeld voor elementen zonder correctie en bedoeld voor oude platen (78 toeren) die opgenomen zijn met een rechte karakteristiek .
Vervolgens nog drie ingangen, banrecorder, radio en reserve op deze laatste kun je bijv. een CD speler aansluiten.
Deze ingangen zijn aan de achterkant te regelen zodat de diverse aangesloten apparaten op het zelfde niveau kunnen worden ingesteld.
De tweede vijf toetsen, zie afbeelding.
De AG9007 HIFI eindversterker (kracht versterker) zoals Philips dat noemde ook geïntroduceerd in 1957.
Deze heeft een ingang waar de AG9004 voorversterker op aangesloten dient te worden en twee luidspreker uitgangen.
De versterker is OTL wat wil zeggen geen uitgang trafo's en alleen geschikt voor hoog Ohmige luidsprekers.
Deze versterker levert bij 400 Ohm zestig en bij 800 Ohm 40 watt power.
De luidsprekerset(s) die Philips bij deze set aanraadde is de 800 Ohm AD5034luidsprekerset.
Hoewel ik twee van deze sets wel wat veel van het goede in een ruimte vind.
De 1200 Ohm AD5032 luidsprekerset bedoeld voor de AG9006 kan ook aangesloten worden in dat geval levert de set 20 watt.
Als ik een steek heb laten vallen en als er meer info aan toegevoegd kan worden, be my guest.
Vandaar dat ik deze de AG9004/9007 hier weer even onder de aandacht breng.
Geen technisch verhaal maar informatief op een zo begrijpelijk mogelijke manier voor de beginnende gebruikers.
Eerst wat begrippen.
Een voorversterker is een elektronische schakeling die bedoeld is om zeer kleine elektrische signalen van bijvoorbeeld een microfoon of een platenspeler zodanig te versterken dat het signaalniveau bruikbaar wordt voor verder gebruik, bijvoorbeeld door een eindversterker.
De eindversterker levert het vermogen dat wordt doorgestuurd naar de luidsprekers
De luidspreker zet elektrische signalen om in (luchttrillingen) geluid.
Kristal / keramische pickup elementen.
Deze elementen met hoge output kunnen direct op een line-ingang van een versterker worden aangesloten. (Aux, Tuner, tape-in, line enz.)
De kwaliteit van de weergave is bij dit soort over het algemeen beperkt zodat er niet altijd van ware HiFi-kwaliteit kan worden gesproken.
Magneto Dynamische (MD) pickup elementen.
Deze elementen met lage output zijn vereweg de meest huidige voorkomende pickup elementen.
Indien een platenspeler met een Magneto Dynamisch (MD) element op een versterker wordt aangesloten dient deze versterker een speciale MD pickup ingang te hebben of dient de platenspeler te worden aangesloten middels een externe MD voorversterker op een van de eerder genoemde line-ingangen .
De AG9004 HIFI voorversterker geïntroduceerd in 1957.
Deze voorversterker beschikt over de volgende ingangen.
De eerste vijf toetsen zijn voor de ingangen.
Twee eigenlijk drie Pickup ingangen (pickup dynamisch en pickup kristal/keramisch).
De stand pickup dynamisch eerste toets heeft twee ingangen, een ingang voor MD elementen met een output van plus minus 5 mV en een voor kristal elementen.
De stand pickup kristal/keramisch tweede toets is bedoeld voor elementen zonder correctie en bedoeld voor oude platen (78 toeren) die opgenomen zijn met een rechte karakteristiek .
Vervolgens nog drie ingangen, banrecorder, radio en reserve op deze laatste kun je bijv. een CD speler aansluiten.
Deze ingangen zijn aan de achterkant te regelen zodat de diverse aangesloten apparaten op het zelfde niveau kunnen worden ingesteld.
De tweede vijf toetsen, zie afbeelding.
De AG9007 HIFI eindversterker (kracht versterker) zoals Philips dat noemde ook geïntroduceerd in 1957.
Deze heeft een ingang waar de AG9004 voorversterker op aangesloten dient te worden en twee luidspreker uitgangen.
De versterker is OTL wat wil zeggen geen uitgang trafo's en alleen geschikt voor hoog Ohmige luidsprekers.
Deze versterker levert bij 400 Ohm zestig en bij 800 Ohm 40 watt power.
De luidsprekerset(s) die Philips bij deze set aanraadde is de 800 Ohm AD5034luidsprekerset.
Hoewel ik twee van deze sets wel wat veel van het goede in een ruimte vind.
De 1200 Ohm AD5032 luidsprekerset bedoeld voor de AG9006 kan ook aangesloten worden in dat geval levert de set 20 watt.
Als ik een steek heb laten vallen en als er meer info aan toegevoegd kan worden, be my guest.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 27 apr 2017 23:50 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.