Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Amroh Robijn 12 plus Philips 22RH453 luidsprekers.

Meer
16 sep 2019 23:51 #79684 door Jan Bus
Op zich is er niets mis met versterkers met germanium transistors, maar ze kregen een slechte naam in de begintijd doordat de eindtrap verkeerd ingesteld werd. Deze werd "teveel" naar klasse B ingesteld met zeer lage of bijna geen ruststroom (wat natuurlijk wel gunstig is bij batterij-voeding), zodat de hinderlijke cross-over vervorming ontstond. In eerste instantie lijkt zo'n versterker prima te klinken, maar al snel is de "kraakheldere" weergave vermoeiend. Door de eindtrap voldoende ruststroom te geven kan dit effect vermeden worden. En dat werd al snel toegepast bij versterkers die niet uit batterijen maar uit lichtnet gevoed werden.

Groet, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sep 2019 23:29 #79682 door peter1952
Begin jaren 90 heb ik voor mijn werk een versterker ontworpen voor ontruimingssystemen (een soort omroepinstallatie met alarmmogelijkheid). Daar werden geen echt hoge eisen aan gesteld, het ging voornamelijk om spraak. Met het ontwerpen moest ik rekening houden met het feit dat de installatie ook op noodstroom (24 V. DC) moest kunnen werken.
Het werd een balansversterker in klasse AB met een dikke ringkerntrafo als uitgangstrafo in de eindtrap en de eindtransistors werden ook met een trafo aangestuurd.
Die versterkers voldoen nog steeds uitstekend en zelfs voor muziek voldoen ze meer dan uitstekend. Als je ze meet lig je compleet in een deuk maar ze klinken perfect op goede luidsprekers.

Ik ben daar zelf een keer flink ingestonken. Ik moest een systeem aanpassen bij een klant. Die klant had ook achtergrond muziek. Bij het binnenkomen viel me de goede geluidskwaliteit op. Daar maakte ik een opmerking over. Waarop de klant zei:”Is jullie eigen installatie hoor...” Oeps.....

Wat ik ermee wil zeggen is dat de specificaties niet alles zeggen over de prestaties. Daar zijn in vakbladen ook wel eens opmerkingen over gemaakt: Versterkers met perfecte specs. die teleurstellend klinken en andersom.

Ik heb ook wel ervaren dat versterkers met germanium torren best goed kunnen klinken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
16 sep 2019 22:26 #79680 door Franc
Cees,

Germanium torren versterkers klinken ondanks hun beperkingen(oa stabiliteit en lage toegelaten spanningen) toch heel mooi.
Het heeft iets buizenachtigs en mist vaak de scherpe randjes die je vaker hoort bij zand halfgeleiders.
Ik heb zoals ik recent al noemde diverse kleinere versterkers gehoord met ad161/162 eindtorren, ik vind ze mooi klinken.
Ook een autoradio met dit germanium paar klinkt veel beter dan de opvolgers hiervan.
Alleen bij sluiting in de speakerdraden is het meteen einde oefening!
Ook iets grotere versterkers met een paar AD149 konden goed klinken.

Groet Frank

Meer
16 sep 2019 22:18 #79679 door Bert Kn

Beetje jammer dat de F9X steeds meer "ingesneeuwd" raakt.

Snap ik Max.
Maar een geruststelling het is maar tijdelijk.

Maar ook dat heeft weer zijn eigen sound, alleen heel kwetsbaar voor luidspreker kortsluiting en oude elko's in de eindtrap.

Cees,
Zeker een eigen sound en daar ben ik wel liefhebber van.
Normaal zou ik de luidspreker draadjes in de LS aansluitingen frotten maar in dit geval heb ik er eerst maar pluggen aangezet om sluiting te voorkomen.

Mvg.
Bert

Meer
16 sep 2019 21:49 #79677 door Cees PA1DBA
@Bert,
Echt beginwerk van transistors ,toen wisten ze nog niet dat het met zand gevuld ook kon,en gebruikte een Rare metaal.....
Maar ook dat heeft weer zijn eigen sound, alleen heel kwetsbaar voor luidspreker kortsluiting en oude elko's in de eindtrap.
(let ook op gammele instelpotmeters)
Heb onlangs 2 stuks germanium versterkers van een NSM jukebox hersteld.
Zal het schema van de Robijn plaatsen zodra die is gevonden.
Succes!

Cees- pa1dba

Meer
16 sep 2019 21:37 #79676 door Bert Kn

maar dan is dat bij dat Robijn versterker goed ontkoppelt
met zware weerstanden gelang de volumen pot meter
de zelfden ohm waardens . dat noemt men ont koppelen

Nu je het zegt Huub, volgens mij heeft Dirk dat aangepast.

weet jij uit welk jaar Radio Bulletin ?

Cees,
Er zit wel een kopie (radio bulletin ?) van de Fidelio S12 bij.
Die is van september 1969.

Een aantal torren die in dat artikel genoemd worden.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena