Radio's van 1970 tot heden
Vervangen naalden AG-3016
26 nov 2018 12:28 - 26 nov 2018 12:29 #74280
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Vervangen naalden AG-3016
GP316 of GP235? Je kan beter helemaal geen stereo-platen draaien op deze pickup. De naalddruk is veel te hoog: ca 12 gram ipv de veilige naalddruk < 5 gram. Je zult deze platen alleen maar beschadigen. Je kan hooguit een stereo-plaat in slechte staat draaien voor demonstratie doeleinden. Na de invoering van de stereo-plaat in 1958 werd dit type draaitafel niet meer gefabriceerd door Philips en hadden de opvolgers aanmerkelijk lagere naalddruk.
Groet, Jan
Groet, Jan
Laatst bewerkt 26 nov 2018 12:29 door Jan Bus. Reden: foutje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 nov 2018 19:26 #74268
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Vervangen naalden AG-3016
Een mono element (GP235) kan er zondermeer op, er hoeft niets aan de bedrading veranderd te worden. Bij een stereo element (GP230) moet je de kanalen doorverbinden, dan moet je onder de arm het zwarte draadje losmaken van de afscherming en bij de rode solderen. Hebben beide draadjes dezelfde kleur, dan moet het draadje vanuit de arm dat aan de afscherming zit losgemaakt worden en aan de andere draad er bij gesoldeerd worden.
De afsluitweerstand is alleen nodig bij een “losse” grammofoon die je op een radio aansluit omdat er meestal een potmeter van hoge waarde (2 MOhm) aanwezig is in de radio. Om een goede afsluitweerstand te verkrijgen wordt die in de grammofoon aangebracht. Meestal 470 kOhm, soms ook 220 kOhm.
Bij een grammofoon met ingebouwde versterker is die weerstand niet nodig omdat de potmeter voor een goede afsluitweerstand zorgt.
Het heeft ook geen enkele zin een extra weerstand toe te voegen zoals ik eens gezien heb, de afsluitweerstand wordt dan te laag.
Groeten,
Peter.
De afsluitweerstand is alleen nodig bij een “losse” grammofoon die je op een radio aansluit omdat er meestal een potmeter van hoge waarde (2 MOhm) aanwezig is in de radio. Om een goede afsluitweerstand te verkrijgen wordt die in de grammofoon aangebracht. Meestal 470 kOhm, soms ook 220 kOhm.
Bij een grammofoon met ingebouwde versterker is die weerstand niet nodig omdat de potmeter voor een goede afsluitweerstand zorgt.
Het heeft ook geen enkele zin een extra weerstand toe te voegen zoals ik eens gezien heb, de afsluitweerstand wordt dan te laag.
Groeten,
Peter.
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
25 nov 2018 18:59 - 25 nov 2018 19:05 #74267
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vervangen naalden AG-3016
Ze staan wel op internet pickup naald
voor een zacht prijsje .. 53E
maar beter te duur als niet te koop
de afgiften is ook minder dan maak je dat weerstandje
los van onder ..470 k. toch voor mono . of een kant nog verbonden is.?
bij de oude armen zijn twee lip kanten naar massa . een kant rooster
huub
voor een zacht prijsje .. 53E
maar beter te duur als niet te koop
de afgiften is ook minder dan maak je dat weerstandje
los van onder ..470 k. toch voor mono . of een kant nog verbonden is.?
bij de oude armen zijn twee lip kanten naar massa . een kant rooster
huub
Laatst bewerkt 25 nov 2018 19:05 door Huub.
25 nov 2018 18:56 #74266
door MD
Beantwoord door MD in topic Vervangen naalden AG-3016
Super bedankt voor de info , ik ga eens op zoek naar een 22GP235
Mocht iemand deze nog beschikbaar hebben verneem ik dit graag
Mocht iemand deze nog beschikbaar hebben verneem ik dit graag
25 nov 2018 18:15 #74264
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Vervangen naalden AG-3016
Michel,
Ik neem aan dat je de NG1361 ipv NG3161 bedoeld.
Stereo platen met het mono element AG3016 afspelen is wat Rene Daemen al aangaf niet gezond voor je stereo platen.
In dat geval kun je beter op zoek naar de 22GP235.
Dit element is geleverd als vervanger voor de mono- elementen met 3 contacten zoals AG3016/GP316.
Het is een stereo element wat intern mono is geschakeld.
Ik neem aan dat je de NG1361 ipv NG3161 bedoeld.
Stereo platen met het mono element AG3016 afspelen is wat Rene Daemen al aangaf niet gezond voor je stereo platen.
In dat geval kun je beter op zoek naar de 22GP235.
Dit element is geleverd als vervanger voor de mono- elementen met 3 contacten zoals AG3016/GP316.
Het is een stereo element wat intern mono is geschakeld.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MD
25 nov 2018 17:08 #74262
door MD
Beantwoord door MD in topic Vervangen naalden AG-3016
bedankt, inderdaad al wat testen gedaan en zowel mono als stereo gaat nu goed.
Naalden gereinigd en stonden niet goed.
Is er eventueel een stap voor stap omschrijving of film hoe je de naalden op de beste manier kunt vervangen?
Naalden gereinigd en stonden niet goed.
Is er eventueel een stap voor stap omschrijving of film hoe je de naalden op de beste manier kunt vervangen?