Radio's van 1970 tot heden
Tefifon
24 sep 2015 20:32 #55124
door MauriceH
Gezien de heden grote aantallen Tefifoon toestellen te vinden,
lijkt het ieder geval in Duitsland een redelijk verkocht toestel te zijn.
Betreft smaak van muziekkeuze...
Heb hier toch ook behoorlijk wat plaat materiaal wat ook heden echt niet om aan te horen is!
Zowel op 78T als op vinyl!!
De Heideroosjes en zangers, de hoempa jaren 60 troep, nodige mars muziek en Fanfare korpsen enz.
Dus ook de muziek smaak hier ten lande was ook wel anders destijds.
Het Schlagerfestival was geheel ten Duits vol op Hit makers en kennelijk geliefde muziek.
Het gemak van 60min speelduur tov 2x 20min LP is toch ook wel lekker.
Daarnaast waren er nog de 4uurs cassettes helemaal zeldzaam formaat in die jaren.
Zelfs een Reel-to-Reel haalt dat niet op beetje kwaliteit 9,5.
Geluidskwaliteit, zeker tov de standaard AM radio is zeker vele malen beter.
Ook tov de tape recorders welke gemiddeld ook niet echt ver boven de 12kHz uitkwam.
Dus zo heel raar is dat systeem niet geweest.
Inderdaad de macht van de grootte der aarde maar weer bewezen, de licenties wat de boel mede omzeep heeft geholpen.
lijkt het ieder geval in Duitsland een redelijk verkocht toestel te zijn.
Betreft smaak van muziekkeuze...
Heb hier toch ook behoorlijk wat plaat materiaal wat ook heden echt niet om aan te horen is!
Zowel op 78T als op vinyl!!
De Heideroosjes en zangers, de hoempa jaren 60 troep, nodige mars muziek en Fanfare korpsen enz.
Dus ook de muziek smaak hier ten lande was ook wel anders destijds.
Het Schlagerfestival was geheel ten Duits vol op Hit makers en kennelijk geliefde muziek.
Het gemak van 60min speelduur tov 2x 20min LP is toch ook wel lekker.
Daarnaast waren er nog de 4uurs cassettes helemaal zeldzaam formaat in die jaren.
Zelfs een Reel-to-Reel haalt dat niet op beetje kwaliteit 9,5.
Geluidskwaliteit, zeker tov de standaard AM radio is zeker vele malen beter.
Ook tov de tape recorders welke gemiddeld ook niet echt ver boven de 12kHz uitkwam.
Dus zo heel raar is dat systeem niet geweest.
Inderdaad de macht van de grootte der aarde maar weer bewezen, de licenties wat de boel mede omzeep heeft geholpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 sep 2015 22:42 #55113
door winand
winand
Hallo Marc en Maurice
Sorry voor de wat late reactie (ff een drukke week gehad).
Bedankt voor de info.
Heb op het andere forum gekeken.
Een mooie uitleg ga er dan ook maar weer eens mee verder.
Ik moet alleen eerst een nieuwe bevestiging maken voor het element.
Origineel zat er een tc15 in maar deze was in twee stukken gebroken.
Ook de naalddruk zal ik eens opmeten weet nu ook hoe ik dat kan instellen.
Alleen even zoeken hoe ik dat in grammen omreken.
Voor Marc ik heb helaas geen element over.
gr. Winand
Sorry voor de wat late reactie (ff een drukke week gehad).
Bedankt voor de info.
Heb op het andere forum gekeken.
Een mooie uitleg ga er dan ook maar weer eens mee verder.
Ik moet alleen eerst een nieuwe bevestiging maken voor het element.
Origineel zat er een tc15 in maar deze was in twee stukken gebroken.
Ook de naalddruk zal ik eens opmeten weet nu ook hoe ik dat kan instellen.
Alleen even zoeken hoe ik dat in grammen omreken.
Voor Marc ik heb helaas geen element over.
gr. Winand
winand
21 sep 2015 09:39 - 21 sep 2015 09:50 #55073
door Huub
Daar zit wel wat waar in jeroen wat jij zegt over de leeftijdsduur
Het is zo dat bvb vinyl platen beter zijn opgebergt in de hoes
De banden leggen open cassetens zitten ook beter in een doosje
De tefi banden moeten flexiebel zijn dus ook anderen kunstuf
. Ja die muziek hou ik ook niet zo van . inderdaad hoepa en meer van zulks .
Het heeft te maken bvb met de rechten van polydor en meer merken
Ik het twee radio,s gehad met tefi en weer verkocht ook het aandreif wiel was
hard geworden komt dat met een radio door de opstijg warmte van de buizen
velen radio merken met een pickup tafel boven in dat is de pest
Die doen er geen tussen schot in alles word dan hard .en ronkt dan
Tefifoon heeft ook geen opgang gemaakt was dus ergens geen succes .
de komst van de LP plaat was beter . ook de muziek keuzens breder .
en vooral de geluids kwalietijd van de plaat is aanmerkelijk beter
en het stapelen of opbergen is beter van de platen
Als die kastige cassetens van de Tefifoon banden .
Huub
Het is zo dat bvb vinyl platen beter zijn opgebergt in de hoes
De banden leggen open cassetens zitten ook beter in een doosje
De tefi banden moeten flexiebel zijn dus ook anderen kunstuf
. Ja die muziek hou ik ook niet zo van . inderdaad hoepa en meer van zulks .
Het heeft te maken bvb met de rechten van polydor en meer merken
Ik het twee radio,s gehad met tefi en weer verkocht ook het aandreif wiel was
hard geworden komt dat met een radio door de opstijg warmte van de buizen
velen radio merken met een pickup tafel boven in dat is de pest
Die doen er geen tussen schot in alles word dan hard .en ronkt dan
Tefifoon heeft ook geen opgang gemaakt was dus ergens geen succes .
de komst van de LP plaat was beter . ook de muziek keuzens breder .
en vooral de geluids kwalietijd van de plaat is aanmerkelijk beter
en het stapelen of opbergen is beter van de platen
Als die kastige cassetens van de Tefifoon banden .
Huub
Laatst bewerkt 21 sep 2015 09:50 door Huub.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
21 sep 2015 01:05 - 21 sep 2015 01:13 #55072
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Tefifon
Dat "slijpsel" lijkt mij meer het gevolg van chemische degeneratie.
De weekmaker zal vervliegen omdat het product verouderd en blootgesteld is geweest aan klimaatverandering.
Warm, koud, lange tijd in dezelfde stand, etc.
De band word hier door harder en minder flexibel, wrijving van rollen, capstan-as en opnemer/kop zal dus materiaalverlies veroorzaken.
Uittredende weekmaker ziet er vaak uit als witte enigzins kristallijne poeder.
Misschien is dit bij de Tefifon banden ook het geval.
Helaas, de levensduur van "modern" materiaal zoals plastic en schuimrubber is beperkt.
De vroege plastics van de jaren 30/40/50/60 zijn behoorlijk gevoelig voor erosie en vervorming.
Pas in de jaren 70 werd er een behoorlijke kwaliteitsverbetering bereikt en "verrotten" kunststoffen niet zo snel meer (op schuimrubber na dan)
Dit is ook de reden waarom het verouderde bakeliet tot ver in de jaren 70 werd toegepast omdat plastic lang niet altijd voldeed, zeker de vlamvertragende eigenschappen en stootvastheid waren nog lang een probleem.
Lachwekkend is dan ook de "veiligheidscampagne mobiliteit" die ergens rond 1960 van start ging.
Voertuigen mochten geen scherpe uitstekende delen meer hebben, zowel uit- als inwendig.
Voor het interieur betekende dit: zachte kunststof bekleding overal, veel schuimrubber en skai.
Je mocht dan niet meer "gespietst" worden door je stuurkolom of een oog verliezen door de fraaie verchroomde poken van de kachelbediening....maarrrrr...als je karretje in de hens vloog stikte je in de giftige gassen van het brandende kunststof en als je het overleefde dan was dat met gruwelijke brandwonden en misschien wel een mouw van dat mooie zachte skai van het deurpaneel...
Plastics werden in de beginjaren als iets geweldigs aangeprezen....feitelijk was het natuurlijk rotzooi wat makkelijk brandde en snel lelijk werd.
Denk maar eens aan de druktoetsen van buizenradio's uit de jaren 50 en 60.
Vaak is er een gat in zo'n kies gevallen, en bijna altijd in de uit/aus knop, dat is logisch want die toets vraagt de meeste kracht om in te drukken, je moet en de ingeschakelde band ontgrendelen en de netschakelaar bedienen via een dubbel veermechaniek.
Ureum uit de menselijke huid deed hier ook al niet veel goeds aan want dat tast kunststoffen aan.
Nu zijn de druktoetsen van Philips kwalitatief veel beter als die van andere merken, met uitzondering van de toetsen die rond 1957/58 zijn gebruikt op enkele modellen (B7X63A en enkele tropentoestellen).
De echt witte toetsen zijn verreweg het sterkst, de wat geler exemplaren zijn gevoeliger voor breuk of aantasting.
Die spierwitte "kiezen" die op verreweg de meeste Philipsen zitten van pakweg 1954 tot 1960 zijn volgens mij eerder van bakeliet dan van plastic/kunststof.
Celluloid zoals gebruikt bij oude films (8/16mm) heeft indien droog en donker opgeslagen echter weer bijna het eeuwige leven, maar dat is dan ook grotendeels een natuurproduct net zoals bakeliet grotendeels van natuurlijke grondstoffen is gemaakt.
Voor synthetische kunststoffen geldt dit helaas dus niet.
Bandrecorderbanden, videobanden, casettebandjes, eight trackbanden, en dus ook Tefifonbanden zullen op den duur onbruikbaar zijn.
De Tefifonband heeft ten opzichte van zijn "bandenfamilie" 1 groot voordeel: de opname in een groef is niet beïnvloedbaar door (afnemend) magnetisme, daarom is er zelfs na 50-60 jaar nog steeds muziek op te horen.
Ik ben benieuwd of het moeilijk zou zijn om nieuwe Tefifonbanden te maken/op te nemen, dit lijkt me niet al te moeilijk.
Er worden immers ook nog steeds platen gemaakt.
Met de huidige stand van techniek zou je een kwaliteitskunststof kunnen nemen, die van een opname voorzien van muziek naar eigen keuze en weer in oude Tefi cassette kunnen plaatsen.
Ik heb ook een Tefifon (met radio in 1 behuizing) uit 1954.
Nu heb ik een brede muzieksmaak....maar de Duitse hoempapa, heimatlieder, schlagers en andere Tiroler dijenkletsers die op de Tefi cassettes staan gaan mij in elk geval snel vervelen...
Een Tefi band met Pat Boone, The Beatles of Rolling Stones, Willy Alberti voor mijn part...heb ik nog nooit gezien.
Zelfs een zeer goede en bekende Duitse zangeres zoals Caterina Valente zul je vergeefs zoeken op Tefi cassette.
Ook wel logisch, Tefi/Dr. Karl Daniel was natuurlijk maar een kleine firma en de grote artiesten zaten bij grote platenlabels en die verkochten PLATEN en géén Tefi cassettes.
Dat zal ook wel een beetje de reden zijn dat het systeem min of meer geflopt is.
Er zijn al forummers geweest die het presteerden om een zelfgemaakte wasrol te bespelen.....idee?
Groet,
Jeroen
De weekmaker zal vervliegen omdat het product verouderd en blootgesteld is geweest aan klimaatverandering.
Warm, koud, lange tijd in dezelfde stand, etc.
De band word hier door harder en minder flexibel, wrijving van rollen, capstan-as en opnemer/kop zal dus materiaalverlies veroorzaken.
Uittredende weekmaker ziet er vaak uit als witte enigzins kristallijne poeder.
Misschien is dit bij de Tefifon banden ook het geval.
Helaas, de levensduur van "modern" materiaal zoals plastic en schuimrubber is beperkt.
De vroege plastics van de jaren 30/40/50/60 zijn behoorlijk gevoelig voor erosie en vervorming.
Pas in de jaren 70 werd er een behoorlijke kwaliteitsverbetering bereikt en "verrotten" kunststoffen niet zo snel meer (op schuimrubber na dan)
Dit is ook de reden waarom het verouderde bakeliet tot ver in de jaren 70 werd toegepast omdat plastic lang niet altijd voldeed, zeker de vlamvertragende eigenschappen en stootvastheid waren nog lang een probleem.
Lachwekkend is dan ook de "veiligheidscampagne mobiliteit" die ergens rond 1960 van start ging.
Voertuigen mochten geen scherpe uitstekende delen meer hebben, zowel uit- als inwendig.
Voor het interieur betekende dit: zachte kunststof bekleding overal, veel schuimrubber en skai.
Je mocht dan niet meer "gespietst" worden door je stuurkolom of een oog verliezen door de fraaie verchroomde poken van de kachelbediening....maarrrrr...als je karretje in de hens vloog stikte je in de giftige gassen van het brandende kunststof en als je het overleefde dan was dat met gruwelijke brandwonden en misschien wel een mouw van dat mooie zachte skai van het deurpaneel...
Plastics werden in de beginjaren als iets geweldigs aangeprezen....feitelijk was het natuurlijk rotzooi wat makkelijk brandde en snel lelijk werd.
Denk maar eens aan de druktoetsen van buizenradio's uit de jaren 50 en 60.
Vaak is er een gat in zo'n kies gevallen, en bijna altijd in de uit/aus knop, dat is logisch want die toets vraagt de meeste kracht om in te drukken, je moet en de ingeschakelde band ontgrendelen en de netschakelaar bedienen via een dubbel veermechaniek.
Ureum uit de menselijke huid deed hier ook al niet veel goeds aan want dat tast kunststoffen aan.
Nu zijn de druktoetsen van Philips kwalitatief veel beter als die van andere merken, met uitzondering van de toetsen die rond 1957/58 zijn gebruikt op enkele modellen (B7X63A en enkele tropentoestellen).
De echt witte toetsen zijn verreweg het sterkst, de wat geler exemplaren zijn gevoeliger voor breuk of aantasting.
Die spierwitte "kiezen" die op verreweg de meeste Philipsen zitten van pakweg 1954 tot 1960 zijn volgens mij eerder van bakeliet dan van plastic/kunststof.
Celluloid zoals gebruikt bij oude films (8/16mm) heeft indien droog en donker opgeslagen echter weer bijna het eeuwige leven, maar dat is dan ook grotendeels een natuurproduct net zoals bakeliet grotendeels van natuurlijke grondstoffen is gemaakt.
Voor synthetische kunststoffen geldt dit helaas dus niet.
Bandrecorderbanden, videobanden, casettebandjes, eight trackbanden, en dus ook Tefifonbanden zullen op den duur onbruikbaar zijn.
De Tefifonband heeft ten opzichte van zijn "bandenfamilie" 1 groot voordeel: de opname in een groef is niet beïnvloedbaar door (afnemend) magnetisme, daarom is er zelfs na 50-60 jaar nog steeds muziek op te horen.
Ik ben benieuwd of het moeilijk zou zijn om nieuwe Tefifonbanden te maken/op te nemen, dit lijkt me niet al te moeilijk.
Er worden immers ook nog steeds platen gemaakt.
Met de huidige stand van techniek zou je een kwaliteitskunststof kunnen nemen, die van een opname voorzien van muziek naar eigen keuze en weer in oude Tefi cassette kunnen plaatsen.
Ik heb ook een Tefifon (met radio in 1 behuizing) uit 1954.
Nu heb ik een brede muzieksmaak....maar de Duitse hoempapa, heimatlieder, schlagers en andere Tiroler dijenkletsers die op de Tefi cassettes staan gaan mij in elk geval snel vervelen...
Een Tefi band met Pat Boone, The Beatles of Rolling Stones, Willy Alberti voor mijn part...heb ik nog nooit gezien.
Zelfs een zeer goede en bekende Duitse zangeres zoals Caterina Valente zul je vergeefs zoeken op Tefi cassette.
Ook wel logisch, Tefi/Dr. Karl Daniel was natuurlijk maar een kleine firma en de grote artiesten zaten bij grote platenlabels en die verkochten PLATEN en géén Tefi cassettes.
Dat zal ook wel een beetje de reden zijn dat het systeem min of meer geflopt is.
Er zijn al forummers geweest die het presteerden om een zelfgemaakte wasrol te bespelen.....idee?
Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt 21 sep 2015 01:13 door Jeroen Landman.
20 sep 2015 23:54 - 20 sep 2015 23:57 #55070
door Huub
Afslijten van de band Mark
Komt dat niet door een te hogen naald druk
of is het niet de juisten naald of de band fladert iets ?
bvb er hoort mischien een safier in'
Dus geen diamand . en staat de naald wel goed regt ?
tegen over de band groeve .nu met stereo banden een stereo naald
er zijn zo verschillen in naalden .?
Huub
Komt dat niet door een te hogen naald druk
of is het niet de juisten naald of de band fladert iets ?
bvb er hoort mischien een safier in'
Dus geen diamand . en staat de naald wel goed regt ?
tegen over de band groeve .nu met stereo banden een stereo naald
er zijn zo verschillen in naalden .?
Huub
Laatst bewerkt 20 sep 2015 23:57 door Huub.
20 sep 2015 23:32 #55069
door MauriceH
Bjorn, mooi ding die KC4.
Is de kap er ook nog bij?
Vraagje, de tapes er bij staat daar ook maar iets van stereo op?
En welke datum zijn ze, staat er vaak op "katalogus 1958"of zo.
Na 1961 moeten ze dan stereo zijn.
Er is een die een wasmachine voor die banden gemaakt heeft.
Is de kap er ook nog bij?
Vraagje, de tapes er bij staat daar ook maar iets van stereo op?
En welke datum zijn ze, staat er vaak op "katalogus 1958"of zo.
Na 1961 moeten ze dan stereo zijn.
Er is een die een wasmachine voor die banden gemaakt heeft.