Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Wega 301/501

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 aug 2011 19:33 #9032 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Wega 301/501
Hi Bronkie,

Als je kunt zou ik de radio uitkasten, schroeven aan de onderkant los, speaker draadje lossolderen en EM buis er uit nemen. Knoppen verwijderen, schaalplaat er af en alles voorzichtig reinigen. Kun je het chassis ook even grondig zuigen en afstoffen.
Ook het witte strooischerm. Ondertussen kun je dan de kast apart behandelen. Als je op de bovenkant de oude fineerlaag eraf haalt kun je alsnog bepalen, nieuw fineren of schuren, beitsen en lakken.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 aug 2011 15:08 #9027 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Wega 301/501
Nog even een paar foto's
Bijlagen:

Meer
28 aug 2011 15:32 #8978 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Wega 301/501
Hallo Nico,

Dat is het net,het fineer bovenop is grotendeels eraf maar er zit een donkere houtsoort onder
dus mijn idee was om de restanten fineer eraf te halen en het hout eronder te schuren en lakken.
Opnieuw fineren kan natuurlijk ook maar zal dan moeten kijken waar ik dat kan verkrijgen.
Heb nu net de omlijsting gepoetst en kwam erachter dat ook in de afstem en volumeknop koperen
ringen verwerkt zitten,dit was zo smerig dat het haast niet opviel.
Nu blijkt dat er nog een mooiere radio tevoorschijn komt.Ik ben er heel blij mee.

Meer
28 aug 2011 14:47 #8977 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Wega 301/501
Hallo Bart
Dat fineer van radiokasten is vaak zo vreselijk dun dat er nix aan te schuren valt; voor je 't beseft ben je er doorhéén.
Het luidsprekerdoek is soms wel (iets)schoner te krijgen met de droogreinigers voor meubelen en vloerbedekking. Maak je de boel te nat dan komt het van z'n plankje af en dan heb je pas ècht een probleem
Nico

Meer
28 aug 2011 12:29 #8974 door Bart B
Wega 301/501 werd gestart door Bart B
Hallo,

Ik heb 2 dagen geleden een Wega radio type 301/501 gekocht(mijn eerste buizenradio).
Technisch is ie 100%,de kast moet op nieuw gelakt worden en het linnen voor de luidsprekers
is vuil.Het afstem-oog brand ook hetzij wat flauw(hoort dit zo?)overdag zie je er niet veel van.
Nu begrijp ik dat houten radiokasten voorzien zijn van dun fineer,dit is bij de bovenkant voor
een groot gedeelte versleten.Eronder zit een donker houtsoort,dit zou je toch kunnen schuren
en lakken?
Het linnen word veelal in een sopje met fijnwasmiddel gelegd te weken(volgens zoekresultaten op internet)maar een houten paneel waar het op gelijmd is kun je toch niet in water leggen.
Als iemand nog tips en trucs heeft voor deze dingen dan hoor ik het graag.

Groetjes Bart

Gemaakt door Kunena