Radio's van 1950 tot 1970
Nieuw slachtoffer/oefenproject
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 jul 2011 17:50 #6810
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nieuw slachtoffer/oefenproject
Lee, schema+doc op de bus gedaan, geloof dat de bus pas morgen weer geleegd wordt. Overigens is het schema van de B5X82A elektrische gelijk, maar dat ter info.
Gr. henk
Gr. henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 jul 2011 16:44 #6808
door hkruis
Als de gemeten spanningen e.d. maar in de buurt komen, b.v. als het 275VDC moet zijn en je meet 250 of 290 maakt dat niks uit. die afwijkingen zijn er al tijd, ook door de hogere netspanning. het moet in de buurt liggen. Als je spanningen meet van bv de pick-ip ingang en de platenspler moet 5mV geven dan is 1 mV te laag, hier ligt het even wat anders en dat kun je ook beter met een toongenerator en een scoop meten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 jul 2011 16:38 #6807
door hkruis
Hi Lee,
Dan is de elco goed, heeft dus niets met het zachte spelen te maken.
Kijk even goed naar de potmeter die ik eerder noemde = volume, even meten buitenste aansluitngen moet je 1mOhm meten, en dan kijken of de R mooi varieert tussen loper en vaste aansluitingen. En componenten die er rond omheen zitten.
Vergeet de koppel-en ontkoppel condensatoren niet op de eindtrap, alsmede de schermrooster weerstanden. Weerstanden kun je gewoon in de schakeling meten, als deze lager is dan de waarde op het schema is dat meestal geen probleem, meet je er iets bij in de schakeling. Is de waarde groter dan het schema aangeeft, eruit en een nieuwe erin.
zet op de bedradings schema gewoon de waardes van de componenten en dan meten, markeren met groen is goed, rood is fout en een ander kleurtje voor "later uitzoeken' Als je de componenten vervangen hebt op het schema aangeven met een krulletje. Tenminste zo doe ik het.
Ik ga er vanuit dat het geluid van de pick-up en de radio beiden te laag is.
Henk
Succes Henk
Dan is de elco goed, heeft dus niets met het zachte spelen te maken.
Kijk even goed naar de potmeter die ik eerder noemde = volume, even meten buitenste aansluitngen moet je 1mOhm meten, en dan kijken of de R mooi varieert tussen loper en vaste aansluitingen. En componenten die er rond omheen zitten.
Vergeet de koppel-en ontkoppel condensatoren niet op de eindtrap, alsmede de schermrooster weerstanden. Weerstanden kun je gewoon in de schakeling meten, als deze lager is dan de waarde op het schema is dat meestal geen probleem, meet je er iets bij in de schakeling. Is de waarde groter dan het schema aangeeft, eruit en een nieuwe erin.
zet op de bedradings schema gewoon de waardes van de componenten en dan meten, markeren met groen is goed, rood is fout en een ander kleurtje voor "later uitzoeken' Als je de componenten vervangen hebt op het schema aangeven met een krulletje. Tenminste zo doe ik het.
Ik ga er vanuit dat het geluid van de pick-up en de radio beiden te laag is.
Henk
Succes Henk
21 jul 2011 16:36 - 21 jul 2011 16:39 #6806
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Nieuw slachtoffer/oefenproject
Het is wel ook zoo Dat stromen en volts op een schema
Zijn gemeten in nieuwstaat radio ,Vooral de buizen
ouden buizen trekken minder ,Dus de meet gegevens
Kunnen soms wel wat hoger uitvallen ,wel met een nieuwe
Gelijkrichter , nieuwe of met ouden eind buis is meestal
Merk baar .Het is dus Circa met oud spul .Huub
Zijn gemeten in nieuwstaat radio ,Vooral de buizen
ouden buizen trekken minder ,Dus de meet gegevens
Kunnen soms wel wat hoger uitvallen ,wel met een nieuwe
Gelijkrichter , nieuwe of met ouden eind buis is meestal
Merk baar .Het is dus Circa met oud spul .Huub
Laatst bewerkt 21 jul 2011 16:39 door Huub.
21 jul 2011 16:16 #6805
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Re: Nieuw slachtoffer/oefenproject
henk,
De spanningen op de elco kloppen precies
De EABC80, EL86 en EL84 had ik al uitgewisseld maar geven geen verbetering
Ik ga zo even verder met de rest van de metingen
De toonregeling reageert ook niet
Ik heb ook al flink ``piano gespeelt``zonder resultaat
Wordt vervolgt....
De spanningen op de elco kloppen precies
De EABC80, EL86 en EL84 had ik al uitgewisseld maar geven geen verbetering
Ik ga zo even verder met de rest van de metingen
De toonregeling reageert ook niet
Ik heb ook al flink ``piano gespeelt``zonder resultaat
Wordt vervolgt....
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 jul 2011 15:37 - 21 jul 2011 15:39 #6804
door hkruis
Hi Lee, ik had ook nog even op museum.org gekeken of het schema daar beter was. Ik heb hier een origineel en maak daar morgen even een kopie van en zend het wel naar je huisadres.
Als je geluid ook op de pick-upsand te laag is moet je denken aan de EABC80 of je eindbuizen EL86\EL84. Op pin 9 van de EABC80 moet je bij FM ongeveer 66-70 volt hebben, overige spanningen van de buis vind op internet en in een buizenboek. staan niet op het schema. Verder komen in aanmerking, C57, R28, R29, C56, C65 alles even meten. Verder kan de potmeter R24-25 kan problemen geven 100-100-800K, komt vaak voor. C27, R26, R11, C58, C25 zitten in het Loudness circuit en kunnen ook van invloed zijn.
Als je op de Elco de spanningen meet van het schema, moet dit goed zijn 275 - 300 VDC
Succes
Henk
Als je geluid ook op de pick-upsand te laag is moet je denken aan de EABC80 of je eindbuizen EL86\EL84. Op pin 9 van de EABC80 moet je bij FM ongeveer 66-70 volt hebben, overige spanningen van de buis vind op internet en in een buizenboek. staan niet op het schema. Verder komen in aanmerking, C57, R28, R29, C56, C65 alles even meten. Verder kan de potmeter R24-25 kan problemen geven 100-100-800K, komt vaak voor. C27, R26, R11, C58, C25 zitten in het Loudness circuit en kunnen ook van invloed zijn.
Als je op de Elco de spanningen meet van het schema, moet dit goed zijn 275 - 300 VDC
Succes
Henk
Laatst bewerkt 21 jul 2011 15:39 door hkruis.