Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX433A
Minder
Meer
30 okt 2022 08:27 #95954
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Philips BX453A
ik had dit laatst ook voor bij een Philips radio, sluiting in buisvoet EL86.je zag de overslag goed, EZ 80 werd hierdoor ook vernield ,vervangen van de voet en buis was de oplossing
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 okt 2022 22:28 #95953
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX453A
Gebruik een lamp in serie 220 ac 60 watt
met opnieuw opstarten
neem een plankje met lamp fitting en stekker kontakt
huub
met opnieuw opstarten
neem een plankje met lamp fitting en stekker kontakt
huub
29 okt 2022 20:31 #95951
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips BX453A
Gino Vaak zijn ze nog wel goed de philips elko
De gerstaureerde toestellen die had waren vaak nog goed bij andere merken kwam je wel rotte tegen.
Als je een spelend toestel heb met een ez 80 heb zet die eens in kan ook sluiting in het buisje zitten
Anders alle buizen eruit alleen ez 80 en meten wat gebeurt
En steeds een buis bij zetten
Anders doe je twee losse elko onder je bus elko min op chassis
En plus op de draden die je los van oude elko doet zelfde dan verder zoeken meten.
De gerstaureerde toestellen die had waren vaak nog goed bij andere merken kwam je wel rotte tegen.
Als je een spelend toestel heb met een ez 80 heb zet die eens in kan ook sluiting in het buisje zitten
Anders alle buizen eruit alleen ez 80 en meten wat gebeurt
En steeds een buis bij zetten
Anders doe je twee losse elko onder je bus elko min op chassis
En plus op de draden die je los van oude elko doet zelfde dan verder zoeken meten.
René Daemen
29 okt 2022 19:24 #95950
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Philips BX453A
Dank voor de snelle reakties.
Zou, zeg het gerust als ik onzin zeg, mogelijk zijn de voedingselco opnieuw te formeren. Dus de radio langer aan de variac te hangen?
Of is dit in deze situatie een gepasseerd station?
Zou, zeg het gerust als ik onzin zeg, mogelijk zijn de voedingselco opnieuw te formeren. Dus de radio langer aan de variac te hangen?
Of is dit in deze situatie een gepasseerd station?
Als het oud is is het leuk
29 okt 2022 18:50 - 29 okt 2022 18:52 #95949
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX453A
Trek de EL 84 er eens van af
en zie of er nog de EZ gloeit
denk ook wel de HSP Elco .slecht ?
maar nu ook de EZ niet zo best meer is
huub
en zie of er nog de EZ gloeit
denk ook wel de HSP Elco .slecht ?
maar nu ook de EZ niet zo best meer is
huub
Laatst bewerkt 29 okt 2022 18:52 door Huub.
29 okt 2022 18:17 - 29 okt 2022 18:24 #95948
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX453A
Als de EZ80 fel gloeit, zit er ergens sluiting. Het kan zijn dat de voedingselco (C1, C1a, C2) zo gedeformeerd is dat deze teveel lekstroom heeft of is doorgeslagen en/of de EL84 veel te veel stroom trekt door een lekke koppelcondensator (C59). Die zou ik als eerste vervangen. Verder kan de anode ontkoppelcondensator van de EL84 (C64) nog voor narigheid zorgen. Deze moet je in elk geval ook vervangen. Het kan ook nog zijn dat de uitgangstrafo sluiting heeft tussen de primaire en de secundaire en/of tussen de primaire en de kern (controleren met ohmmeter).
De pertinax buisvoeten van de EL84 en de EZ80 kunnen ook nog verkoold zijn, dit kan ook sluiting geven. Die dien je in feite te vervangen door keramische typen, ik kom zelden nog goede buisvoeten tegen.
Verder zitten er verschillende schermrooster weerstanden in van de ECH81, EBF80 en EF85, die vrijwel zeker verlopen zijn.
Om verder te gaan dus eerst de voedingselco controleren en C59 en C64 vervangen. Dan moet het toestel veilig op te starten zijn.
Geeft het toestel eenmaal geluid, dan pas de rest aanpakken: Al die zwarte teercondensatoren alsmede verlopen weerstanden vervangen.
Niet als een gek meteen maar alle teercondensatoren vervangen, dat leidt niet meteen tot een goed werkend toestel, er kunnen best nog andere fouten inzitten.
Het is best een leuk toestel, met goede ontvangst en prima geluid.
Mocht je er niet uitkomen: Morgen is er een reparatiedag bij de NVHR in Driebergen.
Het schema staat in de schematheek.
Groeten,
Peter
De pertinax buisvoeten van de EL84 en de EZ80 kunnen ook nog verkoold zijn, dit kan ook sluiting geven. Die dien je in feite te vervangen door keramische typen, ik kom zelden nog goede buisvoeten tegen.
Verder zitten er verschillende schermrooster weerstanden in van de ECH81, EBF80 en EF85, die vrijwel zeker verlopen zijn.
Om verder te gaan dus eerst de voedingselco controleren en C59 en C64 vervangen. Dan moet het toestel veilig op te starten zijn.
Geeft het toestel eenmaal geluid, dan pas de rest aanpakken: Al die zwarte teercondensatoren alsmede verlopen weerstanden vervangen.
Niet als een gek meteen maar alle teercondensatoren vervangen, dat leidt niet meteen tot een goed werkend toestel, er kunnen best nog andere fouten inzitten.
Het is best een leuk toestel, met goede ontvangst en prima geluid.
Mocht je er niet uitkomen: Morgen is er een reparatiedag bij de NVHR in Driebergen.
Het schema staat in de schematheek.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 29 okt 2022 18:24 door peter1952.