Radio's van 1950 tot 1970
Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
29 aug 2021 08:25 #91965
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
@Robert,
Ik heb de buizentypes overgenomen van de buizen die in de tuner zaten.
Het zou best kunnen dat dit een EF85 en een EF89 moeten zijn.
Dit is ook zo in een andere CARAD die hetzelfde HF/MF heeft.
Ik ga deze combinatie eens testen.
@Frank,
ik veronderstel dat er een nieuwe potmeter ingezet is. Het rode draadje loopt van de loper van de potmeter naar een draadsteun en van daar via een C van 0,1μF naar de uitgang.
Het draadsteuntje is nogal bruut afgebroken ipv mooi gezaagd. (Bricolage?)
Ik ga de uitgang met EC92 terug origineel maken.
De voeding van deze tuner was er ook niet bij en heb deze nagemaakt met een andere als voorbeeld.
De anode spanning heb ik via een serieweerstand op 250V gebracht. Is dit een realistische waarde?
mvg
François
Ik heb de buizentypes overgenomen van de buizen die in de tuner zaten.
Het zou best kunnen dat dit een EF85 en een EF89 moeten zijn.
Dit is ook zo in een andere CARAD die hetzelfde HF/MF heeft.
Ik ga deze combinatie eens testen.
@Frank,
ik veronderstel dat er een nieuwe potmeter ingezet is. Het rode draadje loopt van de loper van de potmeter naar een draadsteun en van daar via een C van 0,1μF naar de uitgang.
Het draadsteuntje is nogal bruut afgebroken ipv mooi gezaagd. (Bricolage?)
Ik ga de uitgang met EC92 terug origineel maken.
De voeding van deze tuner was er ook niet bij en heb deze nagemaakt met een andere als voorbeeld.
De anode spanning heb ik via een serieweerstand op 250V gebracht. Is dit een realistische waarde?
mvg
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 aug 2021 20:58 - 28 aug 2021 21:01 #91958
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
De 220V bedrading zit wel akelig kort rondom de audiobedrading ondanks de kathodevolger die er vermoedelijk gewoon aanwezig was.
Moet er ook niet aan denken dat er bij verwijderen van de potmeter/schakelaar een vergissing wordt gemaakt!
Tevens lijkt er aan de solderingen aan het voetje gewerkt te zijn.
Verder is de potmeter maar deels voorzien van afgeschermde bedrading.
Beetje rare opstelling van dit alles.
Ziet er bij de A5X83A wel wat netter uit.
mvg Frank
Moet er ook niet aan denken dat er bij verwijderen van de potmeter/schakelaar een vergissing wordt gemaakt!
Tevens lijkt er aan de solderingen aan het voetje gewerkt te zijn.
Verder is de potmeter maar deels voorzien van afgeschermde bedrading.
Beetje rare opstelling van dit alles.
Ziet er bij de A5X83A wel wat netter uit.
mvg Frank
Laatst bewerkt 28 aug 2021 21:01 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
28 aug 2021 17:48 #91954
door Robert Gribnau
De anodestroom van 1,5 mA zal bij stijging van de voedingsspanning iets toenemen, en bij daling van de voedingsspanning iets afnemen. Die toename en afname zijn echter veel te klein om stabiliserend te werken omdat de andere buizen in de tuner daar te veel stroom voor trekken. In de tuner zitten in ieder geval een ECC85 en een ECH81. François schreef wel dat er verder 2 x EF86 en een EABC80 in zit, maar ik vermoed dat die 2 x EF86 in werkelijkheid 2 x EF89 (of EF85 + EF89) zullen zijn. Dat trekt bij elkaar al aardig wat stroom, ik denk zeker zo'n 35 mA en waarschijnlijk iets meer.
De EC92 is nu nauwelijks meer dan een weerstand van rond de 167K Ohm die daar rond de 1,3 Watt voor nodig heeft (gloeivermogen + dissipatie).
Groet,
Robert
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
De schakeling zal zich op ongeveer 1,5 mA anodestroom instellen. Vak is dan rond de 197 V, en Vgk is dan rond de -3,3 V.Lijkt me nu gebruikt om de 250V te stabiliseren
And
De anodestroom van 1,5 mA zal bij stijging van de voedingsspanning iets toenemen, en bij daling van de voedingsspanning iets afnemen. Die toename en afname zijn echter veel te klein om stabiliserend te werken omdat de andere buizen in de tuner daar te veel stroom voor trekken. In de tuner zitten in ieder geval een ECC85 en een ECH81. François schreef wel dat er verder 2 x EF86 en een EABC80 in zit, maar ik vermoed dat die 2 x EF86 in werkelijkheid 2 x EF89 (of EF85 + EF89) zullen zijn. Dat trekt bij elkaar al aardig wat stroom, ik denk zeker zo'n 35 mA en waarschijnlijk iets meer.
De EC92 is nu nauwelijks meer dan een weerstand van rond de 167K Ohm die daar rond de 1,3 Watt voor nodig heeft (gloeivermogen + dissipatie).
Groet,
Robert
28 aug 2021 16:36 - 28 aug 2021 16:37 #91953
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
Je kan de bestaande schakeling gebruiken mits de weerstanden nog goed meten. Het signaal afkomstig van detector(s) sluit je via een condensator van bv. 0,01 uF aan op het rooster van de EC92. Het uitgangssignaal dat je toevoert aan de versterker neem je af van de kathode via een C van ca. 0,1 a 0,5 uF.
Laatst bewerkt 28 aug 2021 16:37 door Jan Bus. Reden: foutje
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
28 aug 2021 15:08 #91952
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
Huub,
in deze gevallen wordt de EC92 anders ingezet.
in deze gevallen wordt de EC92 anders ingezet.
Mvg.
Bert
28 aug 2021 15:03 - 28 aug 2021 15:19 #91951
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Carad tuner met ongebruikte EC92 op het chassis
EC92 is wel de beging tijd FM
Denk toch dat ECC85 beter is
heb ook wel radi,s gehad met EC92
Maar ze moeten wel heeel goed zijn
mini voet buizen
Huub
Denk toch dat ECC85 beter is
heb ook wel radi,s gehad met EC92
Maar ze moeten wel heeel goed zijn
mini voet buizen
Huub
Laatst bewerkt 28 aug 2021 15:19 door Huub.