Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Opstarten achtergrond info Philips BX694U (1950)

Meer
05 jul 2021 14:00 #91243 door Cees PA1DBA
Je zou de gloeidraadweerstanden kunnen vervangen door stroom begrenzende condensatoren. Iff = 100mA dan is je netspanning niet meer zo relevant .
Andere voordelen zijn minder warmte ontwikkeling en stroomverbruik.
Hier een uitleg door Gerard uit Zeist: "condensator ballast "
webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlb...adioCorner/index.htm

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jul 2021 10:49 - 05 jul 2021 11:07 #91238 door Huub
Doe er en 60watt,s lamp tussen
 gewoon beginnen met half stroom 
gebruik de regel trafo. beging dar mee
 voor dat je wat vervangt  het kan over bodig zijn
 bvb de beker elco .De C,s zo wie zo vervangen 
 buis pennen goed schoonmaken met een stukje schuur papier
 om de pennen  schakelaars met kontakter  een beetje 
 en laat het gewoon op 220 ac staan de oude buizen zijn toch minder 
huub
Laatst bewerkt 05 jul 2021 11:07 door Huub.

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
Meer
05 jul 2021 07:38 #91235 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Opstarten achtergrond info Philips BX694U (1950)
Philips geeft in zijn buizenhandboeken aan dat de stroom in dergelijke serieschakelingen maximaal + of - 8 % mag afwijken.

In één van de twee serieschakelingen loopt bij het normale voltage van 220 V de normale 100 mA . De totale weerstand van één keten moet dan zijn: R = V / I = 220 / 0,1 = 2200 Ohm.

Als op één keten 230 V komt te staan, zal I hooguit worden: I = V / R = 230 / 2200 = 0,10454 = 105 mA. Dat is dus 5 % meer en ligt daarmee al onder de + 8 % uit de handboeken. Daar komt nog bij dat de weerstand van de gloeidraden nog een klein beetje toeneemt doordat er iets meer voltage op staat c.q. stroom door gaat. In wekelijkheid neemt daardoor de stroom door één keten met iets minder dan 5 % toe.

Volgens mij zijn extra weerstanden dus niet echt nodig maar helemaal zinloos zijn ze ook weer niet. De levensduur van de buizen zal met de juiste weerstanden iets langer zijn (ook dat staat in Philips buizenhandboeken).

Het lijkt me overigens eenvoudiger om maar één weerstand toe te voegen, en dan (dus) in de toevoer van de netspanning. Dan heb je in één klap zowel de juiste gloeistroom als het juiste voltage voor de rest van de radio. Het vermogen dat de radio afneemt, is volgens de service documentatie 84 Watt bij 220 V. De opgenomen stroom is dan: I = P / V = 84 / 220 = 0,382 A. Om dan 10 V weg te poetsen, heb je nodig: R = V / I = 10 / 0,382 = 26,18 Ohm. Dus de standaardwaarde 27 Ohm voldoet dan prima. Die weerstand zou dan bijna 4 Watt verstoken dus ik zou daar veiligheidshalve een 9 Watt weerstand voor gebruiken.

Groet,
Robert

Meer
04 jul 2021 22:06 #91233 door Arie75
Bedankt voor alle antwoorden en tips.
Ik was me nog niet zo bewust van de laatste letter U of A. Het is de BX694U maar dat hadden jullie al terecht geconcludeerd.
Mijn collectie radio's bestaat alleen uit A toestellen en dit is mijn eerste U ervaring. Omdat ik de voedingstrafo "miste" was ik al getriggerd om voorzichtig te zijn. Ter info de achterkant is bedrukt met Deense tekst. 

Na vervangen verwijderen van de elco's zoals voorgesteld in deze discussie zal ik het toestel opstarten met een variac (is geen veiligheidstrafo) zodat de ingangsspanning niet te hoog wordt..

De netspanning is hier 230V AC, gemeten.
Als het toestel werkt wil ik het direct aan het net kunnen hangen. Metalen aanraakbare delen isoleren.
Omdat het toestel ontworpen is op 220V moet er minimaal 10V af. Bij een radio met trafo zet ik de voeding op de 240V winding en dan ben je de "extra" spanning kwijt. Dit verhaal gaat nu niet op.

Zelf had ik bedacht om een extra vermogensweerstand in de 2 serie schakelingen van de gloeidraden te zetten, stroom is 100mA spanning die eraf moet ongeveer 10V. Weerstand van 100 Ohm (min. 1W). Heeft het nog nut om de gelijkspanning na de gelijkrichterbuizen omlaag te brengen?

Of is het makkelijker (beter) om in serie met de fase een weerstand op te nemen?

Of is het omlaag brengen van de spanning (indirect de stroom door de gloeidraden) niet zinvol?
Ik ben opgegroeid met de digitale elektronika waar 5V geen 6V mag zijn...... In de buizentechniek kan ik me voorstellen dat dit minder kritisch is.

Met vriendelijke groet
Arie

Handtekening

Meer
04 jul 2021 13:40 #91232 door Cees PA1DBA
inderdaad Huub,
3 lampjes zelfs !

Cees- pa1dba

Meer
04 jul 2021 11:15 #91229 door Huub
Dat zou bert zo zijn

Heb ook het schema niet ingezien
maar meestal is het wel zo dat de schaal verlichting meetelt
in de serie schakeling met een NTC weerstand mede opgenomen
huub

Gemaakt door Kunena