Radio's van 1950 tot 1970
Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
02 apr 2021 12:52 #89779
door M_a_rtin
Beantwoord door M_a_rtin in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Nou, de update:
Ik heb de tip van Hans maar in de praktijk gebracht: via de buren CIF Ovenreininger Professioneel kunnen lenen (nou ja, lenen, fles is leeg nu..) en met de insteek "Stank weg, of radio weg" me daar maar even mee uitgeleefd (zie ook foto).
Daarvoor nog even met mijn neus boven het chassis gehangen, de lucht leek vooral van de trafo af te komen, achteraf wel logisch: er zit (zat) een soort van textiel om de spoel, en de trafo staat pal naast 2 EL84's die nogal heet worden. Het textiel was doordrengd van die stinkzooi en iedere keer als de radio aanging werd het waarschijnlijk weer verwarmd door de EL84's en begon het weer te stinken. Ik heb het textiel er trouwens afgeknipt met een schaartje uit een zwitsers zakmes.
Ik heb me voornamelijk op de trafo-hoek geconcentreerd met de ovenreiniger (spul er op, inborstelen waar mogelijk, spul er op, laten intrekken, koffie).
Niet te geloven wat een drek er uit kwam, de badkamer was ook een uur niet meer te gebruiken door de stank die loskwam (ik heb van dit helaas proces geen foto's (op die ene na) want i.v.m. de chemicaliën natuurlijk beschermende handschoenen aan).
Na een half uur inweken de warme douche er voorzichtig opgezet, boven- en onderkant afgespoeld, en voor de laatste restanten van de rioollucht nog een oud flesje parfum er op leeggespoten (tip Huub).
Vervolgens 2 dagen in de wind in de zon laten drogen (om het uur keren, ondersteboven leggen, etc).
En toen de spanning er weer op. Ik had er zelf niet echt veel vertrouwen in, maar jawel hoor: gewoon spelen..
EN DE POEPLUCHT IS WEG! YES!
Dus allen dank voor het meedenken, ik hoop nog een aantal jaren te mogen genieten van de radio.
Ik kan nu in ieder geval verder: volgende stap wordt Bluetooth. Maar da's een ander onderwerp.
En oja: de afstemplaat had ik achteraf even in een kluis moeten leggen, deze zijn dus ZEER gevoelig voor vocht. Ik had 'm (dacht ik) op veilige afstand liggen maar er zijn toch wat spetters op gekomen waardoor alles begon te bladderen, en dat is door 'm in de zon te leggen alleen maar erger geworden. Maar ik heb al een vervanger gevonden via Marktplaats.
Kortom, eind goed, al goed. En een hoop geleerd.
Ik heb de tip van Hans maar in de praktijk gebracht: via de buren CIF Ovenreininger Professioneel kunnen lenen (nou ja, lenen, fles is leeg nu..) en met de insteek "Stank weg, of radio weg" me daar maar even mee uitgeleefd (zie ook foto).
Daarvoor nog even met mijn neus boven het chassis gehangen, de lucht leek vooral van de trafo af te komen, achteraf wel logisch: er zit (zat) een soort van textiel om de spoel, en de trafo staat pal naast 2 EL84's die nogal heet worden. Het textiel was doordrengd van die stinkzooi en iedere keer als de radio aanging werd het waarschijnlijk weer verwarmd door de EL84's en begon het weer te stinken. Ik heb het textiel er trouwens afgeknipt met een schaartje uit een zwitsers zakmes.
Ik heb me voornamelijk op de trafo-hoek geconcentreerd met de ovenreiniger (spul er op, inborstelen waar mogelijk, spul er op, laten intrekken, koffie).
Niet te geloven wat een drek er uit kwam, de badkamer was ook een uur niet meer te gebruiken door de stank die loskwam (ik heb van dit helaas proces geen foto's (op die ene na) want i.v.m. de chemicaliën natuurlijk beschermende handschoenen aan).
Na een half uur inweken de warme douche er voorzichtig opgezet, boven- en onderkant afgespoeld, en voor de laatste restanten van de rioollucht nog een oud flesje parfum er op leeggespoten (tip Huub).
Vervolgens 2 dagen in de wind in de zon laten drogen (om het uur keren, ondersteboven leggen, etc).
En toen de spanning er weer op. Ik had er zelf niet echt veel vertrouwen in, maar jawel hoor: gewoon spelen..
EN DE POEPLUCHT IS WEG! YES!
Dus allen dank voor het meedenken, ik hoop nog een aantal jaren te mogen genieten van de radio.
Ik kan nu in ieder geval verder: volgende stap wordt Bluetooth. Maar da's een ander onderwerp.
En oja: de afstemplaat had ik achteraf even in een kluis moeten leggen, deze zijn dus ZEER gevoelig voor vocht. Ik had 'm (dacht ik) op veilige afstand liggen maar er zijn toch wat spetters op gekomen waardoor alles begon te bladderen, en dat is door 'm in de zon te leggen alleen maar erger geworden. Maar ik heb al een vervanger gevonden via Marktplaats.
Kortom, eind goed, al goed. En een hoop geleerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 apr 2021 22:11 #89773
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Helpt Dasty geel niet dat Dasty zwart
Die is sterker alleen opassen met laklagen
Zwaar akalisch product
Grt René
Die is sterker alleen opassen met laklagen
Zwaar akalisch product
Grt René
René Daemen
31 mrt 2021 22:28 - 31 mrt 2021 22:29 #89765
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Wellicht aan gedacht.
Maar heb je het inwendige, daar waar de componenten zitten van het chassis ook ontvet omdat de geur blijft?
Maar heb je het inwendige, daar waar de componenten zitten van het chassis ook ontvet omdat de geur blijft?
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 31 mrt 2021 22:29 door Bert Kn.
31 mrt 2021 19:05 - 31 mrt 2021 19:07 #89762
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
tja en als je het nog ruikt
Dan twijfel ik aan de onbegroeide of begroeide
Boven... LIP.?.Martin
huub
Dan twijfel ik aan de onbegroeide of begroeide
Boven... LIP.?.Martin
huub
Laatst bewerkt 31 mrt 2021 19:07 door Huub.
31 mrt 2021 18:47 #89761
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Dasty is ook ovenreiniger en zo'n beetje het beste wat er is.
Wat ook handig is, is lekker bezig zijn met een elektrische tandenborstel.
Daarna uiteraard de gebruikte borsteltjes niet meer voor jezelf gebruiken.
Een zeer krachtig straaltje is die van een flos-apparaatje met water.
Na met het nodige vocht bezig geweest te zijn, kan een föhn ook heel goed
werken om het chassis te drogen.
Veel succes.
Wat ook handig is, is lekker bezig zijn met een elektrische tandenborstel.
Daarna uiteraard de gebruikte borsteltjes niet meer voor jezelf gebruiken.
Een zeer krachtig straaltje is die van een flos-apparaatje met water.
Na met het nodige vocht bezig geweest te zijn, kan een föhn ook heel goed
werken om het chassis te drogen.
Veel succes.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
31 mrt 2021 11:40 #89760
door M_a_rtin
Beantwoord door M_a_rtin in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Hoi Hans,
net nog een bus ovenreiniger gevonden en niets te verliezen dus ik ga 'm zo in het schuim zetten. Het zal daarna wel even duren voordat ik er weer spanning op kan zetten.
Ik laat de afloop nog even weten hier.
net nog een bus ovenreiniger gevonden en niets te verliezen dus ik ga 'm zo in het schuim zetten. Het zal daarna wel even duren voordat ik er weer spanning op kan zetten.
Ik laat de afloop nog even weten hier.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes