Radio's van 1950 tot 1970
Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
30 mrt 2021 20:13 - 30 mrt 2021 20:17 #89756
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Dag Martin,
Voordat je hem sloopt kun je een laatste poging ondernemen met oven reiniger uit een spuitbus. Ik had een radio die van binnen bruin was van een vette nicotine aanslag. Ik heb het chassis bespoten met oven reinigingsschuim uit de spuitbus en een half uur laten inweken. Daarna het chassis met de douche sproeier met warm water voorzichtig schoongespoeld en op een warme dag zoals vandaag laten drogen. Het resultaat was een schoon en als nieuw blinkend chassis en na een paar dagen drogen speelde de radio ook nog eens goed. Dit is natuurlijk een laatste redmiddel voordat je de radio sloopt......
Hans
Voordat je hem sloopt kun je een laatste poging ondernemen met oven reiniger uit een spuitbus. Ik had een radio die van binnen bruin was van een vette nicotine aanslag. Ik heb het chassis bespoten met oven reinigingsschuim uit de spuitbus en een half uur laten inweken. Daarna het chassis met de douche sproeier met warm water voorzichtig schoongespoeld en op een warme dag zoals vandaag laten drogen. Het resultaat was een schoon en als nieuw blinkend chassis en na een paar dagen drogen speelde de radio ook nog eens goed. Dit is natuurlijk een laatste redmiddel voordat je de radio sloopt......
Hans
Laatst bewerkt 30 mrt 2021 20:17 door Johannes. Reden: spelfout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 mrt 2021 19:35 #89755
door M_a_rtin
Beantwoord door M_a_rtin in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Hoi Huub, ik dacht hetzelfde.
Heb vanmiddag alles ontvet wat ik maar kon ontvetten, maar er blijft na aanzetten een rare lucht ontstaan.
En anders maar op zoek naar een andere. Ik had wel e.e.a. getest voor ik 'm meenam maar de geur controleren stond niet op de checklist..
Heb vanmiddag alles ontvet wat ik maar kon ontvetten, maar er blijft na aanzetten een rare lucht ontstaan.
En anders maar op zoek naar een andere. Ik had wel e.e.a. getest voor ik 'm meenam maar de geur controleren stond niet op de checklist..
30 mrt 2021 14:55 - 30 mrt 2021 14:58 #89754
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
M_A_R_T_I_N ..parfum er over
met dat fles spuitje
succes
huub
met dat fles spuitje
succes
huub
Laatst bewerkt 30 mrt 2021 14:58 door Huub.
30 mrt 2021 14:45 #89753
door M_a_rtin
Beantwoord door M_a_rtin in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Dank René, ik ben weer druk aan het ontvetten. Droogt in ieder geval wel snel in de zon.
Vanavond eens kijken of de lucht verdwenen is . Anders wordt dit echt een onderdelenbak, of kan het chassis alsnog de vaatwasser in..
Vanavond eens kijken of de lucht verdwenen is . Anders wordt dit echt een onderdelenbak, of kan het chassis alsnog de vaatwasser in..
30 mrt 2021 10:17 #89752
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Chassis eruit halen en in de vaatwasser zetten .
Nee grapje buizen eruit halen een oude theedoek nemen en dasty gebruiken
Hiermee over het chassis wrijven
Buizen even heel voorzichtig met een vochtige doek afnemen
Pas op voor de letters
Trafo op 245 zetten in dien in huis boven de 235 volt uitkomt
Kan pieken naar 240 als er een moment minder belasting is op het lichtnet.
De Radio kan wel bij de frituur over hebben gestaan in de friet tent
Je kan dan bijna patat bakken in je radio. Ooit eens gezien.
Ga met dasty aan de gang pas op dat je pertina x voetje niet nat worden
Succes
René
Nee grapje buizen eruit halen een oude theedoek nemen en dasty gebruiken
Hiermee over het chassis wrijven
Buizen even heel voorzichtig met een vochtige doek afnemen
Pas op voor de letters
Trafo op 245 zetten in dien in huis boven de 235 volt uitkomt
Kan pieken naar 240 als er een moment minder belasting is op het lichtnet.
De Radio kan wel bij de frituur over hebben gestaan in de friet tent
Je kan dan bijna patat bakken in je radio. Ooit eens gezien.
Ga met dasty aan de gang pas op dat je pertina x voetje niet nat worden
Succes
René
René Daemen
30 mrt 2021 10:03 #89751
door M_a_rtin
Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A werd gestart door M_a_rtin
Beste buizenradiofanaten,
in een poging mijn (noodgedwongen) thuiswerkplek wat te verbeteren heb ik onlangs via Marktplaats een Philips B5X23A gekocht.
Ik ben niet echt verwend, dus het geluid dat er uit komt vind ik al 100x beter dan wat ik daarvoor had (transistor op batterijen..) maar naast het geluid komt er ook een lucht uit alsof deze radio 50 jaar langs dienst heeft gedaan in een frietzaak,
De binnenkant (chassis met name) is ook behoorlijk vettig. Ik heb het chassis er al uit gehad en met kwastjes/tandenborstel + spiritus e.e.a. zo schoon mogelijk gemaakt, maar (zo te ruiken) nog niet echt succesvol.
Zijn er kortom nog wat grovere maatregelen die ik kan nemen? Is het vooral de trafo die verdacht is? Of zijn dit van die momenten dat ik beter op zoek kan gaan naar een beter onderhouden model en deze als decoratie, oefenobject of dijkverzwaring inzetten?
Alvast bedankt!
in een poging mijn (noodgedwongen) thuiswerkplek wat te verbeteren heb ik onlangs via Marktplaats een Philips B5X23A gekocht.
Ik ben niet echt verwend, dus het geluid dat er uit komt vind ik al 100x beter dan wat ik daarvoor had (transistor op batterijen..) maar naast het geluid komt er ook een lucht uit alsof deze radio 50 jaar langs dienst heeft gedaan in een frietzaak,
De binnenkant (chassis met name) is ook behoorlijk vettig. Ik heb het chassis er al uit gehad en met kwastjes/tandenborstel + spiritus e.e.a. zo schoon mogelijk gemaakt, maar (zo te ruiken) nog niet echt succesvol.
Zijn er kortom nog wat grovere maatregelen die ik kan nemen? Is het vooral de trafo die verdacht is? Of zijn dit van die momenten dat ik beter op zoek kan gaan naar een beter onderhouden model en deze als decoratie, oefenobject of dijkverzwaring inzetten?
Alvast bedankt!