Radio's van 1950 tot 1970
Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
05 apr 2021 09:50 #89802
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Hele vieze radio's ga ik gewoon te lijf met contactreiniger. Het zijn dan vaak wel van die "loop of sloop" radio's. Bus contactspray van de baas (voornamelijk alcohol) erin leeg spuiten. Flink in de weer met de luchtspuit en meestal doen ze het gewoon weer na goed drogen. Daarna kan de verdere revisie beginnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 apr 2021 21:43 #89784
door M_a_rtin
Beantwoord door M_a_rtin in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Dank Peter, ik heb weer wat te doen deze paasdagen 
02 apr 2021 21:27 #89783
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
De koppelcondensatoren naar de EL84’ers zitten aan pen 6 en aan pen 1 van de ECC83, resp. C66 en C67. Zij zijn 10 nF (0,01 uF). Zijn dit beigekleurige condensatoren, dan kun je ze laten zitten.
C64 en C65 die ook aan pen 6 resp. pen 5 zitten geven vaak problemen, die kun je beter vervangen.
Deze zijn 150 pF, dat zijn keramische buiscondensatoren. Verder nog C76 en C77, deze zijn 2,2 nF. Neem hiervoor exemplaren van min. 1000 V. Deze zitten op de uitgangstransformatoren.
Kijk ook naar de schermroosterweerstanden van de ECH81 (pen 1), EF89 (pen
en EBF89 (pen 1). Zijn dit composiet weerstanden dan zijn ze meestal flink verlopen en moet je ze vervangen.
Groeten,
Peter
C64 en C65 die ook aan pen 6 resp. pen 5 zitten geven vaak problemen, die kun je beter vervangen.
Deze zijn 150 pF, dat zijn keramische buiscondensatoren. Verder nog C76 en C77, deze zijn 2,2 nF. Neem hiervoor exemplaren van min. 1000 V. Deze zitten op de uitgangstransformatoren.
Kijk ook naar de schermroosterweerstanden van de ECH81 (pen 1), EF89 (pen
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
02 apr 2021 20:09 #89782
door M_a_rtin
Beantwoord door M_a_rtin in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Peter en Frank hebben natuurlijk gelijk, hoe langer drogen hoe beter, maar ik had tot een paar dagen geleden het ook nooit in mijn hoofd gehaald om een radio onder de douche te zetten. Daarnaast was het ook niet echt een erfstuk. En had die het niet overleefd dan had ik een goede reden om op zoek te gaan naar een B5X42A 
Ik heb overigens wel alle plekken waar zich water op kon houden de compressor ook nog gebruikt (wel met beleid natuurlijk). Dit 2x gedaan tussen de droogbeurten door.
Voedingstrafo wordt trouwens niet warm. Maar...koppelcondensator? Waar kan ik die vinden.?
Ik heb overigens wel alle plekken waar zich water op kon houden de compressor ook nog gebruikt (wel met beleid natuurlijk). Dit 2x gedaan tussen de droogbeurten door.
Voedingstrafo wordt trouwens niet warm. Maar...koppelcondensator? Waar kan ik die vinden.?
02 apr 2021 14:19 #89781
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Ik zou de radio inderdaad eerst maar eens echt goed laten drogen voordat je hem weer aanzet. Het is nu goed gegaan, maar neem het zekere voor het onzekere.
Let even op de temperatuur van de voedingstrafo, misschien wordt die wel te heet en komt daar die lucht vandaan.
Heb je in elk geval de koppelcondensator vervangen? Als de eindbuis teveel stroom trekt door een lekke koppelcondensator kan de trafo te heet worden.
Groeten,
Peter
Let even op de temperatuur van de voedingstrafo, misschien wordt die wel te heet en komt daar die lucht vandaan.
Heb je in elk geval de koppelcondensator vervangen? Als de eindbuis teveel stroom trekt door een lekke koppelcondensator kan de trafo te heet worden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
02 apr 2021 14:00 #89780
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Mijn eerste buizenradio: Philips B5X23A
Ik zou de radio nooit na 2 dagen al hebben aangezet!
Als je bedenkt met wat voor middelen je bezig bent geweest en de trafo’s en misschien nog meer flink doordrenkt zijn met dit spul.
Ik zou zelf zoiets zeker nog een week bij de verwarming zetten zodat de trafo’s, buisvoeten en andere onderdelen de tijd krijgen om goed te drogen.
mvg Frank
Als je bedenkt met wat voor middelen je bezig bent geweest en de trafo’s en misschien nog meer flink doordrenkt zijn met dit spul.
Ik zou zelf zoiets zeker nog een week bij de verwarming zetten zodat de trafo’s, buisvoeten en andere onderdelen de tijd krijgen om goed te drogen.
mvg Frank