Radio's van 1950 tot 1970
Buiten CARAD ook nog de SBR radio’s uiteraard
13 dec 2020 11:16 #87468
door PE9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
12 dec 2020 19:43 #87466
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Buiten CARAD ook nog de SBR radio’s uiteraard
12 dec 2020 19:09 #87465
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Buiten CARAD ook nog de SBR radio’s uiteraard
Mooi! Alleen hoe zit het nou met die elco's? 8 µF is geen E12 waarde. Zou 6.8 of 10 µF verwachten...
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
12 dec 2020 16:06 #87456
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Buiten CARAD ook nog de SBR radio’s uiteraard
Komt helemaal goed François.
:thumbsup:
:thumbsup:
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
12 dec 2020 16:01 #87455
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Buiten CARAD ook nog de SBR radio’s uiteraard
Even een update.
1. Ik dacht dat ik 2 x 8μF in huis had maar het was de 2x 16μF en de 2x 32μF
Dus even een behuizing genomen van een defecte elco die op de originele plaatst past en er 2 x 8μF in gemonteerd.
2. De luidsprekerspoel, de bekrachtigingsspoel van de magneet en de UGT gecontroleerd. Alle 3 ok. Het luidsprekerchassis ontroest en gespoten en alles gemonteerd. De bekrachtiging gevoed met 90V= en een geluidsignaal met een signaalgenerator op de LS gezet. Van 150Hz tot ongeveer 9000Hz is het signaal goed hoorbaar. Hierna de luidsprekeruitgang van een radio aangesloten en het geluid was zeker acceptabel om niet te zeggen goed.
3. De laatste windingen van spoelen aan de netingang (L12 en L13) die als HF filtering dienen terug vastgemaakt en bij gebrek aan shellak gefixeerd met siliconen. De spoelen voorzien van een nieuw netsnoer en nieuwe draden voor naar het radiochassis te gaan.
Voorbereidingen zijn gedaan. Nu kan het radiochassis onder handen genomen worden.
De elco voorzien van een nieuwe inhoud.
De luidspreker met UGT.
De filterspoelen.
François
1. Ik dacht dat ik 2 x 8μF in huis had maar het was de 2x 16μF en de 2x 32μF
Dus even een behuizing genomen van een defecte elco die op de originele plaatst past en er 2 x 8μF in gemonteerd.
2. De luidsprekerspoel, de bekrachtigingsspoel van de magneet en de UGT gecontroleerd. Alle 3 ok. Het luidsprekerchassis ontroest en gespoten en alles gemonteerd. De bekrachtiging gevoed met 90V= en een geluidsignaal met een signaalgenerator op de LS gezet. Van 150Hz tot ongeveer 9000Hz is het signaal goed hoorbaar. Hierna de luidsprekeruitgang van een radio aangesloten en het geluid was zeker acceptabel om niet te zeggen goed.
3. De laatste windingen van spoelen aan de netingang (L12 en L13) die als HF filtering dienen terug vastgemaakt en bij gebrek aan shellak gefixeerd met siliconen. De spoelen voorzien van een nieuw netsnoer en nieuwe draden voor naar het radiochassis te gaan.
Voorbereidingen zijn gedaan. Nu kan het radiochassis onder handen genomen worden.
De elco voorzien van een nieuwe inhoud.
De luidspreker met UGT.
De filterspoelen.
François
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
08 dec 2020 07:29 #87320
door Francois129
Cees,
Voor een schemaboek SBR ben ik altijd te vinden.
Dat zou leuk zijn!
François
Voor een schemaboek SBR ben ik altijd te vinden.
Dat zou leuk zijn!
François