Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Buiten CARAD ook nog de SBR radio’s uiteraard

Meer
19 dec 2020 15:28 #87543 door Francois129
De volgende stap:
De radio aan het net aangesloten en via een variac en V - A meter op spanning gebracht.
Geen brom en dit voor een U-tje?
De voedingspanning gecontroleerd, de buizen gloeien allemaal en het schaallampje brandt. Een signaal op het rooster van de eindbuis gelegd en ja hoor, het signaal is te horen uit de luidspreker.
Het signaal aan de lamp ervoor gelegd. Niets!
Daarna een MF signaal gemoduleerd met 1kHz, niets.
De anode en schermroosterspanning is ok en de buis werkt niet. Kathodeweerstand nagekeken en ja hoor. ONEINDIG. Deze vervangen door de juiste waarde en deze buis kwam ook tot leven. Aangezien ik nog steeds geen antennesignaal binnenkreeg heb ik van de andere buizen ook de kathodeweerstand gecontroleerd en ook deze waren onderbroken.
Deze vervangen en geruis uit de luidspreker.
De MF kringen afgeregeld op 370kHz en de radio voorzien van een goede antenne en hij werkt weer op LG en MG.
Nu nog enkele versleten mechanische onderdelen aanpassen zodat de varco mooi meedraait met het asje, de varco nog eens onder handen nemen en de volumeregelaar kraakvrij maken en het chassis kan terug ingebouwd worden.
Als de kast klaar is plaats ik hier nog een foto.

De kathode weerstanden

MVG

François

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 dec 2020 11:10 - 16 dec 2020 11:12 #87500 door Francois129
Hallo,

So far so good. De voedingsschakeling is terug in orde, draden waarvan de isolatie hard geworden was en waardoor deze van de draadaders bloot lagen zijn vervangen. Alle elco’ s vervangen omdat deze, na meting, niet meer binnen de normale toleranties vielen. Omdat er dan op dat ogenblik voldoende plaats was toch ook de andere condensatoren gecontroleerd en waar nodig vervangen (allemaal dus).
Aan de voedingsschakeling was al eens gewerkt en deze was niet meer zoals op het schema aangesloten. Dit dan ook terug origineel gemaakt.
Een aantal weerstanden die ik moest los solderen op waarde gecontroleerd en deze waren nog goed.
De volgende stappen zijn dan ook de LS aansluiten, het chassis voorzien van buizen en zachtjes onder spanning brengen (130V) en verder testen.
Wordt vervolgd!

De gedemonteerde “onderdelen”

Het chassis

François
Laatst bewerkt 16 dec 2020 11:12 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
14 dec 2020 18:13 #87476 door Cees PA1DBA
@François,
Ten opzichte van een aanraakbaar chassis zou je Y1 moeten monteren.
Men beweert dat deze c's niet in sluiting kunnen geraken.
naar de aarde aansluiting heb je Y2 nodig.
je ratel c van 20 nf zou dan X1 moeten worden, zou je aan de hedendaagse "condensator"eisen willen voldoen.

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
14 dec 2020 17:17 #87475 door Francois129
Beste mensen,

De radio is opgebouwd rond een negatief die geïsoleerd is van het chassis.
De enige verbinding met het chassis is een condensator van 100000cm (100nF), 700V en het chassis.
Zoals alle condensatoren in de radio is deze ook niet meer ok (380nF). Ik twijfel een beetje of ik deze ga vervangen door een X2 of door een 100nF/630V/
(Zie schema)
Wat is jullie idee?

François

Meer
14 dec 2020 10:02 #87472 door Francois129
Cees,

Daar ben ik wel voor te vinden. Ik heb een aantal schemaboeken van Brans maar deze heb ik niet.
Graag verder via pm?

François

Meer
13 dec 2020 20:34 - 13 dec 2020 20:35 #87470 door Cees PA1DBA
@François,staat veel SBR in, boekje met Belgische toestellen , maar ook vooroorlogse NL en D.uitgegeven in Antwerp.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 13 dec 2020 20:35 door Cees PA1DBA.

Gemaakt door Kunena