Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips bx 290 u

Meer
15 okt 2020 01:15 #86050 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips bx 290 u

Ik denk dat er zat toestellen staan te wachten op een goede schaal alleen niet allemaal op hetzelfde moment.
Dat lijkt mij de grootste barrière.

Als ik de prijzen die je vraagt bekijk, dan lijkt het best veel.
Want dat is vaak meer dan het toestel wellicht kostte.

Frank,
Ik denk ook dat er nog zat van deze mooie kleine toestelletjes staan te wachten op een mooie goede schaal.
Het probleem bij de meeste ons Nederlanders bint zunig lijkt mij dat men vooral geen pijn in de portemonnee wil voelen en het er niet voor over hebben.
Nou zo een klein mooi toestelletje (kleine toestelletjes vind ik te gek) wil ik nog wel in mijn verzameling hebben en dan zou ik zeker voor een mooie schaal gaan.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman, RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 okt 2020 00:19 #86049 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips bx 290 u
Ik denk dat er zat toestellen staan te wachten op een goede schaal alleen niet allemaal op hetzelfde moment.
Dat lijkt mij de grootste barrière.

Als ik de prijzen die je vraagt bekijk, dan lijkt het best veel.
Want dat is vaak meer dan het toestel wellicht kostte.
Anderzijds geloof ik ook niet dat het echt goedkoper kan en is een radio het ook wel waard als je hem verder kompleet en netjes hebt, toch?

Ik zou voor een gele en een rode schaal willen gaan.
De oude schalen zien er verder heel uit maar kun je die ook opnieuw bedrukken?

Mvg Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Meer
14 okt 2020 22:58 - 14 okt 2020 23:15 #86048 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips bx 290 u
In het buitenland zoals bijb. Belgie, Italie, Spanje, Portugal, Denemarken...Daar
kennen 1 of meerdere personen BD&Co van het internet of hebben ze zelf ooit een keer iets besteld .
Op de club bijeenkomsten aldaar wordt over ons werk gepraat en meerdere mensen bekijken eens onze website.
Daarna volgen er vanzelf wel vragen zoals bijvb. :
Kunnen jullie ook achterwand Type NNN maken want binnen onze club zijn er 5 mensen die graag zo'n wand willen hebben. We gaan het nog even verder navragen binnen onze club want wellicht zijn er nog meer belangstellenden. "Pedro "heeft een originele achterwand en stelt die als voorbeeld beschikbaar. Die zouden we kunnen opsturen zodat u die kan namaken . Over geld wordt niet eens gesproken. Reuze blij dat ze zijn als ze hun spullen uiteindelijk ontvangen . Dat laten ze blijken middels bedankmails meestal met foto's .
Binnen de B&O verenging in Denemarken is er 1 iemand bij wie de overige leden tijdens hun bijeenkomsten, geheel vanzelf sprekend , ook even aangeven aan welke onderdelen gebrek is en ze graag nieuwe voor willen hebben. Dan wordt er gewoon een badge besteld . Ook daar hetzelfde : Over geld wordt niet eens gesproken.
(De prijzen kunnen op die manier makkelijk lager, dan in Nederland mogelijk is )

In het verleden waren er hier op de fora nog andere repromakers actief die zelfs beweerden dat het allemaal echt wel veel goedkoper kon dan bij BD&Co.
Ook die "prijs-stunters" kregen hier geen poot aan de grond en zijn allemaal noodgedwongen gestopt.

Vanuit de NVHR is er ook nooit echt daadwerkelijk ondersteuning geweest voor ons werk .
BD&Co werd binnen de NVHR niet veel meer dan " gedoogd".
Tijdens de ledenvergaderingen heeft de NVHR het bijvb. nooit voor ons opgenomen
tegenover de leden- klagers over vermeende commercie van repromakers.
De NVHR mocht zich niet met ""de vermeende commerciële activiteiten" van die repromakers inlaten.
Er stonden echter wel foto's van BD&Co producten in het clubblad ..foei dat vonden de leden niet o.k !
Toen had de nvhr ook kunnen zeggen: Stop met dat zeuren en zeiken , want wij zijn blij dat er iemand is die ons van nieuwe onderdelen kan ...en WIL voorzien...en dat zelfs voor prijzen waar niemand anders ze voor kán maken.

De NVHR liet ons daarin ook gewoon vallen als een baksteen .

Nou ja dan vraag ik mij af waarom de weefster en de polytoerder die wél 100% commercieel zijn (omdat dat nu eenmaal hun beroep is...) dan wel de hemel in geprezen mogen worden binnen de NVHR en als Sinterklazen worden binnengehaald.
(Dat de weefster en de polytoerder als Sinterklaas binnengehaald werden was ook een aanwinst voor de club en dus geheel terecht wat mij betreft . Laat dat vooral heel duidelijk wezen !)

Dat alles bij elkaar heeft ertoe geleid dat ik mij meer en meer op het buitenland ben gaan richten. Daar waarderen ze ons wel en dat is dan ook de enige motivatie geweest dat ik nog steeds dit werk als hobby doe.

Het is zo ontzettend jammer dat in Nederland iedereen die
--geen positie-- of ---aanzien heeft---- maar toch zijn nek uitsteekt ..nooit medewerking hoeft te verwachten maar vooral het tegendeel ervan zal ervaren.
De kudde volgt daarin gehoorzaam als koeien want de meerderheid zal toch zeker wel gelijk hebben ?

Handtekening
Laatst bewerkt 14 okt 2020 23:15 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
14 okt 2020 22:00 #86047 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips bx 290 u
Voor mij ook graag een witte :-)

Cees- pa1dba

Meer
14 okt 2020 20:16 #86044 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips bx 290 u
Ben, mocht het toch lukken om 25 belangstellenden te vinden, dan wil ik alvast intekenen voor een witte schaal voor de BX290.
Kan eventueel een oude, gave schaal opnieuw bedrukt worden?

Maar hoe is de situatie in landen om ons heen zoals Belgie en Duitsland en misschien ook wel Frankrijk? Daar zullen dit soort toestellen toch ook wel te vinden zijn? En dan moet het toch wel lukken om genoeg belangstellenden te vinden?

En ik snap ook niet waarom vaak zo moeilijk wordt gedaan over replica onderdelen. Een mooie radio met een slechte/lelijke schaal is toch geen gezicht?
Gek genoeg wordt er bijvoorbeeld bij jukeboxen of oldtimers nooit moeilijk over gedaan. Men heeft er kennelijk geen moeite mee om een old timer flink op te pimpen maar als je dat bij een radio doet, nou nou......

Ik heb er in elk geval geen probleem mee.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
14 okt 2020 20:09 #86043 door sander33
Beantwoord door sander33 in topic Philips bx 290 u
Hoi Ben, ik ben wel blij met de onderdelen die jij na maakt beter een na maak onderdeel
Dat je verder kunt dan een radio die jaren stof ligt te happen
Zou jij voor mij 2 schalen kunnen maken ? ik heb er 2 als voorbeeld deels nog leesbaar
Het probleem is dat de letters los laten
Mvg sander

Gemaakt door Kunena