Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

2x Vraagje: over Philips B4X61A

Meer
08 dec 2019 23:51 #80917 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Begrijp ik nu dat je totaal drie luidsprekers hebt aangesloten (1 in het toestel en 2 extra)? Dat is toch echt teveel van het goede, dan zit je aan ongeveer 270 Ω. Het zal best werken, maar ik denk niet dat Philips het zo bedoeld heeft.
En wat is “die bijzondere schakeling” dan? Via de plug kan je alleen luidsprekers parallel op die van de toestel luidspreker zetten.

En die misaanpassing geldt voor alle merken. Een buizeneindtrap geeft maar bij één enkele belasting (bijvoorbeeld 5 Ω) zijn maximale vermogen af. Als je parallel aan de toestel luidspreker van 5 Ω er eentje van 5 Ω parallel zet, heb je 2,5 Ω. Dan heb je echt een misaanpassing. Of de fabrikant heeft het zo gemaakt dat je bij één luidspreker extra wel de juiste aanpassing hebt. Maar dan klopt het weer niet bij de toestel luidspreker alleen.
Het is gewoon een algemeen verhaal, daar kun je niet omheen, ook al denk je daar anders over.

In feite moet je, als je een extra luidspreker gebruikt, de secundaire van de uitgangstrafo omschakelen. Bij jukebox versterkers gebeurde dat ook, ook omdat je over het volle uitgangsvermogen wilde beschikken.

Bij latere jukeboxen met transistor versterker is het vaak zo geschakeld dat bijvoorbeeld bij een 60 W. versterker de interne luidsprekers 30 W. toegevoerd krijgen zodat er 30 W. voor externe luidsprekers beschikbaar is.

Ik ga toch eens een keer bij een eindtrap meten hoe dat zit met de juiste aanpassing. Gelukkig zijn buizen vrij tolerant. En als je totale vermogen bijvoorbeeld de helft wordt bij verkeerde aanpassing, scheelt dat 3 dB in geluidsdruk. Dat is net waar te nemen.

Als ik die meting een keer gedaan heb, zal ik er wel een verhaaltje over maken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 dec 2019 23:04 #80913 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Hoi Ton.

Foto's vertellen meer in dit geval, denk ik.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
08 dec 2019 22:59 #80912 door Tcante
Beantwoord door Tcante in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Bedankt voor de reacties. Juist omdat ik twee TWK boxen met AD3800AM erin
Toepaste zag ik de bijzondere parallel schakeling, Ik geloof gewoon niet dat philips een mis aanpassing ontwerpt. De kwaliteit is uitstekend.

De genoemde boxen zijn minder goed qua gehoor in midden en hoog.
Beter klinken eenvoudige boxen met drie 400 Ohm speakers, waarvan een als tweeter. (Van ene Henk overgenomen).

Meer
08 dec 2019 14:13 #80894 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Het versterkergedeelte is, hoewel het een simpele radio is, identiek aan de duurdere modellen. Het loont best de moeite een betere luidspreker te gebruiken.
Wat ik echter vreemd vind, en dat is meer algemeen, is dat je in feite de aanpassing op de eindtrap verstoort als je een extra luidspreker aansluit. Op de achterkant staat bijvoorbeeld “800 Ω”, een extra luidspreker geeft samen met de interne luidspreker een totale impedantie van 400 Ω, terwijl de eindtrap voor 800 Ω bedoeld is. Toch een misaanpassing van 50 %! Maar dat is algemeen zo als je een extra luidspreker aansluit. Of de fabrikant moet daar rekening mee hebben gehouden.
Kennelijk komt het bij buizen eindtrappen niet zo nauw.

Het loont algemeen de moeite een luidspreker in een passende behuizing te gebruiken. Een radiokast is in feite akoestisch gezien een slechte behuizing met zijn gaten en kieren en allerlei dingen die kunnen mee rammelen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
08 dec 2019 13:53 #80892 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
2

Er zit een AD3700AM in.
Het is uiteraard altijd leuk om er een extra luidspreker op aan te sluiten, zeker
als deze ook nog eens in een goede kast zit. Ik heb op een dergelijke eenvoudige
radio uit de onderklasse zelfs wel eens een baskast gehangen. Heb je ook meteen
een veel betere laag weergave. De luidspreker in een dergelijke radio is nu eenmaal
op zijn onvoordeligst. Dus qua losse luidspreker in een goede kast geeft al gauw een
veel betere weergave.
Ik heb al jaren op een bi-ampli radio (BX653A/19) een extra luidspreker aangesloten.
Bevalt me prima en is gewoon lol, vooral met een hoger volume. Overigens is een 653
qua radio uiteraard eentje met een van zich zelf al uitstekende weergave, dus de extra
luidspreker geeft alleen een wat breder beeld. Bij jouw radio zal het zeker verbeteren.
Wel opletten dat de luidsprekers in fase staan.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
08 dec 2019 10:42 - 08 dec 2019 10:43 #80877 door Tcante
Vraag 1: Deze radio staat te spelen op FM wel met een o.a. nieuwe EM80.
Wil iemand FM afregelen? Ik breng en haal, als ik maar aanwezig
mag zijn tijdens werkzaamheden. Uiteraard tegen vergoeding.

Vraag 2: het eindtrapje is ieder welbekend, ik vind het bijzonder met de extra
LS stekker. Dat twee 800 ohm luidsprekers goed geluid geven zonder elkaar te
beinvloeden, merkbaar. Ik ben benieuwd.

Mvg

Ton Canté
Laatst bewerkt 08 dec 2019 10:43 door Tcante.

Gemaakt door Kunena