Radio's van 1950 tot 1970
2x Vraagje: over Philips B4X61A
23 dec 2019 21:23 #81168
door Tcante
Beantwoord door Tcante in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Bedankt voor de leuke uitgebreide reactie, mijn bestaande kasten zijn aan achterzijde en bovenzijde gedeeltelijk open. Bedankt,
Met vriendelijke groeten.
Met vriendelijke groeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 dec 2019 10:46 - 10 dec 2019 11:06 #80934
door RR1957
Overigens raad ik je aan om over die AD3500BM (en misschien -apart- ook over de AD3700BM) een dempend kapje te plaatsen. Die juiste kastbouw deed Philips bij de (betere) Nederlandse full-range luidsprekerkasten ook. De lage-tonen speaker slaat behoorlijk uit voor zijn doen en dat beïnvloed de hoge tonen speaker behoorlijk. Deze drie speakers horen bij een juiste kastbouw beslist niet bij elkaar in één ruimte! Feitelijk is dit zo nadelig nu dat een enkele full range speaker in een kast (zoals ik een
Grundig zuiltje gebruik op mijn BX653A) een betere weergave resultaat geeft, samen met de radio zelf.
Vervolgens deze luidspreker aansluiten op een goed gereviseerde B6X... of B7X... radio en je weet
niet wat je hoort.
Hier een voorbeeld van Philips.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Tcante schreef : De betere in mijn gehoor klinkende box bestaat uit een AD3800AM via
een 100K ctje naar twee in serie geschakelde luidsprekers AD3500BM en AD3700BM. Zie foto’s.
Overigens raad ik je aan om over die AD3500BM (en misschien -apart- ook over de AD3700BM) een dempend kapje te plaatsen. Die juiste kastbouw deed Philips bij de (betere) Nederlandse full-range luidsprekerkasten ook. De lage-tonen speaker slaat behoorlijk uit voor zijn doen en dat beïnvloed de hoge tonen speaker behoorlijk. Deze drie speakers horen bij een juiste kastbouw beslist niet bij elkaar in één ruimte! Feitelijk is dit zo nadelig nu dat een enkele full range speaker in een kast (zoals ik een
Grundig zuiltje gebruik op mijn BX653A) een betere weergave resultaat geeft, samen met de radio zelf.
Vervolgens deze luidspreker aansluiten op een goed gereviseerde B6X... of B7X... radio en je weet
niet wat je hoort.
Hier een voorbeeld van Philips.
Laatst bewerkt 10 dec 2019 11:06 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thijs
09 dec 2019 17:25 #80928
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Dag Ton,
Leuk deze radio hier weer eens langs te zien komen.
Voor mij een favoriet daar ik er jeugdherinneringen aan heb.
Ben er mee opgegroeid.
Dat de radio door Philips in het lagere (4) segment werd geplaatst zal naast de enkele AD3700AM luidspreker ook te maken hebben met de minder luxueuze bakeliet behuizing.
Het chassis zeker niet, dat is minstens een 5 waard.
Persoonlijk vind ik de bakeliet behuizing en de vormgeving daarvan erg mooi.
Mooier dan menig luxe houten behuizing maar dat is persoonlijk.
Zoals Frank al schreef bij zware bassen krijgt de AD700AM speaker het zwaar.
Dat is ook wat ik ervaar maar als je de bas wat tempert klinkt hij ondanks dat er maar een kleine luidspreker inzit voor mij meer dan prima.
De behoefte er een extra LS of LS combi aan te hangen heb ik niet, maar ga ik misschien nog wel eens uitproberen.
Leuk deze radio hier weer eens langs te zien komen.
Voor mij een favoriet daar ik er jeugdherinneringen aan heb.
Ben er mee opgegroeid.
Dat de radio door Philips in het lagere (4) segment werd geplaatst zal naast de enkele AD3700AM luidspreker ook te maken hebben met de minder luxueuze bakeliet behuizing.
Het chassis zeker niet, dat is minstens een 5 waard.
Persoonlijk vind ik de bakeliet behuizing en de vormgeving daarvan erg mooi.
Mooier dan menig luxe houten behuizing maar dat is persoonlijk.
Zoals Frank al schreef bij zware bassen krijgt de AD700AM speaker het zwaar.
Dat is ook wat ik ervaar maar als je de bas wat tempert klinkt hij ondanks dat er maar een kleine luidspreker inzit voor mij meer dan prima.
De behoefte er een extra LS of LS combi aan te hangen heb ik niet, maar ga ik misschien nog wel eens uitproberen.
Mvg.
Bert
09 dec 2019 11:24 - 09 dec 2019 11:25 #80926
door Franc
Beantwoord door Franc in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Zeker is een misaanpassing bij een buizenversterker goed te horen.
Zelfs zeker meerdere keren meegemaakt dat het totale geluidsvolume terugliep bij
aansluiting van een extra speaker.
Een heel tolerante versterker is de AG9000.
Die laat echt heel veel toe!
Speakers van 2 Ohm op de 7 Ohm tap doen het gewoon goed!
Zelfs eentje van 8 Ohm op de 500 Ohm aansluiting gaat met laag volume zonder dat de boel vervormt en die speaker klapt heus niet kapot wat ik wel eens hoor.
Dat laatste alleen om te proberen, heeft verder ook weinig zin en geeft onnodig hoge belasting voor de eindbuizen.
Geeft wel een grove indicatie wat een versterker kan.
Dit is dan ook een kathodegkoppelde Cyrclotron versterker met heel lage uitgangsweerstand.
Een ideale versterker om bronnen en speakers te testen.
Heb hem zelfs als voorversterker gebruikt om even snel een andere (eind)versterker te testen.
Even het speakersignaaltje op achtergrondsterkte pikken en je hebt een normale signaalsterkte.
Werkt in dit geval redelijk goed met niet al te veel ruis.
Bij normale balansversterkers hoor je naast het vermogen ook vaak het frequentiebereik flink inkrimpen bij te laagohmige belasting van de Ls uitgang.
Groet Frank
Zelfs zeker meerdere keren meegemaakt dat het totale geluidsvolume terugliep bij
aansluiting van een extra speaker.
Een heel tolerante versterker is de AG9000.
Die laat echt heel veel toe!
Speakers van 2 Ohm op de 7 Ohm tap doen het gewoon goed!
Zelfs eentje van 8 Ohm op de 500 Ohm aansluiting gaat met laag volume zonder dat de boel vervormt en die speaker klapt heus niet kapot wat ik wel eens hoor.
Dat laatste alleen om te proberen, heeft verder ook weinig zin en geeft onnodig hoge belasting voor de eindbuizen.
Geeft wel een grove indicatie wat een versterker kan.
Dit is dan ook een kathodegkoppelde Cyrclotron versterker met heel lage uitgangsweerstand.
Een ideale versterker om bronnen en speakers te testen.
Heb hem zelfs als voorversterker gebruikt om even snel een andere (eind)versterker te testen.
Even het speakersignaaltje op achtergrondsterkte pikken en je hebt een normale signaalsterkte.
Werkt in dit geval redelijk goed met niet al te veel ruis.
Bij normale balansversterkers hoor je naast het vermogen ook vaak het frequentiebereik flink inkrimpen bij te laagohmige belasting van de Ls uitgang.
Groet Frank
Laatst bewerkt 09 dec 2019 11:25 door Franc.
09 dec 2019 10:47 #80925
door Tcante
Beantwoord door Tcante in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Ja inderdaad
09 dec 2019 10:45 - 09 dec 2019 11:11 #80924
door RR1957
Leuke luidspreker. Zo te zien een Duitse van Philips.
Je bedoeld toch deze radio met bakelieten kast?
Je luidspreker op een radio van hogere rang (B7X, B8X) zou wellicht nog betere weergave kunnen geven.
Maar ja, het was toen ook al "alle waar naar zijn geld".
Beantwoord door RR1957 in topic 2x Vraagje: over Philips B4X61A
Tcante schreef : De betere in mijn gehoor klinkende box bestaat uit een AD3800AM via
een 100K ctje naar twee in serie geschakelde luidsprekers AD3500BM en AD3700BM. Zie foto’s.
Leuke luidspreker. Zo te zien een Duitse van Philips.
Je bedoeld toch deze radio met bakelieten kast?
Je luidspreker op een radio van hogere rang (B7X, B8X) zou wellicht nog betere weergave kunnen geven.
Maar ja, het was toen ook al "alle waar naar zijn geld".
Laatst bewerkt 09 dec 2019 11:11 door RR1957.