Radio's van 1950 tot 1970
Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Minder
Meer
01 sep 2019 17:55 #79416
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Bert
Pertinax is een soort karton wat tussen de lagen vocht vasthoud en niet gelakt is al de bovenkant waar het buisje opstaat.
Ik ben meer voor van vervangen door keramisch ben je voor jaren van af
Heb al eens een buis dwars door de pertinax voet gedrukt
Het is een rot werkje vervangen buisvoet maar dan heb je ook wat.
Sommige zien WD 40 als contactspray om dat het ook in de gebruiks aanwijzing staat maar dan ben je helemaal in de aap gelogeerd
Een keramische kost nog geen 2€ bij baco IJmuiden .
Pertinax is een soort karton wat tussen de lagen vocht vasthoud en niet gelakt is al de bovenkant waar het buisje opstaat.
Ik ben meer voor van vervangen door keramisch ben je voor jaren van af
Heb al eens een buis dwars door de pertinax voet gedrukt
Het is een rot werkje vervangen buisvoet maar dan heb je ook wat.
Sommige zien WD 40 als contactspray om dat het ook in de gebruiks aanwijzing staat maar dan ben je helemaal in de aap gelogeerd
Een keramische kost nog geen 2€ bij baco IJmuiden .
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 sep 2019 17:40 #79415
door Bert Kn
René
Daar ben ik het niet helemaal eens mee.
Als je na behandelen met cotact reiniger of Tuner 600 spray met een injectie spuit zonder naald er behoorlijk wat alcohol doorheen jaagt en het goed laat drogen, desnoods de fohn er even op is er niets aan de hand.
Wel een krant er onder leggen dan anders heb je een vieze dropwater vlek te pakken.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Beslist geen contacktspray in buisvoetjes doen zeker niet die pertinax voeten
Het laat een substantie achter wat ook kruipstromen kan veroorzaken en door vet en vonkjes ook erg kan verbranden brandbaar.
René
Daar ben ik het niet helemaal eens mee.
Als je na behandelen met cotact reiniger of Tuner 600 spray met een injectie spuit zonder naald er behoorlijk wat alcohol doorheen jaagt en het goed laat drogen, desnoods de fohn er even op is er niets aan de hand.
Wel een krant er onder leggen dan anders heb je een vieze dropwater vlek te pakken.
Mvg.
Bert
01 sep 2019 17:06 #79414
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Het maar domweg vervangen van veel onderdelen leidt zelden tot het oplossen van de klacht. Meestal blijft de klacht er gewoon inzitten en moet je alsnog aan de bak.
We praten hier over een toestel waar voor het grootste deel goede weerstanden en mosterd C’s in zitten. Hier en daar zal er nog wel een composiet weerstand inzitten, maar die zitten op plaatsen waar ze weinig kwaad aanrichten.
Waar je op letten moet: Bij de uitgangstrafo’s zitten twee zwarte teercondensatoren, die moet je vervangen. Bij de voedingstrafo zit een zwarte condensator, de ratelcondensator. Die moet er beslist uit, die slaat op een kwaad moment door en dan gaat de voedingstrafo eraan.
De buisvoeten van de eindbuizen moet je vervangen als die zwart geworden zijn, geldt ook voor de buisvoet van de EZ80 of EZ81.
Het toetsenblok kan ook nog vuile contacten hebben, moet je doorspoelen met Tuner 600. Geen andere contactspray!
Tik ook eens met de achterkant van een geïsoleerde schroevendraaier tegen de buizen (vasthouden bij de top).
Zo moet de storing boven water komen.
Nogmaals: Niet zomaar in het wildeweg onderdelen vervangen.
Groeten,
Peter
We praten hier over een toestel waar voor het grootste deel goede weerstanden en mosterd C’s in zitten. Hier en daar zal er nog wel een composiet weerstand inzitten, maar die zitten op plaatsen waar ze weinig kwaad aanrichten.
Waar je op letten moet: Bij de uitgangstrafo’s zitten twee zwarte teercondensatoren, die moet je vervangen. Bij de voedingstrafo zit een zwarte condensator, de ratelcondensator. Die moet er beslist uit, die slaat op een kwaad moment door en dan gaat de voedingstrafo eraan.
De buisvoeten van de eindbuizen moet je vervangen als die zwart geworden zijn, geldt ook voor de buisvoet van de EZ80 of EZ81.
Het toetsenblok kan ook nog vuile contacten hebben, moet je doorspoelen met Tuner 600. Geen andere contactspray!
Tik ook eens met de achterkant van een geïsoleerde schroevendraaier tegen de buizen (vasthouden bij de top).
Zo moet de storing boven water komen.
Nogmaals: Niet zomaar in het wildeweg onderdelen vervangen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
01 sep 2019 15:59 #79413
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Arjan,
Het laat een substantie achter wat ook kruipstromen kan veroorzaken en door vet en vonkjes ook erg kan verbranden brandbaar.
De enige remedie is die oertinax voeten eruit halen en keramische voeten aanbrengen nieuwe buizen er in weerstanden en condensatoren ook vervangen
Mits nog geen mosterd uitvoering is.
Je bent dan voorgoed van het probleem af
De enige remedie is die oertinax voeten eruit halen en keramische voeten aanbrengen nieuwe buizen er in weerstanden en condensatoren ook vervangen
Mits nog geen mosterd uitvoering is.
Je bent dan voorgoed van het probleem af
René Daemen
01 sep 2019 13:54 - 01 sep 2019 13:54 #79410
door Arjan202
Beantwoord door Arjan202 in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Wat je ook kunt doen is de buizen even 'draaien' in de voeten:
Zet de radio aan en laat hem warm worden.
Leg dan je vinger op het puntje van een buis, duw hem een beetje naar één kant en maak een klein rondje met het puntje. Zo bewegen alle pennetjes even op en neer in de voet.
Als het geluid verandert, inderdaad even de tips van de andere mensen volgen: pootjes licht opschuren, of de voet vervangen. Contactspray (voor potmeters) en contactolie kunnen ook wonderen doen.
Bij de EL84 eindbuizen willen de geperste papieren voetjes inderdaad wel eens verkolen.
Omdat het komt en gaat, zal het waarschijnlijk niet een versleten buis zijn.
Als het blijft met al deze tips vrees ik dat je moet kijken naar andere onderdelen. Een slechte schermweerstand, of condensatoren die op overlijden staan, maar dan kijk je naar een wat ingewikkeldere reparatie, ik zou hem dan meenemen naar een beurs en daar iemand vragen.
Zet de radio aan en laat hem warm worden.
Leg dan je vinger op het puntje van een buis, duw hem een beetje naar één kant en maak een klein rondje met het puntje. Zo bewegen alle pennetjes even op en neer in de voet.
Als het geluid verandert, inderdaad even de tips van de andere mensen volgen: pootjes licht opschuren, of de voet vervangen. Contactspray (voor potmeters) en contactolie kunnen ook wonderen doen.
Bij de EL84 eindbuizen willen de geperste papieren voetjes inderdaad wel eens verkolen.
Omdat het komt en gaat, zal het waarschijnlijk niet een versleten buis zijn.
Als het blijft met al deze tips vrees ik dat je moet kijken naar andere onderdelen. Een slechte schermweerstand, of condensatoren die op overlijden staan, maar dan kijk je naar een wat ingewikkeldere reparatie, ik zou hem dan meenemen naar een beurs en daar iemand vragen.
Laatst bewerkt 01 sep 2019 13:54 door Arjan202.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
01 sep 2019 10:49 #79402
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
@Hans,
Gilt hij uit 1 of uit beide luidsprekers ?
indien 1 zou je beide EL84 buizen van plek kunnen laten ruilen, en kijken of het probleem zich naar de andere speaker verplaatst.
Heb in het verleden 2 keer meegemaakt dat een EL84 na een poosje gaat oscilleren.
(op vol vermogen gillen)
Buizen koop ik hier : www.tonefactory.nl/catalogsearch/result/?q=6bq5
Bij een radio die frequent gebruikt wordt kan het geen kwaad die eindbuizen een keer te vervangen.
Verder onderzoeken of de hardpapieren buisvoetjes van de eindbuizen niet verkoold zijn,zo nodig vervangen.
Succes!
Gilt hij uit 1 of uit beide luidsprekers ?
indien 1 zou je beide EL84 buizen van plek kunnen laten ruilen, en kijken of het probleem zich naar de andere speaker verplaatst.
Heb in het verleden 2 keer meegemaakt dat een EL84 na een poosje gaat oscilleren.
(op vol vermogen gillen)
Buizen koop ik hier : www.tonefactory.nl/catalogsearch/result/?q=6bq5
Bij een radio die frequent gebruikt wordt kan het geen kwaad die eindbuizen een keer te vervangen.
Verder onderzoeken of de hardpapieren buisvoetjes van de eindbuizen niet verkoold zijn,zo nodig vervangen.
Succes!
Cees- pa1dba