Radio's van 1950 tot 1970
Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
01 sep 2019 20:54 #79431
door Amihansje
Beantwoord door Amihansje in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Fijn dat er al zoveel reacties zijn!
Er zijn er zeker bij die ik zelf kan gaan uitvoeren.
Heel veel dank allemaal.
Er zijn er zeker bij die ik zelf kan gaan uitvoeren.
Heel veel dank allemaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 sep 2019 19:59 #79427
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Sluit eens een grammofoon oid aan. Dan weet je of het probleem in in het HF- of LF- gedeelte zit.
01 sep 2019 19:06 #79424
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Ja dat vind ik ook niet gelijk alles vervangen
tik ook eens op de dikken voedings weerstanden
mischien zit zo,n kopje los ..
huub
tik ook eens op de dikken voedings weerstanden
mischien zit zo,n kopje los ..
huub
01 sep 2019 18:31 #79420
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Er zijn ook speciale raggertjes te koop (lijken op pijpraggers) die je door de contacten kunt trekken. Heb ik al meerdere malen succes mee gehad.
Maar ga zoals gezegd eerst maar eens zoeken naar een los contact o.i.d.
Als het toestel aan staat, rammel dan eens wat aan de toetsen. Als bijvoorbeeld de F.M. toets ingedrukt staat, dan mag er geen gekraak o.i.d. hoorbaar zijn als je de toets iets verder indrukt. Ook het licht indrukken van één van de andere toetsen mag geen gekraak geven.
Schakel je een ander golfbereik in en schakel je dan weer terug, dan moet dat niet met een hoop gekraak gepaard gaan.
Doe dit ook eens als het geluid min of meer wegvalt. Komt het geluid dan terug, moet het toetsenblok gereinigd worden.
Rommel ook eens wat met de volumeknop. Ook dan mag er niets gaan kraken o.i.d.
Kijk eens naar het afstemoog. Slaat die minder uit bij wegvallen van het geluid?
Valt er maar één luidspreker min of meer weg?
Dit zijn allemaal dingen die je kunt controleren. Gericht zoeken geeft meer en beter resultaat dan domweg maar onderdelen vervangen.
Maar als je toestel dagelijks gebruikt, verdient het toch wel aanbeveling de voeten van de EL84’s te vervangen.
Groeten,
Peter
Maar ga zoals gezegd eerst maar eens zoeken naar een los contact o.i.d.
Als het toestel aan staat, rammel dan eens wat aan de toetsen. Als bijvoorbeeld de F.M. toets ingedrukt staat, dan mag er geen gekraak o.i.d. hoorbaar zijn als je de toets iets verder indrukt. Ook het licht indrukken van één van de andere toetsen mag geen gekraak geven.
Schakel je een ander golfbereik in en schakel je dan weer terug, dan moet dat niet met een hoop gekraak gepaard gaan.
Doe dit ook eens als het geluid min of meer wegvalt. Komt het geluid dan terug, moet het toetsenblok gereinigd worden.
Rommel ook eens wat met de volumeknop. Ook dan mag er niets gaan kraken o.i.d.
Kijk eens naar het afstemoog. Slaat die minder uit bij wegvallen van het geluid?
Valt er maar één luidspreker min of meer weg?
Dit zijn allemaal dingen die je kunt controleren. Gericht zoeken geeft meer en beter resultaat dan domweg maar onderdelen vervangen.
Maar als je toestel dagelijks gebruikt, verdient het toch wel aanbeveling de voeten van de EL84’s te vervangen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
01 sep 2019 18:28 #79419
door Wilm
Beantwoord door Wilm in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Dit verschijnsel lijkt mij een slechte elco in de voeding , de 50uf 2x of en 8 uf. Eenvoudig te controleren.
01 sep 2019 18:22 #79417
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Ben ik wel met je eens René dat het vervangen door keramische buisvoeten een betere optie is.
Bij de AG9014/9015/9018 versterkers heb ik vaak van doen gehad met storende buisvoeten met name die van de ECC83’s in de eindversterker en vooral als je er aan gesoldeerd had om verlopen weerstanden te vervangen.
Na ze behandeld te hebben zoals omschreven was dat opgelost.
Mijn AG9015 gebruik ik al jaren en heeft sindsdien geen problemen meer gegeven.
Bij de AG9014/9015/9018 versterkers heb ik vaak van doen gehad met storende buisvoeten met name die van de ECC83’s in de eindversterker en vooral als je er aan gesoldeerd had om verlopen weerstanden te vervangen.
Na ze behandeld te hebben zoals omschreven was dat opgelost.
Mijn AG9015 gebruik ik al jaren en heeft sindsdien geen problemen meer gegeven.
Mvg.
Bert