Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Geluid vaak zachter. Buisprobleem?

Meer
31 aug 2019 21:45 - 31 aug 2019 21:47 #79394 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
je kan eerst de buis pennen schoon maken
met een fijn stukje schuur papier
tik eens met de finger of potlood tegen buizen op
dan zal je het mischien opmerken welken buis het is
toch is het beter je meer in te verdiepen zo als
condensatoren vernieuwen die kunnen ook de slecht zijn
en aflekken van stromen .wat kunnen meten is weten .
en schema,s lezen ,
huub
Laatst bewerkt 31 aug 2019 21:47 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 aug 2019 21:43 #79393 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Geluid vaak zachter. Buisprobleem?
Geloof niet dat het aan een buis ligt. Maar het kan vanalles zijn: rotte potmeter, schakelaars, buisvoeten, elco's... Geen makkie in ieder geval. Je kan in Driebergen de 14e proberen een mooie vervanger te scoren of bij een reparatiedag langskomen. Of die twee radio's veel verschillen weet ik niet.

Tjerk, 9ZZ

Meer
31 aug 2019 21:03 #79385 door Amihansje
Sinds zo’n 15 jaar heb ik een Philips B6X04A radio (die mijn ouders vroeger ook hadden) met prachtig geluid die ik vrijwel dagelijks uren lang aan heb staan. Sinds een jaar begint ‘ie af en toe te gillen maar met het beroemde klapje op de kast gaat ‘ie weer een tijdje goed. Dat is nu al een paar maanden over.

Sinds een paar weken duurt het zeker 5 minuten voordat er geluid komt en wordt het volume soms langzaam steeds zachter maar valt niet helemaal weg. Het klapje op de kast werkt niet. Na een minuut of 10 is het geluid weer normaal.

De vraag: kan dat aan een buis liggen? Zo ja welke en waar te koop voor welk bedrag ongeveer?

Mijn kennis bestaat uit het vervangen van buizen, nieuwe draadjes trekken voor de schaalverdeling, het bereik van de FM veranderen zodat je ook de politiezender kon ontvangen, een schaalverdelingslampje vervangen, de knoppen smeren. Doormeten en solderen is niet mijn ding en dus zal voor deze vraag de oplossing vrij simpel moeten zijn: het vervangen van een buis! Mocht het meer worden ga ik op zoek naar een donorradio of een andere die ik ook erg mooi vindt: de Philips B5X74A. Is daar het geluid veel anders van dan die ik nu heb?

Gemaakt door Kunena