Radio's van 1950 tot 1970
Aansluiting uitgangstrafo BX580A
03 jun 2018 16:05 #72614
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Aansluiting uitgangstrafo BX580A
Tjerk, dat begrijp ik niet.
Waar zit de fout dan in de tekening? Als een zijde van R14/15 aan de nul zou liggen, dan ligt het punt S48/S49 van de uitgangstrafo dat oo, middel in de wikkelingenreeks waar de luidspreker op zit. De luidspreker aan 1 zijde sowieso al aan de nul en punt S50/S55 ook.
Ter volledigheid nog even het schema bijgesloten.
Waar zit de fout dan in de tekening? Als een zijde van R14/15 aan de nul zou liggen, dan ligt het punt S48/S49 van de uitgangstrafo dat oo, middel in de wikkelingenreeks waar de luidspreker op zit. De luidspreker aan 1 zijde sowieso al aan de nul en punt S50/S55 ook.
Ter volledigheid nog even het schema bijgesloten.
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jun 2018 11:04 #72613
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Aansluiting uitgangstrafo BX580A
Is : Geel Grijs Blauw/Rood Grijs/Blauw
Je hebt Geel en grijs op zelfde punt aangesloten,
Dan mis ik van meest rechter punt de blauwe draad naar meest rechter potmeter.
Kan ook via de draadsteun lopen , maar die draad zie ik daar ook niet lopen.
Bekijk nogmaals ook foto's op internet bv.
EN nog een keer via schema de bedrading controleren en afstrepen met pen in schema dat die verbindingen er echt zijn.
Je hebt Geel en grijs op zelfde punt aangesloten,
Dan mis ik van meest rechter punt de blauwe draad naar meest rechter potmeter.
Kan ook via de draadsteun lopen , maar die draad zie ik daar ook niet lopen.
Bekijk nogmaals ook foto's op internet bv.
EN nog een keer via schema de bedrading controleren en afstrepen met pen in schema dat die verbindingen er echt zijn.
03 jun 2018 08:11 #72611
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aansluiting uitgangstrafo BX580A
Meet ook eens de volumepotmeter R14/15. Als-ie op nul staat moet de loper aan massa liggen. In het schema is die aansluiting niet goed getekend (loopt direct door naar de kathode van de EM4).
Tjerk, 9ZZ
02 jun 2018 23:26 #72610
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Aansluiting uitgangstrafo BX580A
Hallo Jalders,
Ja ik heb 'm doorgemeten, is prima.
In de documentatie staat hoe hij intern in elkaar steekt, maar ik meet op de primaire al een verschil in pinning, dus van de secundaire vraag ik me af ok de aansluitingen ook anders zitten dan verwacht. Helaas zijn alle windingen < 1 ohm, dus de pinning is nauwelijks meetbaar....
Ja ik heb 'm doorgemeten, is prima.
In de documentatie staat hoe hij intern in elkaar steekt, maar ik meet op de primaire al een verschil in pinning, dus van de secundaire vraag ik me af ok de aansluitingen ook anders zitten dan verwacht. Helaas zijn alle windingen < 1 ohm, dus de pinning is nauwelijks meetbaar....
Marco
02 jun 2018 21:59 #72609
door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Aansluiting uitgangstrafo BX580A
Misschien een overbodige vraag, maar heb je die trafo eerst doorgemeten voordat je hem monteerde?
Ik heb het schema niet voorhanden maar denk dat de secundaire kant van de trafo ook wordt gebruikt voor de tegenkoppeling. Misschien is met die tap iets niet in orde.
Ik heb het schema niet voorhanden maar denk dat de secundaire kant van de trafo ook wordt gebruikt voor de tegenkoppeling. Misschien is met die tap iets niet in orde.
02 jun 2018 21:00 - 02 jun 2018 21:02 #72606
door marcola64
Marco
Aansluiting uitgangstrafo BX580A werd gestart door marcola64
Beste allemaal,
Ik heb een uitgangstrafo van en BX580A vervangen. De radio had deze trafo niet meer, is waarschijnlijk ooit geplunderd.
Ik heb naar mijn weten de trafo juist ingebouwd en aangesloten, echter bij gebruik van de radio gedraagt de volumeregeling zich zeer merkwaardig (kan niet naar 0, op hoogste volume komt er opeens een boel bas bij).
Nu kan ik natuurlijk een aansluitfout gemaakt hebben, maar ik zie niet waar. Is er iemand die ook zo'n radio heeft een een foto van de trafo-aansluitingen kan maken, door het inspectieluik? (trafo zit onderaan gemonteerd). Ik voeg een foto van mijn aansluiting bij.
Alvast heel veel dank!
Groetjes, Marco.
Ik heb een uitgangstrafo van en BX580A vervangen. De radio had deze trafo niet meer, is waarschijnlijk ooit geplunderd.
Ik heb naar mijn weten de trafo juist ingebouwd en aangesloten, echter bij gebruik van de radio gedraagt de volumeregeling zich zeer merkwaardig (kan niet naar 0, op hoogste volume komt er opeens een boel bas bij).
Nu kan ik natuurlijk een aansluitfout gemaakt hebben, maar ik zie niet waar. Is er iemand die ook zo'n radio heeft een een foto van de trafo-aansluitingen kan maken, door het inspectieluik? (trafo zit onderaan gemonteerd). Ik voeg een foto van mijn aansluiting bij.
Alvast heel veel dank!
Groetjes, Marco.
Marco
Laatst bewerkt 02 jun 2018 21:02 door marcola64.