Radio's van 1950 tot 1970
Philips B5X14A Aansluitingen
Minder
Meer
04 feb 2018 15:18 #70774
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Philips B5X14A Aansluitingen
Hallo Maarten,
Welkom in onze buizenradioclub!
Als FM antenne een eenvoudige draad van ongeveer 70cm lang in één van de twee bovenste FM antennecontacten aanbrengen( liefst via een bananestekker).De draad gewoon verticaal laten hangen. Ver van alle metaal (meubel, radiatoren etc). Afhankelijk van waar je woont kun je vrijwel veel zenders ontvangen.
een CD speler kun je direct schakelen in de magnetofoonstekker.
Wil je een extraluidspreker, dan VOORAL NIET ! een 4 of 8 ohm standaard luidspreker, het moet een 800 ohm zijn (niet meer nieuw te vinden). Veel genot bij het luisteren !
Welkom in onze buizenradioclub!
Als FM antenne een eenvoudige draad van ongeveer 70cm lang in één van de twee bovenste FM antennecontacten aanbrengen( liefst via een bananestekker).De draad gewoon verticaal laten hangen. Ver van alle metaal (meubel, radiatoren etc). Afhankelijk van waar je woont kun je vrijwel veel zenders ontvangen.
een CD speler kun je direct schakelen in de magnetofoonstekker.
Wil je een extraluidspreker, dan VOORAL NIET ! een 4 of 8 ohm standaard luidspreker, het moet een 800 ohm zijn (niet meer nieuw te vinden). Veel genot bij het luisteren !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 feb 2018 13:23 #70773
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B5X14A Aansluitingen
Het kan ook via hun webshop
Cees- pa1dba
03 feb 2018 22:56 #70766
door ikke
Beantwoord door ikke in topic Philips B5X14A Aansluitingen
Bedankt Henk, hier ben ik wel iets mee. Die lintantenne weet ik wel te vinden.
Maar het zal niet bij Baco in Ijmuiden zijn, dat is 3h rijden voor mij
Bedankt.
Maar het zal niet bij Baco in Ijmuiden zijn, dat is 3h rijden voor mij
Bedankt.
03 feb 2018 19:33 #70760
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Philips B5X14A Aansluitingen
Voor fM ontvangst kunj je een lintantenne gebruiken, zie plaatje, verkrijgbaar bij Baco te ijmuiden.
De antenne hang je vertikaal op, de 75 Ohm connector knip je af en de 2 aansluitingen vervang je door banaan stekkers. Deze gaan in de 2 bovenste aansluitingen van de antenne bus van je radio.
Als je nog een werkende kabelaansluiting in huis hebt kun je de radio hier ook op aansluiten met een coaxkabel. Aan de kant van de radio monteer je dan een 300 Ohm filter, ook verkrijgbaar bij Baco. Zonder dit filter zal het ook werken, je monteerd dan weer 2 banaanstekkers. 1 aan de adres en de andere aan de afscherming. Deze 2 weer in de bovenste aansluitingen van je antennebus.
De antenne hang je vertikaal op, de 75 Ohm connector knip je af en de 2 aansluitingen vervang je door banaan stekkers. Deze gaan in de 2 bovenste aansluitingen van de antenne bus van je radio.
Als je nog een werkende kabelaansluiting in huis hebt kun je de radio hier ook op aansluiten met een coaxkabel. Aan de kant van de radio monteer je dan een 300 Ohm filter, ook verkrijgbaar bij Baco. Zonder dit filter zal het ook werken, je monteerd dan weer 2 banaanstekkers. 1 aan de adres en de andere aan de afscherming. Deze 2 weer in de bovenste aansluitingen van je antennebus.
Henk van 't Kruis
03 feb 2018 19:19 #70759
door ikke
Beantwoord door ikke in topic Philips B5X14A Aansluitingen
Bedankt allemaal voor de vele en snelle reactie, maar waauw, wat hoor ik het in Keulen donderen als ik alles zo lees. 
Het belangrijkste is toch wel radio ontvangst.
Mijn bedoeling is gewoon FM te kunnen ontvangen met een antenne eraan. Hoe sluit ik die best aan?
Wat de platenspeler betreft zal ik die voorlopig laten voor wat het is.
Ik ga binnenkort de kast wat opknappen en dan stuur ik wel eens een fotootje.
Het belangrijkste is toch wel radio ontvangst.
Mijn bedoeling is gewoon FM te kunnen ontvangen met een antenne eraan. Hoe sluit ik die best aan?
Wat de platenspeler betreft zal ik die voorlopig laten voor wat het is.
Ik ga binnenkort de kast wat opknappen en dan stuur ik wel eens een fotootje.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 feb 2018 19:06 - 03 feb 2018 19:12 #70758
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B5X14A Aansluitingen
Wil je een recente platenspeler (met MM element) aansluiten heb je een los RIAA voorversterkertje nodig.
De uitgang van dit kastje sluit je met een gangbare 5 polige Dinplug aaan op de bandrecorder aansluiting.
Voor de FM antenne zullen we eerst willen weten wat je antenne is,zie vraag van Huub.
De uitgang van dit kastje sluit je met een gangbare 5 polige Dinplug aaan op de bandrecorder aansluiting.
Voor de FM antenne zullen we eerst willen weten wat je antenne is,zie vraag van Huub.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 03 feb 2018 19:12 door Cees PA1DBA.