Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Volksempfänger VE301W

Meer
17 jul 2017 08:04 #67875 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Volksempfänger VE301W
Ik ben meen ik ergens een beun met PL95 tegengekomen voor de eindtrap. Dit prul van een radio is zo simpel dat die het met allerlei buizen wel doet, hoewel de originele buizen natuurlijk te prefereren zijn. Met een EC92 als ontdempte detector zal-ie het ook nog wel doen. Zelfs met 4 V als gloeispanning.

Overigens mag dit wel een prul van een radio zijn maar hij staat wel op mijn (korte) verlanglijst. Kom hem vast nog wel eens tegen en maakt dan mijn basiscollectie van naziprullen (VE301Dyn, DKE38) compleet.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jul 2017 10:45 - 16 jul 2017 19:06 #67873 door Tante To
Volksempfänger VE301W werd gestart door Tante To
Hallo,

Even geleden alweer.

Ik ben een Volksempfänger, type VE301W tegengekomen van het merk Roland Brandt uit 1933.
Op het eerste gezicht zag deze er erg netjes uit, er leek niet aan gerommeld en alles zat erin.
Dus uitdaging aangegaan, van alles over gelezen en documentatie opgezocht.
Ongelooflijk wat er nog van te krijgen is.

De buizenbezetting van deze radio behoort te zijn, RGN354 voor de gelijkrichting, REN904 voor het HF en detectie gedeelte, en RES164 voor de eindtrap.
Er bleek echter geen eindbuis in te zitten, in de plaats daarvoor een variant van de REN904, namelijk een A1440. Bovendien zat de gelijkrichtbuis op de verkeerde plaats.
Het condensatorblik aan de onderkant van het chassis zat er nog origineel in, de overige condensatoren zagen er behoorlijk vermoeid uit.

Dus, alles gedemonteerd en vervangen waar nodig. De weerstanden meten nog de juiste waarde, dus dat lijkt goed te zijn. De rode Wima condensatoren die ik heb gebruikt zijn misschien vloeken in de kerk, maar ik wil eerst weten wat de radio doet als alles weer op zijn plaats zit.
Voor nu is het nog wachten tot ik alle buizen compleet heb en dan kan er voorzichtig spanning op worden gezet.

Groeten, Wilfred
Laatst bewerkt 16 jul 2017 19:06 door admin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena