Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

zorgen .....Opus2650 Telefunken: een blokje wordt super heet

Meer
22 mei 2017 22:18 - 22 mei 2017 22:20 #67105 door aan-pierre

peter1952 schreef : Wat wil je eigenlijk meten en waarom?Tjerk schreef ..."Meet anders de spanning op beide uiteinden". Dat wou ik dus doen....Waarschijnlijk heeft lid x Dat verkeerd begrepen aan de telefoon en mij de weerstand laten meten

Als je de spanning over de weerstand wilt meten moet je de meter over de weerstand zetten en de meter op Volts DC zetten. De meter wijst dan de spanning aan.ik neem aan dat ik de radio dan wél aan moetlaten staan.....dat soort ingrepen doe ik maar even niet tot ik een lesmaatje heb die erbij zit
Als je de stroom door de weerstand wilt meten, moet je de meter in serie met de weerstand zetten en meter op DC mA zetten. Ook moet je meestal de pennen anders op de meter aansluiten.

Als je de weerstand zelf wilt meten, moet je hem aan één kant losmaken en de meter over de weerstand zetten en op Ohms zetten. ja dát laatste deed ik dus en kreeg geen data op t display ( wat ik ook beschreef)

Dit soort weerstanden kunnen aardig heet worden, dat is geen defect. daar ben ik nu achter ...er is dus niets mis met die 83 graden hitte . Weet ik nu

En het klinkt misschien hard, maar als je er geen kijk of verstand van hebt, gewoon afblijven. dat is niet hard maar menslievend ...je wil me toch in leven houden en de radio incluis? Defect kan die weerstand niet zijn, want dan zou het toestel niet werken.

Ik beschouw dit allemaal als waardevolle lesstof wat je beschrijft en ik zal dat met een lesmaatje oefenen binnenkort. Woensdag word ik overhoord over hoofdstukken 1 t/m 4 en eventueel 5 van E. aisberg. Kan ik alles opdreunen, dan krijg ik een leraar electronica als bonus. en die is ook streng.

Groeten,
Peter

Laatst bewerkt 22 mei 2017 22:20 door aan-pierre.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 mei 2017 22:12 #67103 door peters0076
En het klinkt misschien hard, maar als je er geen kijk of verstand van hebt, gewoon afblijven
Sluit ik mij bij aan.

Meten is weten maar men moet wel weten hoe en wat te meten.
En met welk doel.

Mischien beter eerst weetal en vraagal even doorlezen.
Vooral de eerste paar gesprekken

gr peter

Meer
22 mei 2017 21:45 #67102 door peter1952
Wat wil je eigenlijk meten en waarom?

Als je de spanning over de weerstand wilt meten moet je de meter over de weerstand zetten en de meter op Volts DC zetten. De meter wijst dan de spanning aan.
Als je de stroom door de weerstand wilt meten, moet je de meter in serie met de weerstand zetten en meter op DC mA zetten. Ook moet je meestal de pennen anders op de meter aansluiten.
Als je de weerstand zelf wilt meten, moet je hem aan één kant losmaken en de meter over de weerstand zetten en op Ohms zetten.

Dit soort weerstanden kunnen aardig heet worden, dat is geen defect.

En het klinkt misschien hard, maar als je er geen kijk of verstand van hebt, gewoon afblijven. Defect kan die weerstand niet zijn, want dan zou het toestel niet werken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
22 mei 2017 21:15 #67101 door aan-pierre
dat lid dat ik belde ( niet Tjerk)...duikt nu maar in de tekening. Ik hoor nog .

Meer
22 mei 2017 21:13 #67100 door aan-pierre
ok dan, dan maar. Als Tjerk t wil moet t maar gebeuren .

voor de eerste keer in mn lang zal ze leven iets opmeten.
De vuurdoop!
Een BRC lid gebeld hoe dat moest .
radio uit.
draadje los van de weerstand .
en meten met alle standen van de Ohm aanduidingen.

Allemaal gedaan geen fuk reactie !!BAH!! zie t display op O.L blijven staan

Krijg alleen een reaktie op 20 M Ohm als ik de pennen met mn vingers aanraak ( elke pen 1 hand).
twee pennen op 1 draad gelegd meet ik oooo

de meter doet het dus .

Wat nu ? waar kan ik de draaischijf van de multimeter nu nog op zetten?

Leg ik bijde pennen

Meer
22 mei 2017 17:43 #67094 door aan-pierre

Gemaakt door Kunena