730A
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Dat bedoelde ik dus .PE9ZZ schreef : Zijn je weerstanden in beide gevallen 0.5W kan je nu een hele watt dissiperen.
Groet , Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Echt een prachtig toestel waar er nog maar weinig van zijn in deze bijna nieuwstaat. Gefeliciteerd met de aanwinst. Alleen ga je de condensatordozen open maken en voorzien van nieuwe inhoud. Dit zijn zeer degelijk gebouwde condensatoren en meestal nog in erg goede conditie. In tegenstelling tot de latere elco's en dergelijke
Daarom was ik benieuwd of je niet te voorbarig was om bij een mooie radio als deze die kennelijk weinig speeluren heeft, deze condensatordozen te gaan leeghalen en reviseren.
Mijn ervaring is dat je met een digitale capaciteitstester deze condensatoren in ingebouwde toestand niet goed kunt meten.
De tester geeft om een of andere reden 0,00 nf aan en je zou dan kunnen denken dat de condensator onderbroken is.
Niets minder is waar want als je de draad die er aan zit los soldeert, dan meet je wel de juiste waarde. Ik vind het altijd jammer om zulke oude onderdelen te vervangen als het niet beslist nodig is. Maar verder veel kijk- en luisterplezier gewenst met deze prachtige 730A.
m.vr.gr. Hans
Als je bijvoorbeeld twee lampen van 100 W. In serie zet, is het totale verbruik toch ook 200 W. , vooropgesteld dat de dubbele spanning aangelegd wordt?
Volkomen correct dus.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Hoe kom je daar nou bij?!? Het enige wat verandert is de waarde van de weerstanden. Voorbeeld: als je een meg nodig hebt en je hebt alleen maar 470k in je bakje zitten doe je ze in serie, heb je alleen maar 2.2M zet je ze parallel. Zijn je weerstanden in beide gevallen 0.5W kan je nu een hele watt dissiperen.Tonmeister Henk schreef : Om meer vermogen te kunnen "verstoken" moet je 2 of meer weerstanden parallel zetten, niet in serie.
Tjerk, 9ZZ
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Cees schreef : En als de wattage daarvan te laag is, dan neem je er b.v 3 van 330 kOhm die je in serie achter elkaar in dat kokertje maakt.
Foei Cees , dat werkt niet . Om meer vermogen te kunnen "verstoken" moet je 2 of meer weerstanden parallel zetten , niet in serie .
Groet , Henk
Kijk eens op de site van John Hubse, of even Googlen.
Ik denk dat er op dit forum wel een link naar toe staat.
En anders wel via links op get gloeidraad forum.
Even inloggen, wachtwoord en je vind er heel veel
interessante dingen. Ook voor beginners.
Cees.