Radio's van 1950 tot 1970
B5X14A linkerkanaal amper volume/kraakt, ugt defect?
05 jan 2016 19:47 - 05 jan 2016 19:56 #58183
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic B5X14A linkerkanaal amper volume/kraakt, ugt defect?
Vincent,
Spanningen ok? En als je de EL84 buizen omwisselt? En als je de luidsprekers omwisselt?
Houdt rekening dat dit een Bi-ampli is die in de mono stand van één kanaal de hoge tonen dempt, bij stereo is dit niet het geval. Kijk dus ook deze schakel;aar eens na.
Kijk ook eens op het NFOR (zoekmachine) en tik eens B5X14A in. Ruud Jansen is er ook mee bezig geweest.
Gr. Paul
Edit: dat was de B5X04A, maar er staat veel nuttigs in
Spanningen ok? En als je de EL84 buizen omwisselt? En als je de luidsprekers omwisselt?
Houdt rekening dat dit een Bi-ampli is die in de mono stand van één kanaal de hoge tonen dempt, bij stereo is dit niet het geval. Kijk dus ook deze schakel;aar eens na.
Kijk ook eens op het NFOR (zoekmachine) en tik eens B5X14A in. Ruud Jansen is er ook mee bezig geweest.
Gr. Paul
Edit: dat was de B5X04A, maar er staat veel nuttigs in
Laatst bewerkt 05 jan 2016 19:56 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: v1ncent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jan 2016 16:34 #58177
door v1ncent
P.E.C. olé
B5X14A linkerkanaal amper volume/kraakt, ugt defect? werd gestart door v1ncent
Enige tijd geleden heb ik voor 50 cent een uiterlijk werkelijk in nieuwstaat verkerende B5x14A plano uit de kringloop opgehaald. De vorige eigenaar had de uitknop vastgesoldeerd aan de knoppenbalk omdat deze niet meer werkte. Dit probleem direct verholpen en de radio heeft perfect gespeeld tot een week terug.
Het probleem wat als eerste kwam is dat er een vreselijk geoscilleer uit beide speakers kwam, hierop heb ik de C's op de beide UGT's vervangen en meteen de 2 koppelcondensators naar beide EL84's aan de anode van de ECC83 vervangen. Toen ik het toestel hierna weer inschakelde werkte het rechter kanaal perfect alleen het linker kanaal geeft nu problemen. Met volume op minimum hoor ik zacht wat krakend geluid uit de linker speaker, wanneer ik het volume opdraai geeft ie wel iets luider geluid maar met een hoop gekraak. Heeft het nog zin om de spanning op punt 1 en 6 van de ECC83 te meten (tussen chassis neem ik aan) of duidt dit op een defecte UGT?
C66 en C67 zijn vervangen
Het probleem wat als eerste kwam is dat er een vreselijk geoscilleer uit beide speakers kwam, hierop heb ik de C's op de beide UGT's vervangen en meteen de 2 koppelcondensators naar beide EL84's aan de anode van de ECC83 vervangen. Toen ik het toestel hierna weer inschakelde werkte het rechter kanaal perfect alleen het linker kanaal geeft nu problemen. Met volume op minimum hoor ik zacht wat krakend geluid uit de linker speaker, wanneer ik het volume opdraai geeft ie wel iets luider geluid maar met een hoop gekraak. Heeft het nog zin om de spanning op punt 1 en 6 van de ECC83 te meten (tussen chassis neem ik aan) of duidt dit op een defecte UGT?
C66 en C67 zijn vervangen
P.E.C. olé
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.