Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Radiola RA549

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
23 dec 2015 15:16 #57781 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Radiola RA549
Leonardo ,

Ik heb speciaal de variac er tussen zodat ik op beide toestellen hetzelfde zou moeten meten aan spanningen !!! snap je het nu ?
Verder SOLDEER ik maar 1 radio !! want de 638A speelt geweldig en is gereviceerd !
Ja de achterwand is idd vd Radiola !
De foto,s haalik direct van mijn telefoon af en ging altijd goed tot ongeveer een paar weken geleden toen werd het anders .
Verder is het weerstandsbandtje iets minder geworden maar ook dat zal echt geen enkel probleem mogen zijn !
De antenne ingang werkt weer 100% net als de antenne aansluiting die vanaf boven komt dus via het lichtnet die was en is goed .
Er was alleen beneden aan gekloot waar je normaal de antenne kabelin steekt daar hebben ze aan lopen knoeien maar inmiddels ook weer 100%

Tja Leonardo als je het nu nog niet snapt of wat dan ook .... ik zoi zeggen kom langs en bekijk de radio eventueel kast ik hem ff voor jou uit kun je hem bekijken toch .......

Mvgr Marc smileykerstk :thumbsup: whisling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 dec 2015 11:13 #57778 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Radiola RA549
Cees,

Nu net ook even met Internet explorer en Firefox geprobeerd maar hetzelfde resultaat.
Bij mij komen de foto's passend binnen het kader binnen al zijn ze wel aan de grote kant.
Probleem is dat er ergens (bij het toevoegen door Marc ??) de hoogte in elkaar gedrukt wordt.
Misschien dat de foto's te groot worden aangeleverd en de software van het forum er niet goed raad mee weet?
Wie het weet mag het zeggen.
Je krijgt er in ieder geval wel nieuwe modellen mee.

Leonardo

Meer
23 dec 2015 02:10 #57772 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Radiola RA549
Leonardo,
Dia vervormde foto's zal aan de Browser kunnen liggen.
Met Firefox worden ze redelijk goed weer gegeven.
Cees.

Meer
22 dec 2015 23:08 - 22 dec 2015 23:13 #57766 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Radiola RA549
Hallo Marc,

Je gaat me nu uitleggen wat ik zelf al geconcludeerd had. Vraag was waarom je het zo doet.
Een variac is leuk maar bedoeld in dit geval om op tijd (door meten) te achterhalen of er een sluiting zit. Blijkbaar laat je dat achterwege met als gevolg dus een oververhitte elco. Je had hem dus net zo goed zonder dat ding kunnen aansluiten!
De reden om 2 radio's tegelijk aan te sluiten ??
In elke hand gelijktijdig een soldeerbout vast houden om zo 2 radio's in 1 klap te repareren? ? Zo schiet je inderdaad snel op...
Ik snap het nut er niet van maar goed.

Dat weerstandsbandje verdiend geen schoonheidsprijs maar zal het op deze manier hopelijk even uithouden. Nogmaals een breuk en dan is het eigenlijk einde verhaal. De waarde is niet voor niets vastgesteld op een bepaald aantal ohm's
Mocht je de netantenne weer willen gebruiken controleer/vervang dan de betreffende C.

Op je laatste foto's lijkt de kast van de 549A te kloppen al worden die foto's nogal vervormt weergegeven.
Dit tenminste op Google Chrome. Misschien eerst verkleinen?
Verder vraag ik me nog steeds af van welk toestel die kleine achterwand nu is. Toch van een ra549? Dan is die foto ook sterk vervormt?

Leonardo
Laatst bewerkt 22 dec 2015 23:13 door leonardo.

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 dec 2015 19:23 #57750 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Radiola RA549
Leonardo ,

Ik heb 1 Variac en daar heb ik een dubbelstopcontact aan gemaakt dus daar kunnen 2 radios op aan gesloten worden !! simpel toch
En de lamp met schakelaar heb ik alleen tussen de uitgang van de variac staan naar de te repareren radio de andere staat meteen achter de variac .
Als je het nu nog niet snapt zeg het even dan maak ik een foto misschien is het dan duidelijk.

Tja het weerstand bandtje heb ik gerepareerd zonder KLODDER soldeer ik heb 1 wikkeling iets terug gedraaid en aan de achterzijde aan elkaar gedraaid en daaropeen druppeltje seconden lijm gedaan R2 = 680Ohm en nu 650Ohm nadat ik deze heb gerepareerd ,
Ik hoop ooit nieuwe weerstandsbanden te vinden of draad om ze zelf te repareren !
Het draad was niet erg dun dus dat viel weer reuze mee .
Verder speelt het toestel goed en de warm geworden elko is vervangen en de nieuwe blijft heerlijk koel dus die ouwe kan naar de eeuwige jachtvelden .
De antenne schakeling heb ik ook gerepareerd deze was verbogen en vast gezet zodat je alleen de radio met een antenne eraan kon gebruiken .
Wel een kleine ruimte om te prutsen maar heb ook dat weer gerepareerd !!
Het enigste wat ik mis is de schakelaar aan de achterkant waarmee je de speaker kunt uitschakelen wie o wie kan mij hieraan helpen ?

Mvgr Marc kerstboom-sm :thumbsup:

• Rudie2013
  • [Rudie2013]
Meer
22 dec 2015 18:42 #57741 door Rudie2013
Beantwoord door Rudie2013 in topic Radiola RA549
Marc,
verklein je foto's nu even voor je ze hier neerzet. Mijn browser loopt er op vast . :(

Gemaakt door Kunena