Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Radiola RA549

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 dec 2015 17:27 #57740 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Radiola RA549
Ik kom hier vanavond op terug in ider geval bij deze de foto,s v d aanwinsten van Driebergen

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 dec 2015 17:27 #57739 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Radiola RA549
Ik kom hier vanavond op terug in ider geval bij deze de foto,s v d aanwinsten van Driebergen
Bijlagen:

Meer
22 dec 2015 01:16 - 22 dec 2015 01:19 #57717 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Radiola RA549
Volgens mij klopt er hier het een en ander niet.

De RA549 is een hoog model radio maar ik zie hier een lage achterwand...
Ik ken het schema niet precies maar vermoed zo als ik het chassis zie dat het veel op de Philips 638A zal lijken.
In dat geval is het natuurlijk ook geen wonder dat de radio ook zonder antenne speelt. In de antenne bus zit een contactje dat in werking treed zodra de stekker eruit wordt gehaald. Het contactje maakt dan verbinding (via een C) met het lichtnet.
Met andere woorden: het lichtnet fungeert dan als antenne,,,,,,,,
Schema nazien !!

Verder vind ik het ook heel apart dat je een lamp tesamen met een variac gebruikt en er ook nog 2 toestellen aan hangt.
Hoe sluit je dat allemaal aan? Hoe en op welk moment meet je eigenlijk?
Die elco zou uberhaupt niet de kans moeten krijgen om bloedheet te worden....

Tenslotte mag ik voor je hopen dat je het weerstandsbandje goed gerepareerd hebt want anders kun je in no-time de handel weer uitkasten.
Het bandje moet volkomen glad zijn want bij het zenderzoeken draait behalve de varco , de voeler over het bandje mee.
Zelfs een vakman heeft moeite met reparatie van die bandjes vanwege het dunne draad en de moeilijkheden die dat oplevert.
Overbrugging door een klodder soldeer of cellofaan zal de werking van het toestel niet echt ten goede komen.
Ben benieuwd.

Leonardo
Laatst bewerkt 22 dec 2015 01:19 door leonardo.

Meer
21 dec 2015 23:17 - 21 dec 2015 23:17 #57714 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Radiola RA549

jeetje wat kan iemand een radio verpesten .

Als ik het zo volg speelt de radio na een avondje werk weer goed en vraag ik me af wat er dan precies aan verpest was.
smileykerstk

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 dec 2015 23:17 door Bert Kn.

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
21 dec 2015 22:46 - 21 dec 2015 22:47 #57711 door Marc
Radiola RA549 werd gestart door Marc
Afgelopen zondag op de Beurs een Radiola RA549 gekocht .
Gisteravond alvast uitgekast en vandaag verder ermee aan de gang geweest jeetje wat kan iemand een radio verpesten .
Even mijn 638A uit de kast gehaald en even de bedrading en spanningen gemeten bij beide toestellen allebei aan de stroom op een dubbel stopkontakt met een varia ervoor en een lamp !!
Spanningen klopte redelijk alleen beide elkos naar de haaien 1 ervan was al vervangen en werd bloedheet dus tijdelijk ff 2 x 33 Uf gemonteerd en toen klopte de spanningen redelijk !
Daarna verder .
Ik kwam er achter dar de varco niets deed deze uitgebouwd en schoongemaakt ( rot klusje ) toen kwam ik er achter dat de weerstandsband achter de zenderschaal onderbroken was dus deze ff uit elkaar gehaald en gerepareerd en werkt ook weer super en nu alles in elkaar gezet en ontvangst is goed zowel met een antenne erin als zonder antenne erin !
Helaas zit de originele potmeter er niet meer in maar die erin zit werkt goed .... tzt een originel zien te bemachtigen en erin monteren .

Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 dec 2015 22:47 door Marc.

Gemaakt door Kunena