Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B7X72A

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 mrt 2015 06:34 #51087 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B7X72A
Marc,

Het is mooi dat je de status van de buizen nu weet. maar wat heb je gemeten. Maar of je nu de juiste gegevens hebt is de vraag. Een EABC80 kun je op de Funke met 3 verschillende metingen uitvoeren.

Zet je buizen weer terug, Lamp in serie met je toestel, geen gekke dingen, lamp ertussen uit en meten. Eerst de spanningen op de voedings elco's. Is dat goed, mooi. Dan de spanningen meten op de buizen van de eindtrap en voorversterker. Je komt vast afwijkingen tegen. En die los je dan op. Vaak een bekend onderdeel, condensator od weerstand. Doet een bepaald gedeelte het niet lekker, kun je er een nieuwe pit inzetten. Ook dat is meestal in de radio wel te meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 mrt 2015 05:37 #51085 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B7X72A

Marc schreef : Wie o wie helpt mij op weg dit is namelijk niet wat ik normaal doe

Ah, je wilt een stoomcursus radio repareren. Welnu, er zijn twee regels:
1. Altijd van achteren naar voren werken.
2. Zie 1.

Verder heb je natuurlijk instrumentarium nodig. Multimeter heb je altijd nodig. Soldeerbout (duh!). Buizentester eigenlijk nooit. Om te repareren dan. Wel handig zijn meetzender, scoop, toongenerator.

In jouw geval neem ik aan dat standje PU te zacht bromt als de ingang aanraakt. Je zegt dat alle spanningen goed zijn (is dat echt zo? Geloof er geen barst van...). Dus: test ++ en + (280, 270 V). Mag wel wat afwijken maar niet veel. Speaker. V(a, B6). 125 V +/- 10 % ofzo is goed. Raak rooster B6 aan. Moet zacht (!) brommen. Bij B9 idem dito. Pin 7 en 2 van B10 moeten veel harder brommen. Als dat zo is is er iets met je volumeregelaar of Sk2. Zo niet anodespanningen testen. Als er teerknollen lekken zijn je spanningen fout. Als je buis duf is ook (daarom heb je geen buizentester nodig!).

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marc

Meer
01 mrt 2015 02:08 #51084 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic B7X72A

Ps enig idee waarom de PU bij aanraking zacht bromt waar moet ik zoeken ik denk de buizen

Ik snap niet wat je bedoeld, maar bedoel je dat hij zacht bromt bij aanraken van de PU ingang ?
Begin eerst eens met het plaatsen van goede buizen, vervangen van de teer condensatoren verlopen kritische weerstanden en het meten van de diverse gelijkspanningen.
In het schema van de B7X72A wat ik heb staat de EZ81 genoemd en niet de EZ80 zoals je aangeeft.
In het verkeerde schema gekeken :s

Mvg.
Bert

Meer
28 feb 2015 22:32 - 28 feb 2015 22:36 #51082 door maarten
Beantwoord door maarten in topic B7X72A
Als je de buizen eruithaalt zal hij inderdaad niet meer brommen (maar ook niet meer spelen, dus dat bedoelde je niet ;))

Brom ligt echter niet aan de buizen, maar komt doordat er ergens een afscherming of aarding van de pickup zelf of van de verbiding tussen pickup en radio niet helemaal perfect is terwijl de pickupingang relatief gevoelig is. Welk deel van de pickup raak je precies aan om hem te laten brommen? Mogelijk dat het helpt om de banaanstekers van de pickup om te wisselen, want als de afscherming van je pickupsnoer aan de signaalingang hangt en andersom, zal hij ook brommen.
Laatst bewerkt 28 feb 2015 22:36 door maarten.

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 feb 2015 20:12 #51075 door Marc
Beantwoord door Marc in topic B7X72A
Hallo Henk klopt als een bus ,,,,,

Ik heb een schema waar iets anders op staat namelijk een EZ80 grrrrrr

Ik heb ff een foto gemaakt van de achterwand met bijbehorende buis bezetting

Grt Marc

Ps enig idee waarom de PU bij aanraking zacht bromt waar moet ik zoeken ik denk de buizen

Bijlagen:

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 feb 2015 20:08 - 28 feb 2015 20:11 #51073 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B7X72A
DE B7X72A heeft een EZ81 als gelijkrichter. Buizen wellicht nog bij Wim Rotte verkrijgbaar.
Laatst bewerkt 28 feb 2015 20:11 door hkruis.

Gemaakt door Kunena